Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1194 ggr
Moses2
0

Utebursfrågor

Jag skaffade kanin i våras och har därför inte upplevt någon vinter med honom. Nu har jag lite frågor….

Hur går det att städa buren på vintern? Bajset och kisset måste ju frysa fast i buren eller toaletten? Hur gör man då?

Byter ni allt i hela buren varje vecka även i bodelen bär de aldrig kissar eller bajsar? Jag har tänkt att det är onödigt men jag har alltid bytt ändå.

Sedan har jag en bur i tvåvåningar, kallas för Trixieburar men min heter Sunnypet och är lika med man kan inte dra ut golvet.

Den är så svår att städa tycker jag. Fördjupningarna i plasten gör att det knappt går att få den helt skräpfri om man inte spolar med vattenslang och det kommer ju inte att gå i vinter?Blir inte plasten väldigt kall på vintern förresten?

Hur gör ni? Är det ok att det är kvar lite halm skräp på botten när man fyller på nytt.

Jag har mycket halm i bodelen och mindre där gallret är. Sedan har jag en toalett fylld med spån.

Tror ni att det funkar som bostad åt min lille lejonkille i vinter?

Ibland skulle jag vilja ha en ny bur. En isolerad rejäl hemmabyggd bur. Men det är inte så lätt att få tag på. Jag bor i Dalarna.

Zvintos
0

På vintern fryser det ja.
Jag brukar se till att försöka städa ur kisshörnan varje dag.
Har det frusit har jag något jag spettar loss det med.
Det jag inte får bort, får vara kvar och så lägger jag på nytt ovanpå.
Städar inte bort det som inte är smutsigt, utan låter det ligga kvar.
Hela buren städas ur någon gång i månaden ungefär på vintern.

Plasten riskerar att bli kall under vintern, ja.

Så länge buren är tillräckligt stor, dvs följer lagliga mått, ska den nog fungera.

Ang att få tag på en bra utebur, så har vi gett upp för längesedan.
Numer bygger vi våra egna burar.
Vart i Dalarna bor du?
Bor nämligen i Dalarna själv.
Så vill du ha lite bygghjälp, kan jag ställa upp. =)

TereseE
0

I vinter kommer jag göra så att jag har dubbel uppsättning med toalådor (använder kattlådor till mina kaniner) så att jag bara kan ta in den frusna lådan och sätta dit den andra.

Samma med vattenskålarna, dubbel uppsättning så man kan byta. Nu fryser det inte så himla ofta där jag bor. Men när det väl blir fruset så är det inte alls särskilt kul att stå och kämpa med fruset kiss, bajs och vatten…

emms
0

Kommer göra samma sak som #2. Dubbla uppsättningar! :) Så kan man bara låta toan och vattnet stå innomhus eller annat varmare ställe. Men brukar inte vara minusgrader så ofta här. Bor i småland :)

Emma

Tisdus
0

På vintern gör jag så att toahörnan rengörs varje dag. Om kaninen bara kissar där behöver man inte byta ut allt annat spån. Jag låter allt annat ligga kvar och ju kallare det blir desto tjockare lager spån blir det. Jag har också en trixiebur med plastbotten och har man då ett tjockt lager spån så blir det ju inte kallt. Mycket halm ska man ha på vintern också, men börja inte med för mycket på en gång, då hjälper det inte i vinter när det är -20 grader.