Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 6930 ggr
Kaneli
3

Trixie uteburar bra?

Ni som har Trixie uteburar, tycker ni att de är bra? Håller de länge? Jag väljer mellan att köpa en sådan och att bygga en egen…

http://chagallskaniner.weebly.com

Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur

KexChoklad
0

Nej nej och åter nej :P , Dom käkar upp dom.. lagliga är dom inte heller

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

eli-nh
0

har ingen men hört att dom nt e bra

emms
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bygg egen! Man kan göra dem myyycket större! Dem håller längre och kaninerna äter inte upp dem ;)

Kaniner tycker visst om träet i dem burarna. Så om du vill ha en bur som håller i några år gör en egen! :D

+att hemmagjorda är mycket snyggare enligt mig ;D

Lägger in bild på min nybuyggda 2fackare :D

Annars kan man alltid köpa en begangnad på blocket t.ex. :)

Emma

Zekina
0

Hade en sådan bur till min hermelin tjej, det är borttagbart golv i vissa och vi var tvungna att spika fast den, för att det var på väg ner + som dom andra säger.. dom äter på dom

JohannaCullenEnvall
0

JASÅ? Är dom inte lagliga heller? Då får jag väl göra en egen bur då…

Denna kommentar har tagits bort.
Kaninisen
0

Vad ska man göra för att kaninerna inte ska gilla att gnaga på buren då?
Min hona gör inte det nu men man vet ju aldrig, än är hon ung. ;)

Zvintos
0

Har haft en sådan.
Och som de andra säger är burarna inte lagliga och i dåligt material.
Det jag köpte min för för ca 3 år sedan, är bara några hundralappar billigare än vad min 4-fackare gick på som jag håller på att bygga själv nu.

zezagena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Trixie har helt värdelösa burar, en vettigt sund kanin gnager sej ut på 1 h..

Ska själv beställa nu från en burbyggare i Värmland,se foto (1800 kr målad o klar), som transp hit mot extra kostnad, är man flera blir det mindre transp kostnad..

Vet att jag själv inte kan få ihop en bra fackbur o känner ingen som kan sånt..

zez

Clariiz
0

Jag har köpt en sådan en gång, för det första var måtten runt 40*80 cm. För det andra har den nästan inga ben kvar sedan jag använt den som hus i en av utehagarna..
Som tur var fick jag en vattenflaska med, så köpet var inte helt onödigt! :P

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[BonnieL]
0

#10 Det blev en dyr vattenflaska Flört

liiinas
0

Jag håller Inte med er riktigt… :P Jag har en sådann (2 vån.) och det finns både för och nackdelar med den!

Fördelar:-Lätt att ta kaninerna
-Lätt att städa (man kan dra ut lådorna på min och komma åt undervåningen m.m)

Nackdelar: -Plasten i botten spricker lätt om man råkar vara oförsiktig eller något… :(

Vad gäller ätandet så har mina Inte ätit på buren.. De tar pinnarna istället! Lägger man inte in pinnar tar de ju vad som finns, alltså buren :(.

Men som några säger så kan man ju få den större, och säkert också bättre om man bugger själv :) Men Jag gillar buren!
Detta är mina åsikter iallafallGlad

Zvintos
0

#12: Det finns kaniner som hellre tuggar på buren än pinnarna som finns.
Det gjorde mina.
Testade att byta kanin och sätta en annan i buren, men samma visa där också.
Så fort de fick en annan bur, slutade de med detta.
Detta trots att det funnits samma pinnar i alla burarna.

liiinas
0

#13: Okej :) Nästan alla kaniner är ju olika!
Skummt ändå :P Kanske ett godare träslag i trixieburarna xD

kaninjosse
0

Jag hade en laglig trixiebur, 107*50*50 cm.

Den hade jag ´fullt hus i och den sålde jag efter att använt den i 1½ år och den är inte trasig.

[aammE]
0

#15 Finns det lagliga trixieburar? Länka.

kaninjosse
0

eller den kanske inte kallas trixiebur, men enligt google så är det en sån.

Den ser ut som den på bilden ungefär…

http://www.bonniedyrecenter-glostrup.dk/trixie/bur2.jpg

Zessan
0

nope som alla sagt… Kan välta, e väldigt liten och som sagt dom käkar upp den!-.-

imsuchadiva
0

Jag tycker dom burarna är bra :)

Tarja
0

Jag har haft en trixiebur, har ingenting att klaga på när det gäller den buren :) Den funkade bra och var fullt laglig, jag mätte den. Den var 1,50 lång, kommer inte exakt ihåg bredd och höjd men över 50 var det iallafall.

Totten2
0

Vår från Sunny pets är 5 cm för lite hög på varje våning så nu skall vi beställa från liljedahls. Trodde jag köpte det "bästa" när jag köpte den. Men skall prata med djurbutiken om det!

Clariiz
0

#11; Eftersom jag köpte den för typ 150kr var det rätt lugnt, kaninerna har använt den väl i hagen så :P

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[BonnieL]
0

#22 Aha, men isåfall Tungan ute

JohannaCullenEnvall
0

min trixie bur har inga kaninbett ngnstans :)

EmelieME
0

Usch det låter inte bra att Trixieburarna inte är lagliga. Så lätta att gnaga sig ur.. Jag har nämligen Trixiebur till min och deras rastgård. Kaninen har börjat gnaga på träet, men  hoppas att den håller ett tag till.  Skulle ni vilja länka till någon sida där man kan köpa lagliga bra burar som kan stå ute året runt. Då vår kanin ska vara en utekanin. Vi är nämligen inte händiga så vi kan inte bygga någon bur själv. Bor i Lund/Malmöområdet.

goldcool
0

#25 www.liljedalskaniner.webs.com   T ex Glad

Jag kör en vända till Malmö en bit in i september, datum ej bestämt. Får plats med en eller två till burar sen är lasset fullt.

Utsatta delar i buren förstärks med skenor så kaninerna ej kan gnaga sönder dem.

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

ea-persson
0

När vi köpte vår förtsa kanin tipsade de os i djuraffären om trixeburen om vi köpte en tvåvåningsbur… men det dröjde inte länge innan kaninernkäkade upp buren och dessutom var den inte laglig.. dom i äffären sa det och när man var nybörjare trodde man ju att man kunde lita på dem.
Men eftersom att den djuraffären sålde oss en vuxen kanin och xa att den var 7 veckor så förvånar det mig inte att de sålde en olaglig bur.. desutom fick vår " 7 veckors" kanin 4 ungar ca 2 veckor efeter vi kom till oss så..

sorry för lite väl mkt OT.

Men iallafall är de burarna inte att rekommendera

MVH Emsis Persson

[Wera]
0

Usch avskyr trixie burar, de är bara snygga men inte hållbara eller praktiska.

Em--ma
0

Gillar inte trixie , golvet pajade på min och min kanin åt upp typ hälften av buren ^^ plus att den var för liten för min DVV.. Lite weard

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

EmelieME
0

#26 Jag har inte råd just nu med en bur men jag skulle vilja ha en bur utan rastgård där på den vanliga buren. Vad ligger lagliga burar på för pris? Är det någon som vet var det finns ritningar och vad för material man behöver om jag får kontakt med någon som kan snickra.

Tack på förhand

goldcool
0

#30  Du kanske även söker någonting sådant här, se länk nedan. Denna Lars är även han duktig, laglig och vet vad han håller på med. Det ska vara en Lars till å bygga bur helt klart! Min namne. ;-)

Glad

http://www.burbyggarn.dinstudio.se/

Rekommenderar OSB framför plywood, men det är bara min personliga smak. OSB bågnar inte vilket plywooden kan göra efter ett par säsonger. OSB är dock mycket viktig måste målas två tjocka lager, då blir den både vacker och mycket beständig mot fukt. Plywood måste ändå målas den med.

Annars behövs reglar o diverse. Hur tjock regel beror på konstruktion.

mvh / Lars, Liljedals

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

[sstorm]
0

Jag håller inte heller med alla som säger att Trixie burarna inte är bra. Jag har själv 2 stycken, som är fullt lagliga och har fungerat jätte bra. Vet att vissa kaniner biter i burarna, men inte alla. De är dessutom lätta att fixa med kaninen i och lätt att få upp dem ur buren. Dessutom är de lätt att göra rent dem ;)

Tisdus
0

Bygg egen! Jag har två trixie-burar och en egenbyggd. Den ena trixieburen har gått hål i botten så vi fick lägga in plywood för att täcka upp det, den andra används enbart på vintern så den är fortfarande i bra skick men är lite ranglig.

Mycket bättre att bygga egen där man kan bestämma måtten och så :)