Sjuk kanin = Magproblem?
Flippen är ju allvarligt sjuk, läs tråden: Flippen allvarligt sjuk.
Ett stort problem när dom blir sjuka är ju att magarna tar stryk. Förvisso äter ju Flippen fortfarande, men ofrånkomligt är ju att det trots allt blir en omställning för den känsliga magen.
Man oroar sig ju lika mycket för det som själva sjukdomsförloppet.
Vad är viktigt att tänka på? I synnerhet då hon inte verkar vilja äta det viktigaste av allt höet.
Kan man ge dom något som skonar magen.
Skall man massera magen? Har för mig att jag läst det i någon tidigare tråd gällande sjuk kanin.
Marsvin 4-ever
.

Putt då det hade trillat ur senaste inläggen.
Marsvin 4-ever
.

Putt då det återigen trillat ut.
Ingen som har någon kunskap gällande detta? 
Marsvin 4-ever
.
Har du hört med veterinären vad denna har för förslag/tips?

#3 Matolja.
Marsvin 4-ever
.
När min Jane gick på antibiotika för infektion i övreluftvägarna så fick hon även Zoolac för magen. Tror att det är någon slags goda bakterier som är bra för magen och hjälper till att hålla balansen. Tror inte att det var på recept, men rådfråga ändå din veterinär tycker jag innan du använder det.
Det beror ju på vilket problem som uppstår. Av antibiotikan kan de få lös och dålig mage men också GI stasis(/förstoppning). Särskilt om hon äter väldigt lite.
Som Serenity säger finns ju särskilda preparat som ska hjälpa magen att klara av antibiotikan. Antibiotikan vet ju inte vilka bakterier som är onda och ska bort och vilka som är goda och helt livsnödvändiga för kaninens matsmältning, utan dödar det som kommer i dess väg.
Jag har av vet. blivit rekommenderad att ge typ A-fil och liknande filprodukter med goda bakterier i under antibiotikabehandling, men jag har faktiskt aldrig gjort det. Tror inte på att ge mjölkprodukter till vuxna kaniner, men jag kan ha fel.
Om magen stannar (GI stasis) och hon slutar bajsa (eller bara väldigt lite) och får ont är fibrer, mycket vatten och olja en hjälp. Jag använder paraffinolja till min kanin. Finns på apoteket. Brukar ha effekt på honom inom 1-2 timmar. Ger ca 1 ml/kg kroppsvikt med doseringsspruta i munnen.
Se till att hon dricker! Hjälp till med doseringsspruta om det behövs.
Massera magen lätt och försiktigt tror jag också på. Ofta kan man se på magen att den jobbar som den ska. En krypande rörelse på bakre delen av magen (om kaninen ligger på sidan). (Så ser det ut på min kanin iaf.)
Efter tips? från en veterinär gav jag en av mina kaniner A-fil för att motverka problem med magen som kan uppstå när de får antibiotika. Bara någon matsked per dag i spruta och det fungerade på henne i alla fall. Uppenbarligen finns det lite bakterier i den som hjälper magen att hålla sig i form.
Critical care som brukar finnas hos veterinären kan användas om de har svårt att äta även om mina alltid har skytt det som pesten.
När en av mina dålig liknande förstoppning och vi försökte få igång henne att äta igen så rekommenderade veterinären att lösa upp pellets i lika delar morotspure och annasjuice. Var i en bra konsistens så det gick att tvångsmata med (försiktigt spruta lite i munnen med doseringsspruta så hon slickade i sig det). Tror ananasjuicen har påverkan på förstoppning men inget jag vet säkert.
#7 Jag har för mig att ananasjuicen sägs innehålla ett enzym som ev. bidrar till att bryta ner hår i magen, men det är visst ganska osäkert om det fungerar. Men om inte annat kanske det smakar gott och stimulerar kaninen att börja äta igen + att det är bra med mycket vätska.
Hur går det för din kanin TS?
#9 Verkligen intressant läsning. :)

#8 Jag ger henne A-fil. Ännu är magen OK.
Marsvin 4-ever
.