Osäker på bettfel?
I den här artikeln får du veta hur du ska göra om din kanin visar tecken på bettfel.
Jag vet fler kaniner som råkat ut för detta, genom att något rovdjur/större typ av djur skrämt kaninen. Kaninen är ett flykt djur, i dettafall försöker kaninen springa/gå igenom T.ex kompostgallret. Det leder till att kaninen (oftast) fastnar, skriker av räddsla, samtidigt som kaninen försöker att komma loss kan käken vridas och ev brytas, vridningen kan göra så att, ja, kaninen får ett bettfel, bettfelet kan vara kraftigt och det kan även vara lättare, kraftigare bett leder (oftast) till avlivning.
Det finns personer som tycker att kaninen ska få en chans att leva livet även med kratigt bettfel och väljer då att klippa tänderna, så småningom kan tänderna/käken börja att så smått växa rätt.
Jag har lite tips? vad du kan göra när du har en fundering om, om din kanin har ett bettfel.
Det du kan göra som nummer ett är att:
- Ta bort ev vattenflaska
- Ersätta vattenflaskan med en stor hundmat skål.
- Blötlägga pelletsen.
- Titta till kaninens bett varje dag.
Ring veterinären om råd och tips? om du känner dig osäker.
Det var lite tips? det, hoppas också att dem kommer till nytta. Skulle du ha frågor eller undrar något om bettfel så kan du antingen skriva ett inlägg eller PMa mig=)
fast det största problemet med bettfel är ju att det är en recessiv gen och att folk avlar på kaniner med bettfel i generna, inte att kaninen skadar sej till att få bettfel.
Det är alltså Avel på kaniner med bettfel som är problemet, inte att en kanin lyckas bryta käken.
En kanin som har brutit käken och då fått bettfel är inte farlig att avla på då det är en skada (dvs om den inte bär på bettfel från början.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Eh, blötlägga pelletsen? Har svårt att se hur det skulle minska risken för bettfel.
#2 Tror snarare att hon menar att det underlättar för en kanin som redan har bettfel. Men kan kaninen gnaga själv så hjälper det ju till att hålla tänderna i trim. 

#2: Man blötlägger pelletsen för att den ska bli lätt tuggad, kaninen får i sig den näring den behöver ändå utan att behöva anstränga käken.
Det minskar inte risken, det är ett tips? ifall din kanin får bettfel.
Ifall man är osäker kan man göra det också, helt upp till en själv vad man vill för kaninens bästa.
Om jag hade varit osäker på min kanins käke hade jag blötlagt den, inget som visar ifall kaninen har bettfel, utan ifall du är orolig/rädd att den har det.
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "

Det är ju väldigt viktigt att den får gnaga, kan den inte äta pellets, så är det ju så att tänderna måste klippas, en kanin måste ju alltid kunna äta.

Fast, vadå "om man är orolig att den har det", det är ju bara att öppna munnen och titta.
Bettfel beror i de allra flesta fall på genetiska faktorer. Har kaninen bettfel så ska man ju för det första klippa tänderna, och det måste göras varje till varannan vecka, det kommer inte hjälpa att den får blötlagd pallets. För det andra bör det snarare grövre föda så att den får tugga mer, då kanske tänderna slits i alla fall lite + att det minskar risken att även kindtänderna växer fel för att de inte slits. Dessutom är hö grövre än pellets.
Om man nu tror att kaninen brutit käken så bör man ta den till veterinären genast. Tror inte att kaninen kommer att äta över huvudtaget om den brutit käken.
Själv skulle jag aldrig ha mage att låta en kanin leva med bettfel. Har haft en bettfelskanin och det är inget roligt liv för dem. Jag skulle faktiskt avliva direkt.

#6 Min kanin åt dock med en spricka i sin käke.
// Ludde
Det är si och så från var och en, man får tycka vad man vill, jag gav lite tips? vad som underlättar käken, hö finns ju alltid vid kaninens sida även om den har bettfel, höet slipar på tänderna.
#1: I denna tråd pratar jag inte om kaninen får bettfel från generna utan ifall kaninen skadar sig och det visar sig att kaninen har/fått bettfel. =)

Fast , det man ska göra är ju att åka till vetten , o därifrån ta ett beslut om skadan är så grov att man måste klippa tänderna en gång i veckan , skulle nog jag avliva kaninen.. Så mycket stress det blir för kaninen att åka till en vett varje vecka. Nej tack , då skulle nog jag tänka på kaninens bästa o avliva den istället..
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!

#9 man kan klippa själv också. Eller så kanske man känner någon som kan.
// Ludde

Bettfel kan vara så pass olika från fall till fall, vissa kaniner kanske bara behöver klippa tänderna en gång i månaden (eller inte alls, om de får gnaga tillräckligt mycket) medans andra kanske behöver få tänderna klippta varje vecka.
Vet bettfels kaniner som inte alls har haft några problem, ägaren har själv klippt tänderna och kaninen har kunnat leva ett relativt normalt liv. Har även hört om kaniner som mått dåligt och inte kunnat leva ordentligt och därför avlivats.
the vanity, it becomes insanity
Här är en bra artikel =) http://www.kaninhem.se/BETTFEL.htm
11: Håller med dig=)
Jag tycker det var en bra artikel, är det okej att skicka den till en kompis?
Hennes kanin fick ett bettfel när han var runt 8 månader, de var hos veterinären och fick tänderna klippta 1 gång, sedan lärde hon sig att klippa tänderna på honom själv.det gör hon var tredje vecka ungefär. Han är en riktigt mysig kille och är lugn och oberörd när tänderna klipps. Tjejen i fråga är rätt ung så jag tycker det är jätte duktigt av henne =)
liten uppfödning av lejonhuvad dvv i Ronneby/Blekinge (även teddyvädur+peking) http://trollsjonskaniner.weebly.com
#14: Visst får du det=)

Jag förstår inte riktigt, har en kanin bettfel, så måste man ju se till att tänderna hålls korta (klippa) så att den kan äta som vanligt, inte blöta upp foder, det verkar ju helkonstigt att göra så. Det är ju inte bara dom främre tänderna som ska nötas utan även dom bakre kindtänderna.
#16: Att du blöter upp pelletsen är för att underlätta käken, hö är basfodret, höet hjälper till att slipa ner tänderna.
Pellets är hårt, kaninen måste andvända käken för att krossa pelletsen, men är käkbenet brutet eller sitter snett efter skada underlättar det att blöta fodret, kaninen får samma näring i sig även om det är blött.