Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1430 ggr
LinneaJohaanson
0

Irriterad på köpare.

jag berhöver bara skriva av mig.

har ju några kanin ungar til salu som vi lagt ut på blocket, och så var det en som mejlade och så och frågade om ja hade någon kanin och så.
Sen frågade h*n om vägbeskrivning och då sa jag att ja ville fråga lite frågor om hur kaninen skulle ha de och om man kunde fortfarande ha kontakt och så.

Då blev köparen jätte arg och irriterad och sa att h*n kände sig förolämpad för att ja hade ferågat så förolämpande frågor.

Sedan började köparen att kalla mig för oseriös uppfödare som inte ville min kanins bästa osv.
Vilket jag tycker är oerhört otacksamt.

Sen nu för någon dag sen skulle vi skriva och fråga hur de går med den första kaninen vi sålde.
Då får vi veta att den hade rymt och blivit tagen av räven, vilket vi skrev på kontraktet att vi ville veta vad som hände kaninen och om den dött och så.
Då de inte var en kanin vi fött upp för att sälja utan en kanin som fanns innan uppfödningen kom till.

Lite lagom irriterad på köparna nu :/

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

citronsaft
0

skulle jag också bli…>( Kontrakt e kontrakt, tror nog inte dom skulle bryta något annat slags kontrakt…"/ Sen ville du ju bara kaninens bästa, det är ju inte oseriöst, tvärt om! man kan ju gissa att den köparen inte var så seriös iaf…"/

LinneaJohaanson
0

Ja den köparen får aldrig någon kanin,
Man förstår inte varför man inte bara kan göra som de står i kontraktet eller svara på några frågos inte så svårt :O

Lill87
0

Jag säger som #1, den köparen verkar inte vara seriös om h*n inte kan acceptera att svara på några simpla frågor, de verkar väldigt konstigt. Jag tycker att du har agerat helt rätt! Så bara stå på dig!

liten uppfödning av lejonhuvad dvv i Ronneby/Blekinge (även teddyvädur+peking) http://trollsjonskaniner.weebly.com

Fatma
0

Säger som överstående!

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

LinneaJohaanson
0

#3 & #4

Ja ja tycker också att ja har rätt i situationen
de är ju ändå jag som bestämmer vart ja vill sälja mina ungar !

Fatma
0

Tycker det är en ren självklarhet att fråga om kaninen och skriva lite om sig själv, hur kaninen kommer få leva hos h*n.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

LinneaJohaanson
0

Ja men ellerhur!
Man vill ju veta att kaninen får de bra!

Elina.
0

"Då får vi veta att den hade rymt och blivit tagen av räven, vilket vi skrev på kontraktet att vi ville veta vad som hände kaninen och om den dött och så" Sånna här kontrakt är ju inte juridiskt hållbara och inget man behöver följa, så köparen gjorde inget fel i dethär fallet.

thexclub
0

Jag skulle snarare känna mig trygg om uppfödaren frågade hur kaninen skulle ha det och så, visar ju bara att man bryr sig.  Tycker du gjort helt rätt.

the vanity, it becomes insanity

spiritedaway
0

Det är väl helt annorlunda motför vad vad "köparen" skrev. Det är väl seriösare att fråga sånna frågor än att bara sälja iväg den till första som visar intresse.

Jag tycker som #9. Jag skulle känna mig tryggare om uppfödaren frågar det.

Baralisah
0

Jätte oansvarigt, stå på dig Linnea.
Det bästa är ju att få kunna sälja en kanin till en seriös människa/familj och det är ju en självklarhet att man vill ha kontakt!

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

[BonnieL]
0

Tråkigt när det blir så!

[nataschaj]
0

sånt e så jobbigt va.

nästan som när ja skulle sälja Geisha då va de en som va intresserad på 10år. å ja frå¨gade en massa men den vägra å svara på mina frågor, å ja skulle svara på hennes, sen bad jag denna att ja ville prata med föräldrarna, å dem bara nä de e dennas ansvar å den som vill ha kanin å bl bla blaa… dem verkade inte fatta att det kostar å ha kanin. Utan bara ville ge denna för att denne skulöle bli lung å tyst..

Men som tur e, så e hon kvar.=)

LinneaJohaanson
0

Tack alla,

Jag ja tycker de känns bra när uppfödare frågar frågor och sånt.
Då vet man att dom bryr sig om kaninen.

#8 Nej sant, men de känns lite ovärt att dom inte hör av sig när man bett dom om det.

Ja sånna är också oseriösa som låter en unge på tio år köpa kanin hur som helst

Hannsi
0

Fy vad irriterande. Jag tycker att det känns jätteskönt att köpa kanin av någon som verkligen bryr sig om var kaninen hamnar, det tyder på att kaninen antagligen har blivit väl hanterad tidigare. Tycker som övriga, du har inte gjort någon fel utan är en  seriös uppfödare som bryr dig om vad dina djur hamnar! Tur att det finns såna som du skulle jag vilja säga.

Rorosjons
0

Har man inte anmälnings rätt om dem bryter ett kontrakt man skrivit vid köpet?

Otroligt jobbigt, har vart med om samma att dem kallar en oseriös när man frågar hur kanin kommer att få, hur buren ser ut, vart den kommer finnas och hur kanin erfarenheteerna är hos den ev köparen. Jobbigt, man ställer ju frågorna för man vill kaninens bästa!

Ladymon
0

Tyvärr kan man skriva kontrakt på att köparen t.e.x inte får sälja vidare utan den tidigare ägarens vetskap eller att den t.e.x ska tillbaka , eller att de inte får avla på den o.s.v Men som någon skrev här är det inte juridiskt hållbart. När man sålt något.. kanin hund o.s.v så räknas det som en "vara" sålt är sålt … tyvärr är lagarna så.

thexclub
0

Varför är det inte juridiskt hållbart egentligen? Har aldrig riktigt förstått det, om man är två människor över 18 år som skriver kontrakt så borde det ju gälla?

the vanity, it becomes insanity

LinneaJohaanson
0

tack alla,

jag skulle lätt vilja att uppfödaren bryddewsig om kaninerna
en av mina kaniner kommer ifrån en uppfödare som inte ens bryr sej de minsta. Hon hade inte hållt på med kaninungarna försen hon skulle lämna den till mig då var hon 6 veckor.

Och hon skiter fullständigt om vars kaninen hamnar bara hon tjänar pengar.. vilket är tråkigt

Ja ja förstår inte riktigt heller de!

Tarkie
0

För att kaniner räknas som en "vara"..

Alla köpkontrakt som inte är upprättade av juriskter eller juridiskt kunnande personer är ogiltliga om det skulle komma till rätts sak.

Sen är det så att djur enligt konsumentköplagens betraktas som föremål.

Så hur skulle det se ut om tex du köper en bok i en affär och de kräver att du inte får vika hörnen eller slänga den när den är utläst och att de kräver att veta om du lämnar den vidare eller liknande.

Lite tufft kanske att jämnföra ett djur med en bok men ville ta upp en liknelese då båda är "varor"…

Tarkie
0

Detta har gjort att jag vägrar skriva på kontrakt. Då jag lika gärna kan bryta mot den ;)

LinneaJohaanson
0

hah okej,
men jag tycker de är lite taskigt då denna kanin var såld för att hon inte riktigt passade in med hon var älskad då hon har varit en privat kanin till min kompis och de var ju inte direkt lätt att sälja en sån kanin då man tkr om den. Då bad vi att dom verkligen skule hålla kontqakt då vi verkligen tyckte om kaninen.

Och dom lovade. det var ett krav om vi skulle sälja henne liksom.

Man blir så besviken bara