Katt upphittad!
I lördags natt kom det en liten kattunge mitt i stormen och sökte skydd i feele`s utebar. Katten har nu typ flyttat in där, men det finns ingen värme och det drar lite kallt. Kattungen behöver nu ett nytt hem. Vill du ha en kattunge som kräver mycket tålamod? Han är väldigt skygg och lite rädd för människor, vi tror att den är en vildkatt. Men den söker sig efter människor och det är ett tecken på att den kan bli tam. Den är svart och lite vit under hakan. Ålder: okänd men det är ca i åldern då den precis kan lämna sin mamma.
Varför jag skriver är för att feeles dator är trasig. Om ni är intresserade kontakta mej! katten MÅSTE bo i ett hus på landet där den kan komma och gå som den vill!! inga stora vägar i närheten!! Feele bor en ca en timme från stockholm, i bro på landet!

Jag måste bara fråga om det faktiskt inte är olagligt att ha vilda djur som husdjur? Är alltså inte helt säker
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Sööt, kan tyvärr inte ta den. Hoppas den får ett bra hem.
Lägg in detta på www.hittekatter.ifokus.se också, där har de regelbundet liknande problem.
Lycka till!
/Ida
#4 vadå?? tror du att jag har stängt in katten. den kommer inte att klara vintern ute ensam utan mat och vatten. jag vet inte annars hur jag ska göra?? men jag kommer inte att tvinga den som husdjur vi får helt enkelt se hur det blir

Hm.. Ja det är väl olagligt att fånga in en vildkatt och försöka tämja den, men jag vet flera historier om katter som sökt sig till människor och som stannat där. Det kanske inte ens är en vildkatt utan en som kommit bort från sin ägare :)
Det är ju inte säkert att det är en vildkatt. Katten kanske har ett annat hem, men någon kan ju ha dumpat katten i skogen för dom inte kunde behålla den så har katten hittat feele och stannat där lixom.. ingen vet.. Jag hoppas du hittar ett bra hem till katten
#7: Nej, jag har inte sagt att du stängt in katten. Jag har ingen aning om hur allt kommit sig, jag bara undrade om det faktiskt var lagligt.
#8: Ja, så kan det ju också vara! Hoppas att allting löser sig till det allra bästa iaf
Skulle gärna ha den! Men vi har tagit hand om ca 15-20 katter och hittat nya hem åt dom! ;) Har också katter från katthem. Tror dock inte vi kan ha en till katt nu då vi redan har 4..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#10: Jag tror inte det är lagligt att fånga vilda djur och ha dom som husdjur.. Men jag tror inte denna katt är en vildkatt.

Nej, kanske inte. Men den behöver ialla fall ett hem och kärlek!
#13: Absolut! Och jag hoppas kissen får det bra. Ruskigt söt var han/ hon i alla fall :) Är det någon som svarat på hittekatter.ifokus?

Nepp… dom tycker vi ska kontackta ett katthem, men det tycker inte vi för den kommer nog inte trivas så bra där eftersom den är så skygg! feeles mamma och hennes syster har lekt med den i dag. den vill så gärna gosa men vågar inte.
#15: Kan inte feele behålla den då?
Men snälla!!! Det finns väl inga vildkatter i Sverige!
De katter som ni förmodligen syftar på är förvildade katter och dessa katter lyder inte under jaktlagstifningen så dessa får man både fånga och avliva.
Vi har vildkaniner i Sverige, men… dessa härstammar från förvildade eller utplanterade kaniner och lyder heller inte under jaktlagstifningen därav får man inte fånga in en skadad vildkanin och rehabilitera den heller. För en viltrehabilitering förutsätter att de ska sättas ut i det fria igen och du får inte släppa ut kaniner för då gör du dig skyldig till ett brott. Däremot får du fånga in en vildkanin och sätta den i bur.
Angående den upphittade katten, kolla märkning även chipmärkning. Sätt upp lappar i närheten om var den finns, det kan ju faktiskt vara så att det finns en orolig husse eller matte där ute. Om ingen hör av sig, ring polisen och fråga om ni Får ge bort den till ngn som vill ta hand om den. Det är faktiskt olagligt att bara ta någon annans katt också.
Tummen upp för alla som hjälper katter utan hem, ni behövs.
#17: Att ta en katt är ju naturligtvis stöld! Håller med dig.
Man ska ju ringa till polisen när sånt här händer, men det har ni kanske redan gjort? Sätt upp lappar också, att jag inte tänkt på det!

#7 Inga påhopp :)