Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2972 ggr
Puma
0

Nya ungar utan mat

Hej! I morse klockan 9 blev Brittni Puma mamma till sex ungar och det är hennes och vår första kull. Vi har inte sett henne dia under de senaste tolv timmarna och börjar bli oroliga för hur ungarna ska klara sig utan mat/vätska så här första dygnet. Hur länge ska man ha is i magen och bara vänta?

Hon har fått hallonblad, men är inte så förtjust i dem. Spenarna känns inte spända och jag funderar över om mjölkproduktionen inte har kommit igång.

Några tips? och råd därute?

Orolig kaninmormor

[BonnieL]
0

Grattis till bebbarna!
Honorna brukar oftast inte dia när människor ser på. Man märker att de inte fått mat när de är smala och skrynkliga. Om de fått di ligger de tjocka om magen i boet.

KaninHanna
0

Grattis! Skrattande

Mvh Hanna

Puma
0

Tack! Jag blev så himla glad när min Gunnar ringde mig på jobbet i morse och berättade om ungarna. Nu är jag mest bekymrad över hur det ska gå för de små liven. Viltgula dvärgvädurar handlar det om. Dragongårdens Timmy är pappa. (Uppsala)

Kaninmamman var duktig och byggde bo och har bäddat in ungarna i massor av päls, men nu får de ligga där. Det prasslar lite, så liv finns det ännu.

Lotta

[vretenskaniner]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lycka till med ungarna Lotta! :)
Skickar med en bild på pappa Timmy. =)
Mvh Emma

Puma
0

Haha! Där är ju Big Daddy himself! Tack Emma!

EricaN
0

Honan brukar dia sina ungar ca 1-3 gånger om dagen så jag tror inte att du behöver vara orolig ;)

Grattis i alla fall!

Puma
0

Jag smygkikade på ungarna i morse. De var vid liv i alla fall. Jag såg bara två ordentligt. En verkade vara hyfsat rund om magen, men den andra såg lite tunn och skrynklig ut. Jag ska titta mer ordentligt på dem ikväll och se om det är någon som verkar behöva hjälp. Det är ju sex stycken, så det kanske är svårt att tränga sig fram och få sin mjölk om andra är snabbare och starkare.

Lotta

[vretenskaniner]
0

#7 Ja, 6 stycken är ju en hel del ungar ;)
Om nån är lite mindre och in te lika tjock kan du göra som ja sa tidigare, någon håller honan så hon ligger på rygg medans du låter ungen äta :)
Lycka till!

LinneaJohaanson
0

Håll i sådana fall honan så att hon "står". Då om honan ligger fungerar inte mjölkproduktionen som den ska. :)

Lycka till!
Mvh Linnea / delägare på dragongården

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Puma
0

Efter en grundlig kontroll i boet med de små sprattlande flodhästliknande prinskorvarna kan jag rapportera att vi hade fel i antal. Det var inte sex ungar, utan åtta! Milda makter! Några har fotbollsmage av all mjölk, andra är betydligt tunnare. Vi får se hur det går i konkurrensen om spenarna och om vi behöver stödmata någon framöver.

Det här känns spännande och roligt samtidigt som jag är lite orolig för de små. Brittni Puma känner sig förmodligen lättad efter förlossningen för igår skuttade hon hejvilt på vardagsrumsmattan på ett sätt som hon inte gjort på länge. På jobbet börjar en del sucka och himla med ögonen när jag drar igång med mitt kaninrapporterande, fast några tycker att det är lite kul, tror jag.

Lotta

Zvintos
0

#10: Ojsan hoppsan, det var inte några bebbar. =)
Kul med en så stor kull. ^^

Linnet
0

Oj, det är många ungar för en dvärgvädur. Min ena dvärgvädurshona fick också 8 ungar i våras, en var väldigt liten och klarade sig inte, har även nu en kull som från början var 7 men även där var det en som inte klarade sig. Det är svårt att få alla att klara sig i en sån stor kull, 6 ungar brukar gå bra för en dvärgvädur, är det fler så blir det oftast nån som halkar efter och inte klarar sig.

Stödmatning brukar inte gå med så små ungar och slutar oftast med att ungen/ungarna dör i alla fall. Jag har provat och det har aldrig lyckats, men det är svårt att låta bli.

Men lycka till med dom små!

Puma
0

Ja, jag misstänker att det kommer att vara någon eller ett par som inte kommer att klara sig, det är naturens gång, men om jag kan kanske jag hjälper naturen att gå åt andra hållet en bit … Vi får se. Hur som helst känns det mäktigt att hålla en sådan där liten krabat i handen.

ch2o
0

Grattis och lycka till! Det kommer säkert gå bra :)

Frida & Paulsson