Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 5369 ggr
Lole
0

Otter / Holländare?

Jag har bara några små frågor. :)

Vad är otter för teckning / färg. Jag har aldrig förstått mig på det..

&

Vad är holländare för teckning?

Tack på förhand :)

Lole
0

Eller är holländare äns någon teckning? Är inte det någon ras?

Ja, jag är lite förvirrad i alla dessa färger som finns men ja.. tillslut lär man sig väl..!? ;)

MarHai
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Holländare är både en teckning och ras :) Rätta namnet för rasen är Holländsk kanin.

På bilden är det en svart holländsk kanin. På min hemsida finns fler bilder på holländare. :) www.solbackenskaniner.se

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Lole
0

#2 Tack! :)

Men kan inte kaninen på bilden lika gärna vara winertecknad? Är det rasen som påverkar att det inte kallas winertecknad? :)

Zvintos
0

Otter skulle rent utseendemässigt kunna beskrivas som en blandning mellan tan och white.

Bilder på tan, white och otter.

Dessa är alltså teckningar som kan kombineras med flera färger, ex svart, blå, egern, madagaskar mfl.

Zvintos
0

#3: Nej, det är inte rasen utan anlagen som påverkar om kaninen är wienertecknad.
En kanin som är wienertecknad har anlag för vit blåögt och betecknas Xx.
Holländarteckningen är ett helt annat anlag.
Även om vissa uppfödare/ägare felaktigt kallar wienertecknade som får ett holländarlikt utseende för holländartecknade, trots att dessa inte är äkta holländare.

Lole
0

#4 Ok börjar väl fatta lite nu i alla fall ;) Tack! :)

Lole
0

#5 Ok, fattar nog.

Så holländarteckningen och winerteckningen kan vara ganska lika men de har olika anlag som skilljer teckningarna? ;)

Hiihi, jag har ju precis läst om gener och anlag i skolan :D

Zvintos
0

#7: Stämmer bra det. =)
Anlagen skiljer sig genetiskt och beter sig olika.
Holländarteckning i dubbel uppsättning är fortfarande holländarteckning, medans wienerteckning i dubbel uppsättning blir en vit blåögd.

Lole
0

#8 Jaha :)

Dedär med dubbel uppsttning, betyder det att om 2 winertecknade / holländartecknade kaniner får ungar kommer ungarna till dem få dubbel uppsättning av winerteckningen / holländarteckningen ?

Zvintos
0

#9: Med dubbel uppsättning menar jag av anlaget.
En holländare kan ha enkel eller dubbel uppsättning, som jag förstått det.
Vare sig det är enkel eller dubbel uppsättning är kaninen fortfarande holländartecknad, vare sig det syns eller ej (?).
Inte helt 100 ang holländarteckningen ännu, så någon får gärna rätta mig.

Det jag däremot vet är att en wienertecknad alltid har enkel uppsättning av anlaget.
Parar man då två wienertecknade får 25% av ungarna dubbel uppsättning och blir vit blåögda, 50% får enkelt anlag och blir wienertecknade (vare sig det syns eller ej), samt att 25% inte får något anlag alls.
Rent teoretiskt alltså.