Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 946 ggr
Iram
0

Inavel?

Jag undrar hur pass mycket inavel det anses vara om man parar kaniner som är kusiner, dvs i detta fallet är deras pappor bröder? Det är ju till och med lagligt för oss att gifta oss med en kusin, så i kaninvärlden är det kanske ingen fara alls? Nu menar jag naturligtvis såvida kaninerna är friska och inte bär på några genfel som förstärks.

myriis
0

Det blir iaf inavel vet jag.. Men programmet MATS (Det räknar ut inavel) fick kusiner till 6,5 % inavel.

KajsaM
0

Hmmm, det kanske är som myriis säger..

Lotta_A
0

Jag skulle också vilja veta detta. Hur illa är det egentligen med inavel i kaninvärden??

mimmi.k
0

Japp hur illa är det??

Tina-A
0

Jag skulle inte para 2 kaniner som är släkt, man vet ju faktiskt inte hur det kanske går. Visst brukar man säga att kusiner faktiskt är OKEJ, vi får ju också gifta oss med våran kusin, men skulle jag para kaniner som jag visste var släkt (vilket jag helst inte skulle göra) skulle jag nog försöka ta två kaniner som är så långt ifrån släkt med varandra som möjligt..

Bara min åsikt

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KajsaM
0

Håller med Tina… Skulle nog avvakta tror jag

Clariiz
0

Jag skulle då inte göra det! inte ens minsta litte släkt drag! inte ens om kanin 1 och kanin 2 var släkt genom:

Mormors dotters farbros kusin barns storasysters dotter dotters kusins morfars pappa s barn. typ. altså jag skulle inte göra det! Det är ju inavel, inavel är INTE bra.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

mimmi.k
0

Tussilago och Axel är syskon och vi trodde Axel var en flicka… vi trodde altså vi hade två tjejer. Men det visade sig senare att Axel var en kille och att Tussen var gravid…. hon höll på att dö på kuppen. Hon var dessutom bara en unge. Hon födde en unge som var död vid födseln.

Men det som var tur var att hon fick ut ungen själv. Hon satt och krystade en halv dag! Stackarn!!!

KajsaM
0

Ojdå snacka om inavel!

Clariiz
0

ojojoj tur  det gick som det gick.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Köpte mej 2 honor. men när de blev könsmogna började dom typ "jucka" på varandra. blev jätte rädd att dom var vanar varje fall Lollipop. men de är honor båda 2. Knäppa honor! :P är det ett vanligt betende?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

#11 Gör en egen tråd om det är ett vanligt betende ;)

Clariiz
0

okej

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Bra :)

Jag tycker att kastrering är okej. Den som svarade att den inte tycker att det är okej, kan den berättaa varför? Skulle vilja diskutera om detta :)

Tina-A
0

#11: Jag har också varit med om det där! Har för mig att någon sa att det inte var så ovanligt

Clariiz
0

Vad har detta med kastrening att göra? jag trodde vi snackade om inavel hära.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

haha :P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

#16: Sånt där händer Kajsa_ ibland :D Hon är så charmig! Hon kallade mig lotta 3 gånger på rad i en annan tåd! Men vad ska man göra, Kajsa är alltid Kajsa och vi gillar henne som hon är!

(pssst, kajsa.. du råkade nog skriva i fel tråd) :D

Clariiz
0

haha vad rolig hon är. Jag diggar Kajsa jag! :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Elina.
0

#8: Det berodde nog inte på att det var inavel i kullen.

Kaniner tål inavel bra. Inavel kan förstärka de goda egenskaper djuren har, men även förstärka de dåliga egenskaperna.

Clariiz
0

Det visste nog inte så många, varje fall inte jag! Tack för du lär mej nått nytt Elina. (kan jag behöva! tror jag glömde kvar kunskaperna på dagis vissa tillfällen)

men det kan väll inte vara så bra att inavla??

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

#20: Jo, paras 2 kaniner med ganska lika gener förstärs dom ju. Just därför inte jag så gärna skulle avla på besläktade på kaniner eftersom de sämre egenskaperna också skulle kunna bli sämre eftersom de förstärs.

Men det beror ju lite på hur kaninen är, vad den bär på för gener naturligtvis. Men jag skulle nog helst undvika nära besläktare kaniner i alla fall :) Men det är ju bara jag!

Zvintos
0

Närbesläktade kaniner brukar man ju para för att få reda på OM det finns defekter i generna.
Bra egenskaper förstärks, men även dåliga. Så finns ex bettfel i generna så lär det visa sig. Då vet man att dessa kaniner inte ska användas i Avel mer. Men parar man med en obesläktad kanin kanske bettfelet aldrig syns, men ändå ligger kvar i generna i generationer..

Det är iaf en av fördelarna jag kan se med en inavelskull.

Lotta_A
0

#23: Okej. Det kanske är bra på ett sätt, men jobbigt att en kull måste ha bettproblem hela livet bara för att framtida ungar inte ska ha problem.
Eller ungarna med bettfel kanske man avlivar i så fall? mja.

Clariiz
0

Det kan ju inte vara bra psykiskt för kanierna. Ni kanske inte skulle vilja ha barn med syskon/eller tex eran pappa.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Lotta_A
0

#25: Nej urs. Det skulle man nog inte klara av. Skaffa barn med sin pappa eller ett syskon.
Men om man inte vet om att det är ens bror så tror jag inte att det är några problem. men oftast vet man ju vem ens bror är.. :P

Men kaniner tror jag inte bryr sig om sånt. eller vet om att det är fel att para sig med ett syskon. Dom gör det ändå… :S läskigt

Tina-A
0

Jag tror inte direkt att kaninerna tänker "åhnej, nu har min pappa satt på mig och vi ska ha barn tillsammans". Tror inte att de tänker så långt (men vad vet jag).

KajsaM
0

Ne tror inte heller attt niner tänker så ;D

Clariiz
0

Nä, men jag tänker inte så utan HUR MÅR kaninera. även om dm inte vet det så kan det knappast vara bra.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Lotta_A
0

Nej. Det är inte bra. Risken för att ungarna föds med någon form av defekt övkar ju

Clariiz
0

jopp. Djuren kan bli dummare också. ska bara ta ett exempel här:

Guldfisken ( bra exempel ;P) är väldigt sönderavlad. Så som str ögda.Om dom ville ha en storögd fisk letade dom upp 2 med stora ögon, avlade och avlade föräldrar, syskon och barn för att få det! NU finns dom! Men de flesta av dessa fislar simmar bara in i glaset gång på gång och fattar inget alls. Detta är för de är HELT sönderavlade nu. Tänk om detta kommer hända med kaninerna också! att kanierna bara springer/hoppar in i väggen gång på gång på gång.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com