Hej! hur ofta och hur mkt?
hej! jag har en kull här hemma som jag öder up med hjälp av ersättning som inehåller:
1 dl vispgrädde
4 dl filmjälk och en dessert sked honung som Upplöses med tre till fyra matskedar kokande vatten!
jag ger dom var 4 timma, är det för långt tid i mellan? och dom får fyra till fem ml per matning! är det bra eller tycker ni att jag skall mata oftare och ge dom mer ersättning/mjölk? tack för hjälpen i förväg! <3
Jag har för mig att kaninmammor inte ger ungarna di speciellt ofta, ett par ggr om dagen….? Jag kanske är ute och cyklar men.

okej ja två gr om dyngnet får ungarna di! jag vet men tänk på att kaninmammans mjölk är jätte mkt fetare och ungarna får mer näring utav den!

Varför föder du upp dom, vad har hänt med mamman? Hur gamla är ungarna?

ungarna är tre veckor på onsdag! maman har helt enkelt bara skitit i ungarna alltgick bra tills förra veckan då hon slutade mata! dom blev smalare och smalare men nu är dom runda om magen och äter som de skall ! men bara en fråga hur länge skall man masera magen på de små?

Konstig, är du säker på att hon struntade i dom då. Men är ungarna kvar hos mamman då, så hon har chans att mata dom? Om dom är nästan tre veckor så kan dom ju börja äta vanlig mat och hö, prova med havregryn och lite morot kanske.
Tycker det är väl ofta att mata var fjärde timme, när mamman bara matar 2 gånger per dygn.
Vid 1 månads ålder klarar sig kaninungar utan mamma och utan stödmatning. Har själv varit i den situationen och dom klarade sig jättebra, visserligen var det bara två ungar och dom var stora.
Vad är det för ras, hur många ungar är det och vad väger dom?

Man masserar väl tills dom har kissat och bajsat.

okej det är sex ungar ras: lilla tysk vädur/lejonhuvad jag vet inte vad dom väger men dom växer som de skall men kan fråga om jag får låna grannens brevvåg och honan får chans att gå ib och mata dom men det vetkar inte som det för att innan jag börgade stödmata så var dom som små russin!
Har du köpt en ny lilla tysk vädur som också struntar i ungarna?

#8 Blev också lite fundersam över det.

alltså ja men jag tror attdet var förtidigt att para henne jag ville inte seja ngt här i forumet ni tyckte väll inte att jag skulle fixa mer!
Hur gammal är honan?

hur gammal är honan ?
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!
#7 Varför parade du henne över huvudtaget om du tyckte att hon var för ung?
Måste få säga att jag tycker det verkar som du bara tycker det är kul att ha bebisar och inte ser till honans bästa. Hur gammal är honan och hur länge har du haft henne?
Det kan kanske vara att hon dels är för ung och omogen för att ha en kull. Det andra kan ju vara att hon inte känner sig hemma i den nya miljön och blir stressad och därför skiter i ungarna..

Honan ska vara minst 6 månader innan första parningen, men gärna äldre så är det större chans att det går bra.

honan är sju nästan åtta månader! ja kanske det! att hon inte trivs har jag inte märkt.

+ Att jag har haft henne i ca tre månader och detta var inte vad jag ville ha ut av tråden! Det jag undrade var i vilka mängder och hur ofta skall tre veckors ninisar ha mat?
Inlägget redigerat av Medarbetare, skriv inte med stora bokstäver i onödan då det ser illa ut. /BonnieL

Ja, då ska hon ju klara av att sköta ungarna. Konstigt om en hona slutar mata sina ungar helt plötsligt efter 2 veckor. Du kanske aldrig kollade på dom när dom hade nyätit, för när det är så länge mellan målen, så kan dom ju kännas lite magra om dom inte ätit på hela dagen och det snart är dags för nästa mål. Tveksam till att hon skulle ha struntat i dom. Men man ska kanske inte vara och kolla för mycket heller, kollar mina en gång om dagen, ibland är dom runda, ibland känns dom lite magra, men har aldrig oroat mig för det.
Sen funderar jag ju varför du tar en kull den här tiden på året. Har du köpare till ungarna, för det är inte lätt att sälja kaninungar nu.

#16 Det är nog ingen som riktigt vet det, det är ju inte vanligt att man stödmatar kaninungar, jag har aldrig gjort det och jag har fött upp åtskilliga kullar genom åren.

okej ja jag har köpare till fyra utav dom och så skall jag lägga ut annonser på blocket mm…

#19 Ja, men det är ju bra att du har köpare.

Läste nu om matning av kaninungar, att man vecka 3 kan ge 25 ml 2-3 gånger per dag, alltså ska du nog ge mer mat men inte så ofta. Fast sen vet du ju inte om mamman ger dom mat heller, hon kan mycket väl göra det.

okej men menar du att man skalldela upp dessa ml så att de får hälften varege matning eller?

#22 Nej det stod 25 ml vid varje mål.

oj va mkt men ja det är ju klart att dom skall få i sånafall jag är bara rädd att spräcka matsäcken på dom! men när kan jag sluta med att stödmata? och låta dom äta fastföda och pellets mm…?
Hej din stackare.. tycker det kommer allt för hårda ord i svaren i den här tråden. Förstår om ni vill hjälpa henne men håll god ton då ingen blir tröstad av att man ifrågasätter någon!
Kaninmamman har många av sina gamla instinkter kvar sen de levde i fångenskap. Hon matar dem bara två gånger om dagen och det är gjort på några minuter. Resten av tiden sitter hon i ett annat hörn av buren, just för att dra uppmärksamheten från dem av rovdjur. Även fast det ser ut som att hon övergett dem betyder det inte att hon gjort det, 6 ungar är ganska mycket för en första kull och hon är somsagt inte van vid ungar tidigare.
Jag tycker inte att man ska "störa" mamman allt för mycket den första kullen, man tittar när ungarna är födda om någon är död och plockar bort dem. Hade mamman övergett dem hade det förmodligen skett tidigare än två veckor och jag tycker att du skulle väntat längre, stora första kullar kan resultera i magra ungar men det är bättre än ersättningen.. en ersättning kan aldrig ge ungarna samma näringsämnen som mamman och ger man dem ersättning kanske de själva slutar äta av mamman när hon diar dem.
gjort är gjort men det är saker du kan tänka på till nästa kull.. Andra tecken på att mamman stöter bort ungar som blir för många än hon klarar av är att hon drar dem till ett hörn för att låta dem svälta ihjäl, lyfter man tillbaka ungen är det ofta samma som ligger där i hörnet någon timme senare igen. En sådan unge ska man såklart försöka stödmata med ersättningsblandningen två gånger om dagen, väldigt lite i början och sedan försiktigt massera magen så matsmältningen kommer igång.
är det bara en unge man stödmatar tycker jag att man försöker låta ungen ligga i boet (märk ungen med ett sträck tuch på insidan av örat för att veta vilken det är du stödmatar)
skulle det inte fungera och mamman stöter bort ungen till ett hörn tycker jag att du bygger ett eget bo. Ta halm och forma den till en skål. lägg honan på rygg i din famn och dra försiktigt päls från buken på henne (lossnar väldigt enkelt om du drar långsamt, försiktigt) Ta då ett kullsyskon som får bo med ungen, ungar växer mycket bättre i sällskap av syskon och stödmata dem båda.
Lycka till!
MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

Jag tror inte heller riktigt att mamman skulle strunta i ungarna helt plötsligt vid 2 veckors ålder.

ne men alla ungarna ligger i buren i avbalkningen hioss mamman så om hon matar märker vi men vi har inte märkt att dom fått mat alltså inte sett på att dom har hafft stora runda magar sedan en vecka tillbaks! men om hon gör det så är det bra men vi lät dom vara tillsammans med henne men varege gång vi tagit i dom så luktar hon på dem! kan det vara ett tecken på att hon tar hand om de?