För nära släkt?
Har länge funderat på att para min Bobban och Hissen..
De har båda otroligt personligheter och jag vet att deras ungar skulle bli underbara (:
Jag har födit upp båda kaninerna själv, och även Bobbans mamma är född här.
Men så till mitt lilla "problem".
Ingespjuta's Gröna Hissen
e. PippiAdolf's Blue moon
u. PippiAdolf's Super Rutan
ee. Cocconut's Star
eu. Lin Cret's Bestla
ue. PippiAdolf's Just Ove
uu. PippiAdolf's Tutan Rutan
**Ingespjuta's SpongeBobban SquarePants
**e. Hallsjös Vilgot
u. Ingespjuta's Misery Business
ee. Hallsjös Pelle
eu. Fantazyas Caramell
ue. PippiAdolf's Blue moon
uu. Isfolket's Azka
Tycker ni de är för nära släkt?
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, jag vet att ungarna skulle bli underbara..
Och samtidigt har jag flera kaniner efter PA's Blue Moon, så det skulle vara skönt att veta så han inte har något skumt bakåt i ledet..
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Nä, det tycker jag inte.
Om man har något betydligt bättre syfte med kullen än att få fram snälla & söta kaniner, så tycker jag inte att de är för nära släkt. Har man någon bra orsak så är det ingen skillnad hur nära besläktade kaninerna är.
Tycker inte dom är för nära släkt.
Tycker inte de är för nära släkt, nej.
Kommer göra en betydligt mer närbesläktad PARNING nästa år, av ungefär samma anledning - för att kolla att det inte finns något "skumt" bakåt.
Nej det tycker jag inte. Vet inte om man räknar med, t.ex. uue? Om man inte gör det så kommer ju han inte finnas med på ungarna på Bobbans sida.
Fråga andra som ägt eller avlat med blue moon eller prata med pippi adolfs, de har somsagt en hel del erfarenhet :)
Parar man två kaniner som är besläktade bara för att man inte har någon annan avelspartner att tillgå tycker jag att det är fel då det är näst intill omöjligt att veta kaninernas gener innan man provat, och det då kan vara "för sent"
Men tycker man att föräldrarna är för fina för att avstå kombinationen, man vill få veta med om anlagen eller de har någon färg som man gärna vill ha, då tycker jag att det är OK, speciellt om det inte är mer närbesläktat än sådär då kaniner överlag är mer "inavelståliga" än många andra djurarter.
När man parar två kaniner får ungarna hälften av sina gener av mamman och hälften av pappan. Många defekter som inte syns men som kaninen kan bära på syns bara i dubbel uppsättning (det krävs att både mamman och pappan bär på det för att ungen ska få det) och har man då två närbesläktade kaniner är chansen större att de bär på samma defekta gener än om man har två obesläktade kaniner. Men detta handlar även om slumpen och det kan bli väldigt olika resultat beroende på om fler kaniner bakåt i stammen bär på det eller inte.
Hoppas du fått lite klarhet i det hela :) lycka till!
MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se
Tack för svaren! (:
Då blir det nog små bebisar inom kort, hade planerat "använda" en annan hane men det här känns mer rätt.
Ska bli väldigt intressant att se vad de här två kan ge..
Samt att se så att det inte ligger något och lurar bakåt i ledet.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com