Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1199 ggr
Annaaa
0

Vilken ras?

Hej! Har planer på att skaffa en kanin, men behöver tips?Vilken ras? som passar bäst!

Har aldrig haft kanin tidigare och tycker det är viktigt att kaninen lätt blir tam och tillgiven. Men samtidigt vill jag ha en kanin som är framåt och lite tuff av sig och inte så lättskrämd, så att man kan ta ut den i sele och så utan att den blir jätterädd. Skulle vara roligt om det kunde blir en duktig hoppkanin, men det är inte det viktigaste. Vill helst ha någon av dvärgraserna.

Har fastnat för löwen och tycker väldigt mycket om dem! Är det någon som vet hur de är till sättet?

Clariiz
0

En bra första kanin är ju då Dvärgvädur. Dessa är ofta ganska små, lätta och enkla att få tamma. De är också bra hoppare. Även Hermeliner brukar vara ganska bra första kaniner. Om man ska ha en Löwen bör man ivarje fall ha haft kanin förut. Visst nu i börjar går det bra med sedan när man kanske inte har samma tid och bara hinner mata, vattna och kela. Löwen har ju en långpäls som skall skötas. Den bör borsas varje rill varanan dag. De är också lite större men inte så stora. De är ju större en en dvärgvädur med mindre en en vädur. Jag tycker INTE du skall skaffa en löwen nu utan kanske bäst att prova ha en kanin på foder ett år och se om du VERKLIGEN är angagerad och verkligen tar hand om den. I övrigt fall tycker jag du ska köpa en dvärgvädur eller en Hermelin.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

myriis
0

Jag rekomenderar defenetivt Dvärgvädur! Dem kräver inte så mycket uppmärksamhet (självklart ska dem ha jättemycket uppmärksamhet iallafall!) och blir lätt tama och välskötta.

Därimot tycker jag att du verkligen inte ska skaffa en Dvärghare. Jag har verkligen inget imot denna ras, och tycker dessa sötnosar är helt underbara! Dock är det inte speciellt bra som första kaniner. Dem dvärghararna jag har träffat har varit antinge människo skygga eller elaka mot främlingar. Jag gjorde misstaget och skaffade en dvärgharekorsning utan att egentligen veta vad jag gett mig in på. Dock ångrar jag inte detta! Jag älskar min lilla sötis iaf ;) Jag har fastnat för rasen och kommer börja föda upp dvärgharekorsningar.
Men som sagt vet jag inte om det bara är jag som tycker att Dvärgharar är lite knepiga, eller om dem är det?

Clariiz
0

SOMSAGT INGA STORA RASER ELLER EN LÅNGHÅRIG SOM FÖRSTA KANIN!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Hopi
0

Min första är Hermelin och det är jag jättenöjd med! Vissa säger att dom är lite svårare att få tama, men det beror nog på hur mycket tid man är beredd att lägga ner på dom. Jag pysslar mycket med mina. =) Kan inte låta bli! hehe

Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min allra första kanin var en hermelin. Världens snällaste som alltid skulle kela, och som inte brydde sig alls när man plockade med honom. Även mina småkusiner kunde klappa på honom utan att han rörde en min. Han satt snällt kvar tills de var klara, sedan skuttade han vidare. Glad
Vet inte om det var min lillkille var lite "udda", eller om det finns många fler hermeliner som är så. Men hur kaninerna är hänger nog en hel del på vilka gener den har och hur den är uppfostrad/hanterad.

Min andra kanin var en dvärgvädur, och det är klar skillnad i dvärgvädurer och hermeliner.
Hermeliner är små med en hel del energ och spritt i kroppen. Många kan vara sprattliga när man ska plocka med dem.
Medan dvärgvädurar är lite större och mestadels mer lata/bekväma utav sig. De är ofta lugna och lätta att lyfta.

Men det finns både lugna och spralliga och svåra individer ur alla raser.

På bilden är min renrasiga dvärgvädurskastrat Zvinto, och hans sambo och dotterdotter Iris. Glad

Matilda_91
0

Måste man verkligen borsta en Löwen varje/varannan dag? Trodde bara det var angorakaniner som krävde sån pälsvård. Jag har aldrig hört att man måste borsta Löwenkaniner eller lejonhuvade..

Ja dvärgvädur är väl den vanligaste rasen :) Många brukar skaffa en sån som första kanin. Jag tycker också du ska köpa en kanin från en bra uppfödare, alltså ingen djuraffär. Visst, det finns massor med underbara ninisar som kommer från djuraffärer men vill man vara säker på att få en kanin med ett bra temperament ska man nog vända sig till en uppfödare :)

Clariiz
0

Det är dvs. på angora, du behöver väll inte borsta pälsen så ofta men kolla igen så det inte finns tovor eller fastat skräp elr liknande. Det kan ju skava. Och på alla djur är det så med tovor:

Håret drar ihop sej och drar med sej skinnet, så skinnet dras ihop och blir aldeles rött. Det ömmar och gör jätte ont på kaninen. Så vill man vara rädd om kaninen bör man borsta/kolla igenom ofta! Flera ggr i veckan. Sedan är det ju skilnad på hur mkt päls den har. Om kaninen bara har en tunn man är det inte ofta man behöver borsta men etc. som en TeddyLöwen blir det väldigt ofta.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tribe
0

Hej Anna,
Jag är uppfödare av Dvärgvädur, en av dom raserna som är vanligast i sverige. Rasen har blivit så populär pga dens fina temprament och älskar att mysa. Hoppa kan dom, och min
renrasiga dvärgvädur hoppar 40 cm hinder utan att tveka.
Dvärgväduren är den perfekta första kaninen. Och jag skulle rekomendera en hane, då honor brukar vara tjuriga.

Om du inte fastnat för Dvärgvädur kan jag rekomendera Holländsk kanin, väger kring 3.5 kilo men har ett underbart trevligt temprament. Finns i många roliga färger i en speciell teckning.
Holländsk kanin går att hoppa med, men är inte precis dom snabbaste på banan.

Löwen har jag hört ha ett ganska tråkigt temprament (sura), och ja dom kräver pälsvård 1 elr mer i veckan. Jag skulle rekomendera en kanin med lite mindre päls som första kanin. Denna ras kan också hoppa, de finns elit klassad löwen. Löwen är en otroligt söt ras med sina smås söta öron och knubbiga kropp.

/ Ellinor

NinaS
0

Hej! Jag kan också rekomendera holländsk kanin, den hör till de små raserna med en vikt på 2,51-3,20 kg. De har vacker teckning, de vanligaste är svart/vit och japantecknad/vit. De finns också med teckning i brunt, jättefint! *min favorit* Till sättet är de lugna, sociala. De är trygga och hetsar inte upp sig i onödan. Som Tribe skrev är de flesta holländarna inte jättesnabba, även om det finns en del holländare som håller riktigt bra fart. Däremot har de flesta holländarna en väldigt fin hoppteknik, och många kan göra enorma hopp i princip stillastående. Dessutom är ju världsrekordhållaren i höjdhopp en holländare (Tösen, från Danmark). :o) Som första kanin tror jag en holländare passar jättebra, då de är så lugna och trevliga i temperamentet, och som nybörjare på hoppbanan kan det nog vara skönt med en lite lugnare kanin, det är mycket att lära sig och det underlättar nog om kaninen inte är den mest flygiga sorten.

Annaaa
0

Tack för alla tips?!

Kanske är en bra idé att ha en kanin på foder. Men hur går det till? Måste man lämnna tillbaka den efter ett tag i så fall? Och var får man tag i en kanin på foder? Hur gammal bör en unge vara när den byter hem?

Clariiz
0

Du kan alltid fråga hoss uppfödare. Dom brukar ibland kunna hyra/låna ut djur som skall ta en paus från aveln. I vissa fall vill de ha tillbaka kaninen och i vissa fall kan man få köpa den efter tiden man haft den. Ungan skall vara MINST 8 veckor. För att vara 100% mogen.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

Det finns en del uppfödare från den här sidan som har sina länkar upplagda här. Trycker du på LÄNKAR i menyn högst upp på sidan (rakt upp) och sen tittar under uppfödare så kanske du hittar något som låter intressant :)

Lätta raser brukar vara dvärgvädur och även hermelin att börja med. Dessa är också väldigt vanliga raser

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Clariiz
0

Jopp, jag har sett på ganska många uppfödares sidor att dom lånar ut. medan vissa inte. och står det inte om det skadar det ju inte att fråga! ;)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

Kan tillägga att jag verkligen rekommenderar att du köper en kanin från en uppfödare istället för en djuraffär, man brukar kunna få såååå mycket trevligare kaniner på det viset :)

Clariiz
0

Jopp! På djuräffärer finns ofta inavel, samt mkt mystiska korsningar! och de är inte heller omhändertagna(kelade med på samma sätt.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

#15: Precis.. Det brukar vara en helt annan "kvalitet" på kaninerna, om man kan säga så utan att de låter som objekt!, när man köper från uppfödare. De brukar vara mycket tamare redan från start! En underbar kompis

KajsaM
0

Vill bara tilllägga att Hampus kommer från en djuraffär. Undra om han var född där eller om nån uppfödare stoppa han där?

Tina-A
0

#17: Jadu.. Jag tror inte att några av kaninerna i "min" djuraffär är födda där faktiskt, men jag har ju hört om ställen där det finns "infödda" djur. Men man vet ju aldrig, dock skulle jag gissa på att någon (måste inte vara en uppfödare) satt honom där.

KajsaM
0

Hm, skulle vilja veta. Jag var inte med när vi köpte han..

myriis
0

#19: det går ju att ta reda på var sin kanin kommer ifrån när den är köpt i djuraffär. Men det gäller ju att man har rätt kontakter :P

Jag skrev om min dvärgvädur som var köpt i Solna zoo på en hoppningsida. Efter två dagar fick jag svar från en tjej som trodde att med all säkerhet att hotmail-adresserna hon gav mig var till Roxys uppfödare. Den ena svarade och det var fel, men den andra svarade inte.. :P

Så det går, men det är inte säkert att det lyckas XD

KajsaM
0

Jaså?! :)

myriis
0

#21: Jopp ^^ Du kan t.ex. skriva det här på kanin.ifokus.. På Skafs forum (Svenska kanin avelsföreningen) och på Skhrf (Svenska kaninhoppar riksförbundet) :P Kan göra det åt dig om du vill ^^ Skriv ett gb till mig isåfall ;)

Clariiz
0

Jag har missat så mkt under tiden jag var hoss ninerna (ca 1-1½ timme bara) men men skit samma..

Har bara köpt kaniner från uppfödare. Utom möjligen våran första fast då var jag typ 5. ;P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Annaaa: Jag skulle rekomendera en dvärgvädur eller en hemelin :)

Tribe
0

_Kanske är en bra idé att ha en kanin på foder. Men hur går det till? Måste man lämnna tillbaka den efter ett tag i så fall? Och var får man tag i en kanin på foder? Hur gammal bör en unge vara när den byter hem?
_
Hej Anna, de är lite olika hur de går till när man har kaninen ute på foder. Vissa lånar ut för ett tag och vissa har den på utlåning tills ägaren vill lämna tillbax den. Och vissa lånar ut hanar som uppfödaren andvänder i Avel och fodervärden får behålla hela livet om så önskas.