Ha en eller två?
Alltså jag har världens funderingar. Har en 13 veckors kaninpojke som är helt underbar. Jättesocial och supermysig! Nu när jag är arbetslös har jag väldigt mycket tid för honom så gosar och busar i princip med honom hela tiden
Men funderar på när jag väl börjar jobba, då kommer han ju bli väldigt mycket ensam jämfört med vad han är van vid. Därför funderar jag på att skaffa en kaninkompis till honom och har hittat en perfekt liten dvärgvädur rex/rex hona som jag så himla gärna hade velat ha! Har ju plats till en till (de kommer vara frigående i mitt rum efter att lilleman blivit kastrerad) och tid och intresse är det inga problem med, men problemet är att mor min nog inte vill… Hade världens sjå med att övertala henne när jag väl skulle skaffa min nuvarande tuss. Någon som har några tips? på argument eller liknande som jag kan använda för att övertala henne?
Vad föredrar ni annars? Ha en eller flera kaniner? Trivs de inte bättre om de har en artfrände till kompis eller är det bättre att bara ha en skrutt?
Huruvida de trivs tillsammans eller ej, beror mycket på individ.
Vissa älskar sällskap, medans andra vill bo själva.
Det man måste vara beredd på när man har kaniner ihop är att risken finns att de inte går ihop en dag.
Det är inte alltid det blir så, men utifall det händer bör man ha en lösning på det.
#1 Okej, jo givetvis får jag ju vara inställd på det. Skulle det vara så att det inte funkar så delar jag givetvis på dem och låter dem bo själva.
Är egentligen mest "förtjust" i hanar då jag ofta tycker att honor kan vara lite… "bitchiga"? Haha, klart varierar det från individ till individ men jag går oftast bäst ihop med hanar. Tycker ni att det är bättre att skaffa en hane och ha dessa separat i halva rummet (båda kastreras givetvis) eller ska jag ha en hona och prova att sätta ihop dem? Vad jag har förstått så är min lilleman ganska dominant av sig (han satte min kompis hundvalp på plats härom dagen!) så frågan är om jag vågar sätta ihop honom med någon annan? Men samtidigt vill jag inte att han ska vara "ensam" utan ha en kompis, om än inte att bo ihopa med så iaf så att de kan snacka lite mellan burarna 
Eller är en kanin bättre?
Nej men gud. Nu har jag blivit erbjuden en hane av en kompis som inte kan ha honom kvar pga allergi. Dessutom har jag i princip redan tingat en hona. Så nu funderar jag, funkar det att ha tre kaniner inomhus i ett och samma rum? (Rummet är relativt stort, ca 25 kvadratmeter). Om jag då har två hanar så kan ju honan bo med en av hanarna och den andra hanen bo ensam. Tror ni att det hade funkat eller blir det för mycket kaniner att ha inomhus?
#3 Att ha tre kaniner på så liten yta är inget jag rekommenderar. Jag bor på 35 kvm nu med tre kaniner och det går inte. Mina två som bor ihop flög på varann när dom var ute och såg den nya kaninen, så det blev en riktigt fight!! Tänk på att det är svårt att hålla dom isär när dom måste få komma ut och motionera.
Jag tror två kaniner kan bli jättebra vänner men nu har jag lärt mig att tre inte är en bra idé!

Vad jag förstått så slåss oftast två hanar.
Säkrast är nog att satsa på en kastrerad hane med hona.
Marsvin 4-ever
.
#5 Säger som du =) det är det säkraste kortet!
tycker ocks så =)
#4,5,6 & 7 - Tack, det blir nog så! Kastrerar min påg och köper en hona och håller tummarna för att det ska fungera 
Du verkar ha lite beslutsångest Hannsi? 
Men jag säger som alla andra, ett kastrerat par av hona och hane brukar fungera allra bäst.
Angående att ha två kaniner istället för en så blir det inte mer jobb, bara lite mer hö, foder och strö. Kaninerna kommer förhoppningsvis få stort utbyte av varandra. Win-win situation! Plus att du väl är så pass "gammal" att du kommer flytta hemifrån snart så då behöver ju inte din mamma sätta sig på tvären. 
#9 Haha skojar du att jag har? 
Men nu ska det bli så, det blir en hona också kastrerar jag Lilleman när han är gammal nog! Och hoppas på att herr och fru går ihop. Haha, jag ska framställa det som en win-win situation för morsan så kan hon nog inte tjafsa emot. Och som sagt, när jag väl flyttar hemifrån kan jag ju ha en hel kaninfarm utan att hon kan lägga sig i!