Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 967 ggr
pottsorken83
0

HJÄLP!!!!

Min kanin hona har dött och lämnat sina fyra bebisar!
Dom är nu sju dagar!

tips????

Starfall
0

Nej! :S Vad hemskt… Jag är inte alls kunnig på sånt här, men har läst någonstans på sajten att man kan handmata dom med mjölkersättning för valpar. Var det kanske Esbilac det hette?

Håller tummarna för att detta kommer gå bra!

Kramar/Carro

Royel-seeds
0

Kan ge några tips? här!

1. Håll ungarna varma! ta varmvatten i tex. värmflaska som du lägger i en korg.. sedan filtar över.. o sedan ungarna där på! Se till att det INTE blir varmare än 30 grader.. lägg även mammans päls över så att det blir så likt ett kaninbo som möjligt!

2. Du kan köpa ersättningsmjölk hos vetrinären! detta får du då mata ungarna med! många säger olika ang. hur ofta man ska mata ungarna! men tex. varannan timma eller mer sällan.. Det bästa är nog att Ringa en duktig vetrinär som kan tala om hur ofta och hur mycket du ska mata!  

3. Det finns olika teorier om hur stort bo man ska låta dom ha! endel ger dom större bo för att dom ska kunna kravla o träna sig på att gå osv. andra gör boet så absolut litet de bara går för att ungarna ska ligga still o inte förbruka den mat som det fått.. alltså att maten ska gå till kroppen så ungen växar isf för att den ska "gympa" bort all energi!

4. Har du en annan kaninhona med ungar så är de aldra bästa om du kan få henne att ta dom.. de är oerhört svårt att få kaninungar att överleva..

(denna informationen har jag själv fått av en vetrinär som är specialliserad på kanin!!)  

Hoppas detta var en liten hjälp på vägen! Men jag råder dig att RINGA O RÅDFRÅGA VETRINÄR

Lycka Till :)

pottsorken83
0

#2 Jag har själv nappat upp innan.Men gick inte så bra!
Jag har en kompis som har en kaninhona men henne ungar är ca två veckor, så är ju ganska mycket större. Men tror kanske det kan funka ändå?

Men jag har långt till vetrinär och sitter lite fast här hemma just nu. :(

Kan jag ge dom välling som är för 8mån människor?

Royel-seeds
0

#2 jag tror att din kompis kaninhonas ungar är lite för gammla.. dom ska helst vara gämngammla med dina ungar! men de kan funka om kaninhonan är en riktigt bra mamma! :)

Även om du inte kan åka till en vetrinär så RING.. jag kan inte säga om du kan ge välling..ring dom o fråga vad du kan ge om du ej kan åka o köpa mjölkersättning.. laktos fri mjölk har man ju hört talas om att folk använder.. men ja vet inte om de är så bra!

Ring och hör med dom! :)

kanske kan nån du känner köra dig? alltså o köpa ersättning.. Hade du bott nära mig så hade du kunnat komma hit o hämta! Jag har mjölkersättning här hemma!!

Thumper-KG
0

Gnid in ungarna med den nya honans bajs(lite) så hon inte känner den gamla honan lukt, så kanske hon tror att det är hennes och kommer att acceptera dem.

pottsorken83
0

Jag vill tacka för alla tips?! Jag har varit iväg och köpt ersättning till dom nu! :)
Kattungeersättning.
Har gett dom en gång, åt ju inte JÄTTE mycket men lite grann allafall! :D

Håll tummarna! :)

[Niike]
0

*håller tummarna* Hoppas allt går bra!

pottsorken83
0

tack! :D

Clariiz
0

Usch vad hemskt.
Hoppas allt går bra! Håller tummarna för dig! Lycka till!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

pottsorken83
0

tackar :)

Men om nån vet om en hona här i närheten av kalmar län som kan tänka sej och testa om det funkar så hör av er. :)
Min msn kan alla som vill snacka med mej adda.

knutiz_83@hotmail.com

Clariiz
0

Jag har en hona vars ungar blir 1 vecka i morgon. Dock bor jag i Eskilstuna :/ Så det är en bit..
Men det måste finnas någon uppfödare där omkring?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

Jag bor i Kalmar län men har tyvärr ingen hona med ungar. Det var om det skulle funka ändå? Men det är tveksamt "/

pottsorken83
0

#11 Ja det är ju en ganska bra bit dit.

#12 att honan skulle ta han om dom ändå? ja det är nog tveksamt.

Tack ändå!

[Niike]
0

#13 Och även om hon skulle ta hand om dom har hon ingen mjölk "/

Clariiz
0

#13; Synd att det är så långt :/ Jag har även en dräktig hona som har mjölk nu, men inga bebbar..
Transport går inte att lösa då? Om du tex. tar tåget, och har ungarna i en korg eller något. Noga inbäddade, och tar med mat till dem?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

pottsorken83
0

#14 ne det är ju det.

#15 det blir nog tyvär verre med det :(

rabbitlove
0

hej! jag själv föder upp en kull/sex kaninungar dom är tre veckor på onsdag det jag ger dom är en blandning/mjölkersättning

4 dl filmjölk

1 dl visp grädde

en dessert sked med honung som öpplöses med tre till fyra matskedar vatten. Ersättningen bevaras i kylskåpet i de mängder som skall ges oh det värms med hjälp av varmtvatten mina älskar detta och växer som det knakar lycka till med dina små!

MarHai
0

Gammal tråd.

*låsa*

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Inlägget är låst för nya kommentarer