Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 449 ggr
Morotter
0

Hålla kvar eller släppa?

När jag ska lyfta upp min kanin så brukar han försöka "smita"/sprattla. När jag får upp honom till mig så är han lugn. Det är just vid upplyftning och nedsättning som har sprattlar. Nu till min fråga.

Ska man släppa om han försöker smita iväg eller ska jag ta upp honom "mot hans vilja"? Kommer han vänja siog och förstå att det inte är farligt att bli upplyft eller kommer han bara bli mer skrämd om man tar upp honom när han inte vill?

Zvintos
0

Jag har alltid tagit upp kaninen ändå, fastän den sprattlat.
Har haft hand om flera kaniner som inte uppskattat hantering och samtliga har vant sig vid att bli lyftna till slut.

TereseE
0

Jag brukar hålla kvar kaninen tills den skutar sprattla innan jag släpper ner den, det är en träningssak även för kaninen. Samma vid lyft, förutsatt att man fått ett bra och säkert grepp som är behagligt för kaninen. Glad

thexclub
0

Har en hane som kan bli lite galen ibland när man ska lyfta upp honom. brukar hålla i honom på marken och lugna honom tills han slutar sprattla och sedan lyfta, för det går verkligen inte att ta upp honom när han är som värst.
Skulle inte rekommendera att släppa kaninen, finns risk att den lär sig "om jag sprattlar så får jag gå" och sedan alltid sprattlar när man lyfter.

the vanity, it becomes insanity

Morotter
0

Ok, tack för svaren! Då fortsätter vi träna. Ibland så rör han sig inte en millimeter när jag ska ta upp honom, kan ju hoppas att det blir så för jämnan sedan Glad