Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 551 ggr
MajaL
0

Ellen & Marie överlevde!

Ellen och Marie öronmärktes idag, och de ser ut att vara pigga igen efter allt äckligt bedövningsmedel som de sprutadde in i de.

Har ni andra öronmärkt hos veterinär någon gång? Använde de bara lokalbedövning eller sövningsmedel? Eller båda.

Ellen och Marie fick efter liten protest från matte (jag) även sövas ner lite.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

pigelina
0

Jag har 3 kaniner här hemma som öronmärkts hos vet, 2 av dom med bara bedövning den 3dje med sövnings, (ninte jag som vart med dom till vet)

Skulle själv aldrig låta någon söva mina kaniner om dom bara ska öronmärkas.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

MajaL
0

#1 Nej, jag var extreemt kritisk, och ojillade det starkt, men hon hade inte märkt de om hon inte fått söva de (de sov ej helt, utan var lite slöa).

Jag tror inte deras reaktion (för de skrek endå lite) hade varit så annorlunda utan sövningsmedlet. Tog ju bara någon sekund. Men så är de endå lite smått dåsiga resten av dagen.

Hon tyckte man skulle chipmärka de, försökte dock förklara att det inte riktigt fungerade innom kanin-världen. De ska ju på utställning, och de läser inte av chip där.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Zvintos
0

Öronmärker inte hos vet, då han inte vill ge ett pris.
Vi är flera uppfödare som frågat.
Så här blev det ring istället.

Hade han haft ett vettigt pris hade jag nog kunnat öronmärka, då jag i princip vet att de inte skulle sövas utan troligen bara ges lokalbedövning.

MajaL
0

#3 Använder också ring i vanliga fall, men dessa hade hunnit bli för stora för det tyvärr.

Nä som sagt "lokalbedövning räckte inte" enligt denna veterinär.

Hu, vad jag blev sur. Hon sket i vad jag sa kändes det som. Körde bara på, på sitt eget vis, utan att bry sig.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

lill-jarven
0

Veterinären som öronmärkte mina ungar sa att de måste sövas ner enligt lag nu.

Hon tyckte själv att det var dumt och onödigt riskabelt. Men hon kunde inte själv heller komma på något annat alternativ som ser till att märkningen sker smärtfritt.

Att t.ex. smörja in öronen med någon typ av bedövningskräm skulle också vara riskabelt iom att det är så mycket blodkärl i öronen och det pumpas runt så fort att bedövningskrämen snabbt skulle kunna hamna i hjärtat om kaninen börjar blöda vid märkningen.

Vet int ehur mycket av det som är sant, men hon verkade helt klart kunnig. :)

Zvintos
0

#5: Det är i sådana fall hennes tolkning av lagen. =)
Lagen säger att dem ska bedövas eller sederas.
Alla veterinärer, inklusive de som jobbar på jorbruksverket verkar ha en egen tolkning. Tungan ute

Ladymon
0

Jag skulle vilja att mina sövdes om det var så, Jag skulle helldre ta den risken att de gick bort under sövningen än kände smärtan. Risken att de dör av en sövning är jue inte jätte vanlig, Men det är en stor risk att de gör ont om det är vakna däremot…

men det är min åsikt…

Zvintos
0

#7: Tyvärr är det ju relativt vanligt när det gäller små ungar.
Kaninungar är väldigt känsliga för narkos..
Just därför många veterinärer vill att man väntar med ex kastrering till kaninen är 6 månader, så den hinner bli lite äldre och tål narkosen bättre.

MajaL
0

Personligen tycker jag ringarna är helt klart bäst. Enkelt och smärtfritt.

Det korkade (ursäkta alla som inte delar min åsikt) är ju att om man får 3st kullar, med ca 8 ungar i varge kull, så går man ju inte gärna till veterinären och märker varenda unge. Både dyrt, och klumpigt.

Som uppfödare är det ju nästan nödvändigt att kunna märka själv hemma.

#5 Min vet. tog båda och, och dett gick hål i ett kärl. Båda kaninerna lever dock än i dag. :)

Blir så sur på okunniga veterinärer, och speciellt trevlig var hon verkligen inte heller.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se