Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 720 ggr
Rwawr
0

Skaffa kanin?

Funderar på att skaffa en kanin nu. Aldrig haft tidigare.

Men har haft alla möjliga smågnagare tidigare.

Finns det likheter när det gäller mat osv.

Ge mig gääärna massa tips? och info!

Haztparken
0

Vad kul! :) Hmm jag tror att en likhet är väl att dom äter pellets och grönsaker ;)

Det finns en massa att berätta och det finns en jättebra artikel om vad man ska ha hemma innan kaninen kommer :)

Kan vara lättare om du skriver ett meddelande till mig och frågar där. Skriv isåfall gärna frågor så kan jag berätta och förklara =)

Rwawr
0

Okej :)
Jo jag tror iaf jag vet det mesta och hon som jag ska kolla kaniner hos är väldigt bra med kaniner! Och vet allt.

Jag har inga direkta frågor, vill bara veta lite allmänt. Glad

[BonnieL]
0

Läs runt lite bland artiklarna så får du säkert veta många bra saker.

Rwawr
0

#3:  Jo självklart..  men tänkte lite egna ;)

Zvintos
0

Jadu, svårt att ge konkreta tips? när det finns så otroligt mycket tips? och råd att ge. =)

Likheten är ju att kaniner, liksom alla andra djur behöver mat och vatten, samt rent i buren.
Kaniner har en fördel jämfört med andra smådjur; man kan ha de både ute och inne.

Skillnaden är ju när det gäller näringsinnehåll och så.
Fri tillgång till hö.
Saltsten behövs ej då ett bra foder redan innehåller salt, och för mycket salt kan orsaka njurskador.
Många kaniner slickar nämligen på den för att det är gott, snarare än att de behöver salt.
Ta det lugnt med gasbildande grönsaker, då kaniner inte kan fisa.
För mycket gaser kan därmed bli livshotande.
Hm, vad mer?
Jo, all ny mat ska vänjas in långsamt för att inte kaninen ska bli dålig i magen.
Samma gäller gräset varje år.
Innan kaninen sätts ut i hagen sommartid, krävs det att kaninerna är vana med att få gräs, annars blir det inge bra för magen.

Det är lite tips? som jag kunde komma på på rak arm.
Men som sagt finns det x antal tips? att ge och fakta att tala om, så det blir svårt utan att ha några frågor att svara på.
Det skulle bli alldeles för mycket text. ^^

Rwawr
0

Tack så mycket :D

Det var till stor hjälp och jag blir bara mer och mer taggad att skaffa kanin (a) Tack tack! :)

[BonnieL]
0

#6 Vad kul! =)

Rwawr
0

Javisst! :)

Har fått se bild på kaninungarna och de är huuur söta som helst! Längtar tills jag får träffa dem :) Hoppas på att kunna köpa en (a)