Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1662 ggr
Viran90
0

HUmn

Måste bara berätta:

För ungefär lite mer än ett år sedan så köpte jag Ninni, en dvärgvädur. Hon va helt underbar och hela familhjen älskade henne enormt mkt, vi va ut hos henne nästan mer än vi va innomhus.(Vissa av fam. allergiska)

och sen tyckte vi att hon va så fuktansvärt kelsjuk och mådee dåligt om vi inte va där ute hos henne hela tiden typ..coh det va då vi bestämde oss att skaffa en liten kompis..åt henne.Vi funderade på vad som skulle va bäst för just henne, en kast. hane eller en hona?

när vi tittade på en kanin på kaningården fäboden så sa dom att vi absolut inte kunde ha två honor tillsammans, det skulle bråka och bråka och bråka. Och det va igentligen en hona vi va ute efter att ha hört varierade meningar kring detta, och vi hittade en jättetrevlig svart hane som dom rekomenderade oss att köpa (vi skulle då kastrera honom när han vart könsmogen) han va 12veckor gammal och verkade frisk och kry. Han hade växt upp hos en familj i stockholm i lugn och ro och han va mkt hanterad.Han hade varit på fäboden i tre dagar om jag mins rätt.

Vi köpte honom och tog hem honom, och vande sakta in honom hos nini som ÄLSKADE sällskapet.

snart var det dax för kastrering och vi tog kontackt med vetrinären. Vi åke till vetrinären, och vi tog med båda för att försäkra oss om att kaninerna var helt friska(hälsokontroll)(när vi ändå skulle dit) och dom va jättefriska.

Vetrinären intygade även att valentino var könsmogen tillräckligt mkt för kastrering.(han hade inte visat NÅGOT annat täcken på att vara den förutom pungen--)

men han förklarade att nästan varje kanin som han opererat eller kastrerat hade dött. oh orsaken va att det va mkt pilligt att kastrera och att kaninen var mkt kännsliga för narkosen-

och att kaninen med större chans att dö än att överleva skulle lämpas till han isådant fall.

när vi fått reda på det vi igenligen kanske viste innan vi köpte honom, så väntade vi med kasteriringen. Dom fick sitta tillsammans-vi tänkte att dom kasnke kunde få en kull först.(eftersom att de skulle va så synd att kastera honom då kan hade så bra temrament och utseende(även om han inte va renrasig..)

det tog ett par månader till innan vi såg att han verkade könsmogen. han verkade mkt fösiktig. Snart började vi märka att ninni var dräcktig. Och i slutet av dräktigheten delade vi på dom(hade hört att hanarna kan bita ihjäl ungarna)

men han slet av sig sitt hår från magen och gav till ninni genom gallret och såå--när han inte fick va med ninni så vart han deppig och åt dåligt.

när ungarna blivit lite större fika han hälsa på dom och han tog genast på sig pappa rollen och han tvättade dom och grejade.. och när vi märkte detta vågade vi låta dom sitta illsammans och va har tv övervaknings till deras bur, så vi ser att han beter sig lika bra när vi är där som när vi har gått därifrån.

det blir svårt att hitta hem åt flera kullar orenrasiga men mkt tevliga ungar.. så nu vet jag inte! S om dom ska få sitta tillsammans lär det ju bli flera kullar---
Ska dom få sitta ensamma båda två eller ska jag prova att kastera valentino?TÄNK OM HAN INTE KLARAR det..och dör!

snälla hjälp, vad ska vi göra det är säkert att jag inte kan ha kvar alla dom som inte blir  sålda om dom får flera kullar..medn båda kaninerna tycker om varandra så mkt! om valentino dör så kommer nini att dö av saknad! och om jag inte kastrerar han så kan dom inte sitta tillsammans och gosa heller..och det av ju det som va meningen med att skaffa sällskap åt ninni

PANIK :(

Elina.
0

Jag tycker du skall kastrera honom, och låta honom bo med ninni. MEN sök reda på en bättre veterinär, som har erfarenhet av att kastrera kaniner. Vissa veterinärer söver inte heller kaninerna, utan ger den bedövning + något annat.

Viran90
0

det är så svårt, tänk om han inte klarar av det(valentino)

jag ska fundera ännu mer..

myriis
0

Själv tycker jag det verkar dumt att köpa och kastrera en hane endast för att ha den till sällskap åt en annan kanin eftersom kastrering både kan "ta död på" kaninen eller göra kanin agressiv. Och om kaninen blir agressiv är det inte säkert att han kan bo ihop med honan iallafall.

Men nu "sitter du redan i klistret" och det smartaste verkar ändå vara kastrering. Men som Elina sa, sök upp en bättre vetrinär. Att låta dem bo ihop kommer inte få bra följder eftersom honan kommer få alldeles för många kullar och det sätter press på kaniner. Och om dem skiljs åt kan dem dö av sorg, men det är inte säkert.

Elina.
0

Viran: Om du hittar en veterinär som inte söver de kaniner han kastrerar så dör kaninen inte! Det är om de söver ner kaninen som det finns chans att den dör. Tror det var NinniH som visste en del om detta, fråga henne om hur en kastrering utan sövning går till.

Yuriko
0

Jag tycker att ni ska kastrera honom, och enlig vad jag har hört så överlever de flesta kaniner som kastreras. Våran grannes kanin blev kastrerad hemma hos dem (veterinären åkte dit), kanske är det en idé för er också? Då kan ni ju själva se på och se hur det går? Och sök upp en annan veterinär, kanske på rekommendation av någon annan som har fått sin kanin kastrerad?

Zvintos
0

Jupp, veterinären här är superduktig på kanin-kastreringar!
Först får kaninen så mycket lugnande att han somnar, och sedan lokalbedövning. Själva kastreringen tog max 20 minuter och jag fick med mig honom hem direkt.
Fick vara med under själva kastreringen också. Det var enormt spännande och veterinären förklarade allt han gjorde. Själva ingreppet liknar kastration av katter, förutom att själva kulorna sitter annorlunda i "påsen" än på katterna.
Det gick jättebra med kastreringen! Visserligen var han groggy i 3 timmar efteråt, men det var enda som hände. Det blev inga komplikationer, som ex att stygnen gick upp, inga inflammationer/infektioner. Han blev mycket lugnare, även om han redan innan var väldigt lugn. Glad Juck-beteendet är borta, förutom när det gäller rang (sånt får man inte bort).

Jag skulle kastrera fler hanar, och ev honor, hos honom utan att TVEKA en sekund! Han är jätteduktig och jag har bara hört gott om honom. Glad 

Länk till deras hemsida.

Viran90
0

okej , men de är långt dit..

Viran90
0

och att inte söva kaninen ordentligt, är farligt, ?vell?

jag menar, det är mkt pilligt att göra en kastrering, och så och då borde man söva för att vara säker på att kaninen ligger stilla ?

ÅH jag vet inte hur jag ska göra*håller händerna mot kinderna*

Zvintos
0

Nej, det är inte ett dugg farligt. =)
Pilligt sa då inte min veterinär att det var. Men det är väl olika vad man tycker. Är man ovan blir ju allt väldigt pilligt och det tar lång tid.
Och tar det väldigt lång tid, vilket en vanlig kastrering inte ska ta, så blir det ju "farligare". Men är veterinären duktig på kastreringar går det fort och en sövning genom lugnande är inte det minsta farligt. =)
De får ju såpass lugnande att de tuppar av, och blir helt lealösa. Min sötnos låg då helt still under hela kastreringen. =)

Tina-A
0

Jag tycker absolut att du ska kastrera honom

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Hakefjordenskaniner
0

jag har kastrerat 4 hanar och alla har klarat det galant!

Jag skulle nog ha dom i samma bur med ett galler i mellan så dom kan ligga bredvid varandra och hällsa på varandra  + att du kan sätta i hopp dom när du vill ha en kull!

MVH Jessica

Aourora
0

Dom har dte så nu, för nu har jag delat på dom igen, eftersom att jag fick reda på att kaninerna kan få en kull medan dom har ungarna (och det vill jag inte utsätta nini för) men valentino är verkligen duktig med dom när ´han varje dag ändå får träffa dom(när vi är med)

myriis
0

#12: Somsagt känner ni eran kanin bäst och om ni är säkra på att han inte parar sig eller skadar Ninni eller ungarna när han är med dem går det säkert bra. :)

Aourora
0

ja, men nu får han sitta ensam och träffa dom när vi är med för säkerhet skull(vill inte riskera at dom får ungar så tidigt igen, han sitter ju aldeles bredvid dom..så han är ju inte helt ensam..

KajsaM
0

Jag tycker okå att du ska kastrera. Om kanin bara mår bra så kommer det nog att gå bra :) Hanar blir oftast lungare efter kastrering

Aourora
0

mmm vi saknar dig kajsa..haha (överdriver jag ?)

Tina-A
0

#16: Oskyldig ..

KajsaM
0

#16 Haha nnejdå inte överdriver du :D

#17 Tina, nu är jag tillbak…Mohaha

Tina-A
0

#18: Hihi, äntligen :D

Clariiz
0

Jag tkr du ska kastrera. vill du ine kan du bygga ihop burarna eller ha en stor bur och bara sätta ett galler i mellan.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

#19 Hihii ;)

Clariiz
0

Jag vill delta i månadens kanin hur gör man det? :P är ny liksom.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Har förklarat för dej 2 ggr :) Kolla Inkorgen och Månadens kanin Januari :)

Tina-A
0

#22: Det gick ju bra tillslut :D Jättefint kort du bidrog med

Clariiz
0

Tack :) Fotade det för nån månad sedan :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com