Kanin iFokus

Kanin

Etikettproduktion
Läst 669 ggr
flikkan77
0

(X) Ta bort ungar

Har en liten fundering jag själv inte blir riktigt klok på. Vi föder upp kaniner som mat till våra ormar. Eftersom ormarna inte är så superstora så tar vi ungarna när de är direkt nyfödda. (Matar ormar med avlivade ungar och inte levande.)

Hittills så har jag sparat en eller två ungar till mamman så hon har något att pyssla med. Dock har jag inga raskaniner så det är ju inte alltid så lätt att bli av med de där sparade ungarna.

Men är det "snällast" att spara ungar eller kan man ta bort alla ungarna på en gång?

Hur reagerar en kaninhona där man tagit bort alla ungarna? Tänker lite på risk för eventuell mjölkstockning och sånt. Även psykiskt, springer honan och letar?

"You just have to belive…"

MarHai
0

Jag tycker det är bäst att spara minst en unge till honan. Annars kan det bli problem, hon kan få mjölkstockning.
Har ni ingen större orm som äter äldre ungar? Då kan ni avliva ungen när den är redo att flytta från mamman, dvs vid ca 7 veckors ålder. Eller ni kanske känner någon med en större orm?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

flikkan77
0

Tyvärr känner vi ingen som har så stora ormar. Möjligen kan vi till sommaren ta ungar när de är runt 3-4 veckor men inte äldre än det. Vi bör ha en orm som klarar den storleken då.

Vill ju inte behöva avliva ungar bara för att jag inte får sålt dem sen heller. Lite problematiskt är det…

MarHai
0

Ni kan inte höra med uppfödare i närheten om ni kan få ungar som av någon anledning inte har överlevt? Det brukar ofta bli några såna. Så slipper ni ta egna kullar.

Solbackens kaniner

flikkan77
0

Vill inte ge dödfödda ungar, då vet vi ju inte varför de dött… Inte säkert att ormarna tar dem heller. Så tyvärr är det inget bra alternativ det heller.

Ungar med skönhetfel som blir avlivade kan vi ju ge, men sånt ser man ju oftast inte direkt efter födseln.

MajaL
0

Du bör spara minst en unge, med tanke på honans psykiska hälsa. Honan drabbas av saknad, och kan mycket väl leta efter ungarna, precis som människor.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MarHai
0

Vart bor du någonstans?

Solbackens kaniner

flikkan77
0

#5 Ja, så har jag gjort hittills. För honans bästa liksom.

#6 Grästorp i Västra Götaland.

flikkan77
0

Har funderat på om jag kan föda upp de "överblivna" ungarna till slakt med, men jag tror jag har en för liten ras. Föräldrarna väger strax över 2 kilo och det är ju inte så stort.

MarHai
0

Ja det skulle vara en idé. Mellanraser är då att rekomendera. =)

Solbackens kaniner

flikkan77
0

Ja, jag skulle alltså behöva större kaniner. Synd att man inte kan ge dem tillväxthormon så de växer på sig lite. Flört Tycker ju om de kaniner jag har, särskilt honan är en så underbart bra mamma.

MarHai
0

Visst kan man slakta små kaniner också! Men det är som sagt mer kött på de större raserna Flört

Solbackens kaniner

flikkan77
0

Ja, jag kanske skulle lära mig slakta själv och äta upp de överblivna kaninungarna. Eller slakta och ge till hunden, det skulle ju gå de med.

Okej, behöver alltså lära mig, eller maken, att slakta.