Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1654 ggr
Haztparken
0

Lejon frågor

Min sökmotor funkar inte nu visst så jag hoppas detta inte redan finns :)

Iaf så min fråga är att det finns ju lejonhuvad kanin (lejon) har ju själv en. Men så ser ja ofta att många vill ha/säljer m.m lejonhuvad dvärgvädur, vad är det?

Är det ett lejon fast med hängande öron?

SKulle sedan också vilja veta vilka färger som är godkännda för lejon för ska kanske börja föda upp det, inte nu men kan vara bra att veta nu :)

Finns det fler lejonhuvade sorter? Då menar jag, lejonhuvad, lejonhuvad dvärgvädur m.m :D

Haztparken
0

Kan tillägga att jag också undrar hur gammla en kanin ska vara som yngst för att få börja med sele?

Nickel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lejonhuvad dvärgvädur är som en dvärgvädur fast med man runt öronen och ibland har dom också en 'kjol' då går pälsen som att dom har en kjol på sig typ, asså att dom har lång päls fast inte på ryggen.. Typ ;)  Har en lejonhuvad dvv. På bilden ser man hans päls, han är under fällning! ;)'

Haztparken
0

#2 Okej tack :)

Hur ser man skillnad på ett lejon och en lejonhuvad dvv?

Nickel
0

Lejon har uppåtöron. :)

Haztparken
0

Jaha! Men om man parar en lejon dvv och ett lejon, blir ungarna renrasiga då? Eller beror de på hur öronen kommer att bli, stå eller liggande?

Elina.
0

Lejonhuvade är godkända i standardens alla färger & teckningar.

Haztparken
0

#6 Okej :) Vad är standarden? Finns den på någon hemsida eller är det bara alla färger som finns?

Zvintos
0

#5: De blir korsningar, eftersom lejonhuvad är en ras och lejonhuvad dvärgvädur en annan. =)
Ungefär samma princip som att korsa hermelin fuchs och dvärgvädur fuchs.
Pälstypen blir densamma, men olika raser = korsning.

Nickel
0

#5 Lejonhuvad dvv är en ras och lejonkanin är en annan ras så om man parar dom blir dom inte renrasiga..  Så det blir väl svajöron? :)

Sjomoren
0

Lejonhuvaddvärgvädur är en godkänd, egen ras :) Den ser ut som en dvärgvädur i kropsform och rastyp men har man och kjol som en lejonhuvad kanin.

Man kan nog inte kalla en korsning mellan en dvärgvädur och en lejonhuvad kanin för en lejonhuvaddvärgvädur då den inte är renrasig utan en korsning då (=

MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

Haztparken
0

Jaha! Så ett renrasigt lejon måste ha uppåt öron, eller har de?

Och svara gärna på när man får börja gå i koppel med en kanin, kommer inte ihåg sen senast ^^

Nickel
0

Ja, dom måste ha uppåtöron.

Jag brukar börja gå i sele med dom när dom är typ tre månader. :)

Haztparken
0

#12 Okej bra, tack!

niklin
0

Det finns väldigt många kaniner som kallas Lejonhuvade eller Löwen osv som tyvärr inte är särskilt renrasiga.

Vill du vara säker så köper man märkta kaniner med stamtavla från uppfödare som är med i Skaf.

Ang. standarden på Lejonhuvad kanin så beskrivs den såhär:

Standard för Lejonhuvad kanin

[BonnieL]
0

Lejonhuvad dvärgvädur:

[BonnieL]
0

Lejonhuvad kanin:

Haztparken
0

Tack! :D