Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 957 ggr
LovePoppy
0

Två frågor!

Vilken dag brukar ni para era kaniner?

Är det bra om man är med när kaninungarna föds eller klarar honan sig själv?

MVH Johanna ;)

Zessan
0

Jag är väl inte världens bästa, men kan en del…;)

1 Asså jag fattar inte riktigt hur du menar… Asså vilken veckodag, hur gammal dom ska vara eller? 8förlåt om ajg är lite trög:P)

2 Du behöver inte vara med, honan brukar klara sig väldigt bra själv:) Sen är det vanligaste att honan föder 5-6 (men det behöver ju inte vara så;) och då kanske det är lite jobbigt om man ska gå upp klockan fem varje morgon i typ en vecka;)

Hoppas du e ganska nöjd med svaren:)

Zvintos
0

Hur menar du med "vilken dag"?
Brukar para mina i april/maj, så fort de börjat brunsta ordentligt.
Väljer en dag som passar bäst helt enkelt, när jag vet att jag har tid.

Det kan vara bra att vara med, utifall det skulle tillstöta komplikationer.
Men ibland är det svårt att veta exakt vilken dag honan föder på, plus vilken tid.

LovePoppy
0

Jag har hört att vissa räknar ut på ett ungefär när honan ska föda. De brukar para så att kaninungarna kommer på helgen. Så jag undrar om man parar två dvärgvädurar, vilken dag är bäst att para på om man vill att de ska komma på helgen?

hjartelyckanskaniner
0

Det är nästan omöjligt att räkna så. Honan kan vara för tidig med födseln och den kan vara försenad. Det beror på hur många ungar det är och när honan brukar föda för första gången.

Jag skulle aldrig räkna ut en helg eller så när man är hos kaninerna nästan hela tiden och honan blir stressad och vill inte föda och då kan det gå dåligt vid förlossningen. Tar man det på en vardag när man är i skolan/jobbet så har honan lugnt om hon skulle föda på dagen.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

MarHai
0

Man säger att ungarna föds 31 dagen efter PARNING. Jag parade två honor i söndags, så ungarna borde födas onsdagen den 21 oktober.
Men säker är man aldrig på födelsedatum, det kan variera mellan dag 28 till dag 35.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Trocaderos
0

Man ska låta honan vara själv när hon föder så att hon får sköta det själv och inte blir stressad.

Linnet
0

Oftast föder dom på dag 30 eller 31

kaningodis
0

Jag parade mina honor så att de skulle få ungarna på ett lov, då jag ville hålla uppsikt de första dagarna. Det var också mina första kullar så jag var extra nervös över hur det skulle gå.

Kastanjegårdens Kaniner