Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 7026 ggr
flisan93
0

Hjälp- Kal fläck

Jag har ett litet problem som jag skulle vilja få hjälp med. Min äldsta kanin McDreamy (1½ år) har under kort tid fått en nästan helt kal fläck på ryggen, närmare nacken. Jag trodde först att det bara var för att han fällde, men jag börjar bli lite fundersam eftersom det verkligen är väldigt lite päls kvar där. Det ser nästan ut som om han har ryckt bort det, men jag tror inte att det finns någon möjlighet för honom att nå dit. Han mår bra i övrigt, äter normalt, dricker normalt, skuttar och springer som vanligt och har bra vikt. Jag undrar om det finns någon som kanske vet vad det kan bero på? Är det brist på något, t.ex. vitamin?

Är det någon som har ett hum över vad det kan vara?

Tacksam för svar.

Zvintos
0

Vissa kan helt enkelt få kala fläckar när de fäller.
Har märkt att på de som fäller intensivt (har 2st här hemma) är risken större för kala fläckar.
Den ena fick en i pannan, och den andra har precis fått en vid höften.
Huden ser fin och rosa ut, inget mjäll heller.
Men som sagt fäller dessa nå enormt.

kaninjosse
0

Träffar den andra kaniner?

flisan93
0

#1 Okej. Han har börjat fälla extremt mycket nu så förhoppningsvis är det orsaken till den kala fläcken.

Har sett inslag av mjäll idag. Jag kammade bort lite päls som han hade fällt för några dagar sedan och då såg jag inslag av mjäll redan då. Men jag tänkte att det kanske var s.k stressmjäll som hundar kan få när de borstas. Borde jag rådfråga veterinär om mjällen, eller är det något som jag egentligen inte behöver bry mig om?

flisan93
0

#2 Jo, eller inte direkt. Jag har en hona och min lillasyster har en hane som båda bor i varsin bur brevid McDreamy. De får inte träffa varandra, men de bor nära varandra.

kaninjosse
0

Okej, då kan det inte bero på att någon annan kanin ryckt bort det.

Du kan ju alltid ringa och fråga vet.

Zvintos
0

#3: Kaniner brukar kunna få lite mjäll när de fäller.
Börjar det däremot bli mycket mjäll i stora flagor, speciellt på ex skulderbladen, kan det vara mjällkvalster.

malin--a
0

när vilma blev kal tog vi henne till veterinären och de va mjäll :/

flisan93
0

#6 Okej. Tack för dina svar:)

Ska hålla utkik efter större flagor, om det kanske uppkommer senare. Annars så borde det kanske försvinna efter ett tag, eller hur? Han äter och dricker som sagt som vanligt och visar inget tecken på att han mår dåligt. Så det låter som om det är pågrund av fällningen.

#5 Nej, det finns defenitivt ingen chans att det har hänt:)

Zvintos
1

#8: Ja, är det pga fällningen så försvinner det sen. =)
Ena kala fläcken på ena kaninen här hemma är tex redan borta.

flisan93
0

#9 Okej:) så bra:)

kaningodis
0

Det kan som sagt finnas lite mjäll i pälsen om de fäller, eller det hade iallfall mina kaniner. Kliar han sig något (mer än vanligt då)?

Kastanjegårdens Kaniner