Ny kaninägare
Hej!
På lördag ska jag hämta hem min dvärgvädur, en viltblå hane 8 veckor. Har inte haft kanin sen jag var liten och minns inget av det. Har massa frågor och funderingar och hoppas få lite hjälp. Om någon orkar läsa allt och svara, jag fetmarkerar mina frågor.
Har skaffat en bur, trähus, matskål, vattenflaska, höhäck. Frågan är hur jag placerar ut dessa på bästa vis? Vill ju inte att maten ska vara för nära toaplatsen osv. När kaninen sett ut en plats att göra sina behov på ska jag placera en toalåda där och sen hoppas på det bästa. Städningen blir ju lättare då. Hur vanligt är det att det fungerar med toalåda? Man kanske kan flytta lite bajspluppar till den när man sätter in den.
Tanken är att kaninen ska få gå lös jämt när vi är hemma. Har tänkt låta den vara ifred många dagar i början i buren för att den ska vänja sig. Sedan ska jag börja pyssla med den i buren, för att senare ta upp den. Är det ett bra tillvägagångsätt? Tydligen ska man vänta med att låta den gå på golvet innan den valt ett ställe i buren att göra behoven på, samt att den är någorlunda tam. Stämmer det? Ska tydligen bli lättare att få den rumsren då.
Har läst att kaniner har svårt att hålla sig så att det inte räcker för dem att ha sin toalåda i buren utan att man ev ska ha fler…. men det verkar som många här har kaniner som går i buren.
Hur vanligt är det att kaninen gnager på tapeter, möbler osv? Kablar har vi gömda, så det är inga problem.
Har också läst att buren ska stå centralt så kaninen är med, i hall eller kök. Har ställt buren i datarummet mitt emot vårat kök så den ser. **Kan den stå där från början även när kaninen är ny och kanske lite rädd?
**Har en dotter på 2,5 år, är rädd att hon ska skrämma den i början för vi har ingen dörr att stänga om kaninen. *Men om man inte öppnar buren kanske det inte är någon fara?*
Är så tacksam för alla svar. Vill att detta ska bli så bra som möjligt, och att vi får en sån go kanin som möjligt.
Puffar lite…

1. Placeringen ska väl vara ganska praktisk så att maten är samlad på ett ställe och toan i ett motsatt hörn så att kaninen inte råkar skvätta urin i maten.
2. Toaträna funkar på alla kaniner! :) Var envis och när du ser att kaninen gör sitt behov, bara lyft den till rätt ställe (dvs toan) så lär den sig snart var den ska sitta. Om den först kissar i ett annat hörn, ta bort det nedkissade sågspånet och lägg det i toan så är det lättare för kaninen att lokalisera var den ska kissa.
3. Att låta den vara ifred i många dagar är väl inte så bra idé, alla djur behöver kärlek. Första och andra dagen räcker med att du hälsar lite och låter den nosa, sen tycker jag att du börjar handskas med den lite smått (sitta på golvet när den går omkring, mata lite med godis osv).
4. Vet ej hur vanligt det är med tapet- och möbelgnagande då jag har en utekanin. Men lägg in tunnlar och andra roliga saker i rummet så har kaninen nåt att göra.
5. Den klarar nog av att stå där, bara den har ett litet hus att krypa in i när den vill vara ifred. Kaniner är ju väldigt sociala djur :)
6. Försök lära er dotter att inte skrika eller bete sig olämpligt kring kaninen. Det spelar ju ingen roll om buren är öppen eller stängd om ditt barn t.ex. börjar slå på buren, kaninen blir fortfarande lika rädd. Du bör ha din dotter under uppsikt när hon är i närheten av buren.
Lycka till med din lilla kanin! :)
Hej. Tillägger från början att jag inte är någon expert på kaniner och deras beteende men jag kan svara på dina frågor utifrån hur jag har upplevt de(har haft kaniner hela livet och avlat lite ett par år)? På frågan om hur du ska placera saker i buren kan jag bara säga att för mina kaniner har jag faktiskt inte någon större tanke bakom inredningen förrutom att mat och vatten inte behöver vara precis vid toaletten och att buren ska vara lite rolig för kaninen med tunnlar och hus att ligga uppe på eller i.
Toalåda fungerade kanon för två av mina kaniner. de gjorde sina behov utan låda den första vecka har jag för mig och sedan ställde jag bara dit lådan, gick väldigt lätt. Medans en annan kanin fick för sig att toalådan var en sovplats. Det är nog individuellt för varje kanin. Me du kan ju alltid prova :) Jag har bara en toalåda i buren, de hoppar in och gör behoven där (iallafall mina)
Att låta kaninen "boa in sig" i buren är en bra idé tycker jag. Låt den vara lite ifred i buren de första 3-4 dagarna. Sedan kan man sitta vid buren och prata eller bara titta för att göra den lilla medveten om att man är där och inte utgör något hot. Låt kaninen lukta mycket på dig och din dotter så han/hon blir van. Denna lilla process brukar gå snabbt då ungar oftast är nyfikna. Sen är det säkert indiviuellt det också :)
Kaniner måste ha något att gnaga på för att slipa sina tänder somväxer hela livet, du kan ju ha en gren i buren eller finns det speciella "gnagträ" att köpa i form av grönsaker och liknande om man vill lyxa till det lite,annars duger en lite grövre gren bra :) Har kaninen något att gnaga på i buren brukar tendensen till att gnaga på andra saker minska. Men visst kan de naffsa lite för att undersöka om saker är ätbart eller inte ;)
Jag har själv mina kaninburar i köket och där finns ingen dörr in till vardagsrummet där hundarna leker men det har gått bra ändå. Bara man är lugn speciellt i början så tror jag säkert det ska gå bra vilken placering du väljer. Och likadant med din dotter, ta det lugnt i början så går det säkert bra.Efter du har vant den vid att bli lyft och buren kanske du lära henne hur man hanterar och bär en kanin rätt?
Som sagt är jag ingen expert utan talar bara utifrån hur jag har gjort med mina kaniner :) Hoppas det går bra för er med den lilla och att du fått lite hjälp, annars är det bara att fråga igen.
Lycka till 
liten uppfödning av lejonhuvad dvv i Ronneby/Blekinge (även teddyvädur+peking) http://trollsjonskaniner.weebly.com
Tack för svaren!
Jag har tänkt ta in dörren till rummet, har haft en träningsstång i dörrhålet som förhindrar det men ska ta väck den. Då kan jag stänga om den för min dotter kommer väl ta lite tid att lära, hon är ju så liten.
Det här ska bli spännande. En liten viltblå är det iaf =)

Hoppas flytten hem till er idag går bra! Ser fram emot att få se lite bilder på den lilla krabaten!
Är den hemma nu ?? =) Visa gärna en eller flera bilder ;)
Hej!
Flytten gick bra, han är jättefin! Hos uppfödaren har han bott i eller nära stallet, och han var hanterad så han är inte så rädd. Kan tänka mig att han är van vid mkt ljud. Han sitter mest inne i sitt hus i buren men kommer ut och äter även om man sitter bredvid. Han har bajsat och kissat i det hörn jag hoppades på, men det är en ganska stor yta. Planerna är att sätta in en toalåda när jag märker att han verkligen hittat sin toa. Han ska heller inte få gå på golvet förrän han gjort det.
Vi har haft han ute i knäet i kväll, och då ville han skutta runt,va nyfiken. Och sen putsade han sig. Då kan han väl inte vara så himla rädd, om han gör det? Sen satt vi in honom i buren där han bajsar/kissar, och då gjorde han både och. Sen hoppade han in i huset och la sig på sidan och somnade. :)
En liten fråga har jag, i huset har han en ihopvikt handduk att ligga på. Den har han boat och bökat runt med så han fått det som han vill. När jag satt in handen i huset för att plocka ut lite pellets som hamnat där så smågnagde/slickade han på mina fingrar, och rev med framtassarna på handen, som när han skulle böka med handduken. Han kanske inte gillade att jag rörde om i hans hus? Eller busade han?
Ska fixa in en bild!
Inlägget redigerat av sajtvärd; Gjorde så att bilden syns direkt i inlägget. =)
Förstod inte hur man gjorde det… Försökte först bifoga fil genom att bläddra på datorn, som var ett alternativ men det gick inte.
Hur gjorde du?
Åå vilken liten sötnos :) Grattis
liten uppfödning av lejonhuvad dvv i Ronneby/Blekinge (även teddyvädur+peking) http://trollsjonskaniner.weebly.com
Grattis!
Tack =)
Idag när vi städade buren så kom han ut och ville " riva" på händerna med tassarna, och så buffade han. Jag antar att han inte eg vill att vi ska vara där o riva runt?
Sedan så gnisslar han tänder, han ligger i sitt hus nu på sidan, avslappnad. Och när jag pratade med honom gnisslade han tänder. Har läst att det kan tyda både på obehag eller välbehag…
Är det dumt att städa varje dag nu i början, när han ska välja en toalett?
#12 Kaniner tycker om att ha det rent, men låt lite kiss och bajs vara kvar i hans toalåda så han vet vad det är.
#12: Att kaninen gnisslar/knapprar tänder kan bero på både obehag och välbehag, det stämmer.
Oftast brukar man märka på kaninen vilket det är.
Mina knapprar tex tänder när vi myser. =)
jag tror han mös för han verkade väldigt aslappnad, öronen hängde ner och han småblundade.
har haft han ute i knät lite nu och han är väldigt nyfiken. när jag släppte in honom i buren igen sprang han inte in i huset utan stod kvar på bakbenen och kikade genom gallret. så vi kunde sitta kvar och småprata med honom. verkar gå framåt iallafall….