Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 802 ggr
[miiickkiis]
0

Inga grönsaker/frukt längre!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver kaninen grönsaker/frukt varje dag?

Jag skulle köpa torkade bananer härom dagen. Då stoppar en som jobbar i djuraffären mig och frågar hur gammal min kanin är. Då svara jag ca. 3 månader (3 månader och 2 dagar)

Då sa hon till mig och min pappa; Jag skulle aldrig ge din kanin torkade frukt/grönsaker. Eller något förutom pellets och hö i huvudtaget. Tänk på att det bara är en liten bäbis.
Så nu får jag inte ge henne några grönsaker/frukter alls för pappa. Efter jul kan jag börja ge lite smått igen. Men.. ska man inte ge dom minst 3 olika varje dag? (smått)

Jag är inte orolig över att hon kan dö om hon får frukt/grönsaker, som hon i djuraffären sa. ><

Jag vill bara att hon ska må bra, men hon mår inte dåligt eller så. Hon bajsar normalt, inge fel med henne.

**Vad ska jag göra?
**(inte så bra bild, mobilkamera)

ulanea
0

Har gett mina kaniner frukt och grönsaker sedan de var ca 2 ½ månader:P…

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

Zvintos
0

Det är inge farligt med grönsaker/frukt i sig.
Utan det farliga ligger i om man ger för mycket innan kaninen är van, speciellt om den är liten.
Mina har fått grönsaker/frukt sedan de var små (smakar av sin mor) och jag kommer fortsätta ge sen.
Dock får inte mina varje dag, utan mer 2-3ggr/vecka.

[miiickkiis]
0

#2 Jag tänkte oxå ge lite i veckan. Men pappa har förbjudit mig helt nu… och hon älskade verkligen gröna äpplen!

Tarkie
0

Ge när han inte ser :P?

Kristall
0

Unga kaniner ska inte ha för mycket grönsaker/frukt, då de har känsligare magar än äldre kaniner. De kan lätt dö av diarré så man bör vara försiktig.
Frukt är egentligen inte nödvändigt att ge en kanin men gräs/grönsaker kan du ge lite av. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[miiickkiis]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon har alltid en äppelgren med blad inne hos sig. Det äter hon av, sen har hon två pellets. Ett ifrån djur&natur, men det är hon inte så förtjust i. Och så har jag ett ifrån djuraffären som hon fick när hon bodde där, som verkar vara bra.

det här är den ifrån djuraffären, bilden är tagen innan jag började med det ifrån djur&natur.

[BonnieL]
0

#6 Det där ser inte ut som en pellets, isåfall med massa färgämnen och annat dåligt. Den skulle jag genast ta bort och bara ha vanlig ren pellets utan massa onödiga tillsatser.

[miiickkiis]
0

Hon i djuraffären sa att inte var som pellets utan ''grönsak tillsatser'', men det är bra innehåll i. Jag kan skriva upp det senare.

[BonnieL]
0

#8 Åh, ursäkta, såg nu att det måste vara Cuni Completete? Isåfall verkar det ju bra!

steelskaniner
0

ge inte kaninen för mycket "gröna" grönsaker bara :)

[miiickkiis]
0

#9 aa, det är Cuni Completete.

Och sen i vinter kommer jag bara använda det, och ge någon morot, äppelbitar och sånt någon gång i veckan :)

TereseE
0

Vissa kaninungar är väldigt känsliga för grönsaker, frukt och gräs i början. Min lilla frassebebis Daisy blev dålig i magen när jag gav 1 cm morot så jag slutade helt. Nu är hon 3 månader och jag har börjat ge henne lite morot och det går jättebra. Kommer utöka succesivt med mer och flera olika sorter.