Pälsvård?
Hur pass mycket pälsvård behöver en långhårig kanin? T.ex en lejonhuvad. Är det varje dag man ska borsta dom? Vad ska man använda för borste? Hur lång tid tar det ungefär? =)
Har haft en hund (bichon frisé) som skulle borstar varje dag och det var verkligen pest! Tog nästan en timme…. så nu är jag lite skeptisk till djur som behöver pälsvård. Men lejonhuvade är ju såå söta så jag var tvungen att fråga proffsen!
Det är lite olika. Alla har ju olika kvalité på pälsen. Men upp till att dem är ungefär 8 månader så får du nog räkna med en gång om dagen eller varannan dag om den har mycket päls. Tar väl 5 minuter kankse? Bara mysigt ;D
Sen när dem blir äldre får dem oftast bättre päls som man bara kanske behöver borsta en gång i veckan eller något. Men det är somsagt olika :D
Emma
#1 Jahaa det lät ju inte speciellt jobbigt =) Fem minuter extra gos med den långhåriga i gänget liksom!
Så man ska bara reda ut pälsen och se till att den inte har tovor och så eller?
#2 Precis :)
Okej tack! Blev en kort tråd =)
#4 Bara att fråga mer ifall du undrar något =)
#5 Tackar tackar!
Tycker att lejonhuvade knappt behöver pälsvård, i jämförelse med teddysar. Jag har teddysar och borstar dom en gång i veckan, min hane borstar jag oftare för han gör så massa bus i buren och bråkar massa sedan flytten att han får så många tovor annars… inte kul :P
Men haft lejonhuvade och de borstade jag aldrig.
Mina lejon borstar jag 1-2 i veckan ungefär (dom dubbelmanade då) och sen dom enkelmanade borstar jag väldigt sällan för dom tovar inte någonstans, bara borsta igenom manen och så ;)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Okej! Så då kan man säga att det inte alls är besvärligt med lejonhuvade kaninmanar =) Vad bra, då tvivlar jag inte längre på att jag ska köpa en!
#9 Beror såklart på pälskvliten också, så man kan ju räkna med ett par gånger i veckan :) men går rätt snabbt att borsta igenom tycker jag.
#10 Ja men jag kan leva med det tror jag =) Ingen annan verkar tycka att det är jobbigt att hålla pälsen fin så varför skulle jag tycka det liksom. Jag borstar ju mina korthåriga fast dom knappt behöver, det är mest som massage =)
#7 Säger som Wera. Mina dubbelmanade lejon behövde jag knappt borsta, tittade såklart igenom pälsen och borstade vid behov men ca. 1 gång i veckan borstade jag lite grann och den enkelmanade borstade jag aldrig.
Mina teddysar behöver jag borsta flera gånger i veckan, vissa varje dag och vissa 2-3 gånger i veckan minst så enligt min erfarenhet behöver teddysar en hel del mer pälsvård än t.ex lejonhuvade :)
#12 Så då kanske lejonhuvad kanin passar mig bättre =) Såg just teddysar som var till salu, så söta! Men nej det blir nog en lejonhuvad vit bö.. om jag hittar en =)
#13 Jo precis =)
Hoppas du hittar en vit bö lejonhuvad sötnos 
#14 Jag börjar ge upp om jag ska vara ärlig…. verkar nästan omöjligt! :(

Lycka till! :)
#15 jag har en hane på fyra månader. Han är lejonhuvad dvv/teddyvädur men har väldigt lättskött päls och kommer troligen fälla av senare. otroligt social och go :) finns mer info på hemsidan www.jetaime.se
Det va kanske du som letade efter en hona.. ? hm…
#16 Tack! Jag ger inte upp så lätt =)
#18 Japp det var jag det!
#19 haha okej :P jag är lite förvirrad ;)
#20 Det blir jag också ibland, och man skriver till så många olika så det blir lätt så =)