Stambokförning..
Jag förstår inte riktigt det här med stambokförning, har läst på skaf's hemsida men förstår ändå inte riktigt.. Hur får man sin kanin stambokförd? Måste den vara utställd? Måste jag ha uppfödar nr för att göra detta?
Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)
Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com
Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !
Kaninen måste ha stamtavla, vara utställd och du måste vara medlem i Skaf.
När kaninen blivit utställd på en bra poäng som du är nöjd med och inte tror att du kan få högre, så kan man välja att stambokföra (registrera) kaninen. Då skickar man in stamtavlan och utställningskortet till sin klubbs stambokförare som då skriver in kaninen och poängen i ett register och sen stämplar och skriver in på stamtavlan att kaninen är stambokförd. Det kostar oftast 20 kr eller nåt sånt att stambokföra.
För att få stambokföra en kanin finns vissa regler att t.ex även föräldrarna måste vara stambokförda osv.
Kan tillägga att när en kanin är stambokförd så kan man fortfarande ställa ut kaninen och tävla med den, men man kan aldrig ändra sin registrering om man t.ex får högre poäng än vad man registrerat redan. Så därför väntar många att stambokföra sina utställningskaniner tills de inte tror att de kan få högre poäng.
På vissa utställningar t.ex LU (Landsutställningen) så får man endast sälja djur på plats om föräldrarna är stambokförda.

#1-2 Okej tack:D! Då vet jag:D!
Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)
Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com
Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !