Mattips till mager kanin
vad ska man ge en kanin som har svårt för att gå upp i vikt? han har fri tillgång till pellets, hö och vatten såklart.
några tips??
gröt med solrosfrö i kanske? men det kan jag ju inte ge varje dag…
tack!
Medarbetare på Hundar.ifokus
just det där med bra foder tycker jag är skitsvårt rätt ut sagt.
solrosfrön är jag rätt anti emot. Dom är otroligt feta och och en kanin ska inte byggas upp av fett.
Nu vet ju inte jag hur din kanin ser ut, den kanske är lite för tunn? eller du kanske bara vill ha lite extra på honom inför vintern?
Jag har själv en kille här hemma som har svårt för att gå upp i vikt men han är ändå inte tunn, utan rejält musklad och fin utan ett uns fett sas. men det är så jag vill ha honom (hoppkanin).
Han får en rågad DL Lottie havre & vetekli.
vad har du för pellets just nu?
Jag är nog inte rätt person att fråga dock, jag har ju mestadels honor och dom flesta honor har väldigt lätt att lägga på sej extra fett medans hannarna är lite tunnare
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Testat att ge kokt potatis eller pasta?
Detta brukar kunna få upp en kanin i vikt.
#2, det visste jag inte att man kunde ge 
Har du kollat så han inte har mask eller bettfel? Kaniner kan magra av om de har mask i magen eller svårt att få i sig maten pga bettfel. Annars är det bara att ge ett bra pellets och högkvalitativt hö och hoppas att han lägger på sig.
Pasta och kokt potatis fungerar också, som NinniH säger.
tack för svaren!
han äter zoomans kaninpellets, alltså ingen gnagarblandning.
han har varit mycket sjuk så det är därför. han är typ bara ben just nu, så jag får inte motionera honom utan han ska helst sitta still och få upp fettet innan han får upp muskulaturen.
han har ju bettfel och det håller jag i schak så att säga. Mask har han inte heller. avmaskade honom för ca 3 veckor sedan för att jag skulle vara på säkra sidan.
jag har varit i kontakt med veterinär så det är inget som är "fel" på honom nu. utan är det att han behöver fett nu för att han ska gå upp i vikt.
jag ska prova ge pasta & potatis! tack :)
några fler tips??
#5 Okej, men vad bra att du har kollat upp honom så du vet vad du har att jobba med. Mindre Motion och mera mat alltså. 
Om han inte är känslig för foderbyten så kanske du skulle kunna testa att vänja över honom på Kraft Groov 125, innehåller extra fett och smältbart protein. Finns på Odal/Granngården.
Det är lite större bitar, så det beror på hur han klarar det med sitt bettfel. Morötter är väldigt bra att ge också, gott och nyttigt!
#6 okej tack så jättemycket :)
hur stora säckar är det kraft groov 125? är det bara 25 kg och mer eller? :)
tur granngården ligger typ 700 meter ifrån där jag bor ;D
#7: Stämmer bra det.
Alla kraffts säckar är på 25kg och uppåt.
Dem är ju gjorda för hästar och då vore mindre säckar ganska dumt. =)
Dock vore det nog bra att blanda ut krafften med något mer, då det är nästan lite för fett.
Jag blandar ut mitt med rabbit royal, just för att få ner fetthalten.
okej tack #8 =)
haha ja lite onödigt att köpa mindre för en häst ^^
men det känns lite dumaktigt att köpa en 25 kg säck plus en annan sorts pellets för att han kanske sen inte gillar det… han är ju inget stort fan av stora och hårda pelletsbitar precis. det är därför jag skänker bort en sort pellets just nu…
det finns alltså inga liknade pelletssorte fast mindre förpackningar?
#9: Inte vad jag vet.
Du kan ju kolla om någon uppfödare i närheten använder fodret och kan få köpa lite.
Det var så jag gjorde. =)

Man kan ge havre :P
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet