Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 722 ggr
Morotter
0

Ont i hjärtat!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har vi fått hem vår underbara lille grabb! Men det gör ont i hjärtat att behöva lämna honom där ute i hans nya bur. Första natten på nytt ställe alldeles ensam…. Gråter Är lite blödig…

sotlynx
0

Enkelt… ha honom inte ensam då.

Rafflan
0

Om han verkar orolig eller inte må bra på annat sätt kan du kanske ha honom på ditt rum över natten så han blir lite med hemma? :)

Och sen flytta ut honom igen imorgon :)

Morotter
0

#1 *Tar min sovsäck och går ut*

Rafflan
0

#3 hehe det skulle du ju kunne göra om du ville :D

Jätte mysigt att sova utomhus ju ;)

sotlynx
0

Det är alltid bra att "bonda" med en ny kanin. Det skapar trygghet och närhet mellan er. Lyssna inte på det där skitsnacket  bla djuraffärerna kör med om att "kaninen ska var ifred och bekanta sig med sin bur ett par dagar innan man hanterar den". Kaniner gillar inte att vara ensamma. Var blödig! Var hans nya mamma/ kompis! Glad

Morotter
0

Han verkar trivas riktigt bra. Trodde han skulle vara "oroligare" men han hoppar nyfiken omkring i buren. När jag kommer hoppar han fram och hälsar sedan skuttar han runt och in och lägger sig i "huset".

Nej sova ut är det nog lite för kallt för när man är pälslös… och eftersom han ska vara utekanin så är det kanske bara att inse att någon natt måste bli den första här. Han bodde ute hos uppfödaren så det är han ju van med.

EricaN
0

Roligt att han äntligen är hemma!

Jag hade själv problem med att lämna min ensam så han fick flytta in till mig ='D Nu är han som en hund <3

Morotter
0

Visst hade det varit alldeles underbart att kunna ha honom inne i huset, men det vågar vi inte chansa på då vi har allergier i familjen (dock inte pälsdjursallergi). Vi måste helt enkelt förlika oss med att Ramses är en utekanin. Får hålla oss i trädgården med honom hela dagarna istället!

EricaN
0

Ja, det kan vara förnuftigt!

Jag har dock sådan tur att pappa och syster(pälsallergiker) faktiskt klarar av honom. jag har Toa-Lätt i toalådan, och endast hö i mitt rum där han är när ingen är hemma och på natten. sedan har jag hö-kuber där han är när vi är hemma. Det fungerar hittils =)

Men som sagt, inte värt att chansa  kanske ändå… Kan ju faktiskt bryta ut mer då…

PrinzeZz
0

Fast just att lämna kaninen ensam det första dygnet brukar vara bäst. Självklart är det olika beroende på kanin, men om man tänker en bäbis som nyligen skild från sin mamma och sedan åkt ett tag i transportbur kan allt vara lite traumatiskt och stressande. Det blir så otroligt mycket nytt att ta in bara av flytten.

Då är det bäst att kaninen får vara själv och lära sej hur buren ser ut, var matskålen, vattnet och höet finns.

Har man däremot köpt en vuxen kanin som är van att resa och van vid miljöombyte brukar det fungera alldeles utmärkt att gosa och pyssla nästan på en gång.

Så lämna kaninen ifred det första dygnet och se fram emot morgondagen :)

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

TereseE
0

#5 Jag håller med dig. Kaniner tycker om sälskap och vill gärna ha en nära relation till sin familj. Glad

Morotter
0

Kan det vara "stressen" efter flytten som har gjort att han inte ätit upp allt sitt bajs? Vet inte vad det annars kan bero på, har inte missat det tidigare.

Baralisah
0

Så fin han var, lycka till med lillen =)

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Morotter
0

#13 Tack!

fia-mia
0

Grattis till en liten underbar nin!

#12 De äter inte allt sitt bajs utan bara den så kallade blindtarmsspillningen. Det är "morgon-bajset" kan man säga. Det andra får du städa bort. ;)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Morotter
0

#15 Hihi! Nu måste du tro att jag är helt okunnig Flört Jag vet att plupparna blir kvar men jag menade "korvarna". Är inte bara en eller två utan ganska mycket tycker jag. Hoppas det är "stressen" och att det ordnar upp sig. Är ju lite nojig (inte så lite heller) så här i början.

fia-mia
0

#16 Jaha! Haha! Då missuppfattade jag dig, det är säkert för att han är på ett nytt ställe.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus