Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 718 ggr
eemma-a
0

Frågor om kaninhoppning

Hej, jo jag tänkte förmodligen gå med i en förening och sen  börja tävla  med min kanin. Men jag har bara några frågon angående en tävling.

När man börjar tävla vilken klass tävlar man i? tänkte hoppa rak ochså så ni vet de:)
och hur höga kommerhinderna vara som högst ?
Och när det är breda ( vet inte hur jag sak förklara, men typ vattengrav) hinder hur breda är dom då.
Och tillsist hur många hinder brukar de vara ?

Skulle va kul om någon kunde berätta om en typiskt bara i lätt klass :)

Sorry om detta blev lite rörigt
/ Emma Lindstrand

Wings2Fly
0

Har du testat att ställa frågan/frågorna på Kaninhoppning i fokus? är får du nog mer svar =)

Husberg
0

Du börjar att starta din kanin i lätt ny klasserna, i denna klass är det då 30cm högt, längden för ett hinder får max vara 45cm om jag inte mins fel, i lätt klasserna är det 8 hinder och i detta fall, du sa att du ville hoppa rak, då ställer du upp i Rak lätt ny.

eemma-a
0

#1 Aha.. hade inte sätt att det fans Kaninhoppning iFokus =P
Ska göra det

#2 okej tack tack :)

EmmaRJV
0

I lätt ny är alla hinder 25 cm utom 2-3 som är 30 cm , och om du ställer upp i rak är det lätt ny rak då .. Och jag tror det är 8-9 hinder och dom brukar inte ha med vattengraven i lättny ;) men breda hinder finns . (: !

Popstar
0

Du ställer upp i Lätt Ny'n, hindrerna ligger på 30 cm högt och 40 cm brett. Det brukar finnas 8-10 hinder i tävlingarna jag varit med i, och starthinderna då.

MajaL
0

När man börjar tävla vilken klass tävlar man i?

Svar: Du börjar tävla i Lätt eller Lätt ny (samma klass, fast kan vara uppdelad i två beroende på antalet starter)

tänkte hoppa rak ochså så ni vet de:)

Svar: Då är det Lätt Rak som jäller. :)

och hur höga kommerhinderna vara som högst ?

Svar: I lätt, 30cm.

Och när det är breda ( vet inte hur jag sak förklara, men typ vattengrav) hinder hur breda är dom då.

Svar: 40cm.

Och tillsist hur många hinder brukar de vara ?

Svar: Ca 8-10 stycken på en bana.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

EmmaRJV
0

man behöver 1 pinne för och komma upp i lätt då är det rak lättny som gäller om det är första gången och inte har någon pinne!

[Bolten]
0

#7 nej det behöver det inte vara. Om tävlinger ser ut så här:

Rak:

Svår

Msv

Lätt

lätt ny

så tävlar du lätt ny om du inte har någon pinne innan

Om det ser ut så här:

Rak:

Svår

Msv

lätt

Så får du tävla lätt, det är ingen skillnad alls utan man delar bara up så när det är många startande i lätt klassen :)

sotlynx
0

Läs boken "Kaninhoppning 2" av Lisbeth Jansson. Där får du svar på alla frågor. Sen ser reglerna lite olika ut på hinder och avstånd beroende om du vill tävla i SKHRF ( Sveriges kaninhoppares riksförbund) eller KAF ( Sveriges kaninavlares riksförbund, som mest sysslar med Avel..).  Lycka till!