Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1929 ggr
HoppeTeqla
0

b-vitamin

Jag skulle vilja ge min kanin extra b-vitamin för hon fäller otroligt mycket.

Vet någon om det finns några grönsaker som innehåller mycket b-vitamin ? Eller kan man ge samma sorts b-vitamin som till hästar om man spär ut det jättemycket och räknar på 3kg i stället för 500kg ?

Tarkie
0

Den vihar till hästen spär man inte ut. Den är typ lila/rosa/röd. Sen pumpar man typ 2 pumpar till en häst på 500. Så en kanin får ju vääääldigt lite.

HoppeTeqla
0

Det är säkert samma, en brun dunk. Men kan man ge den till kaniner också ? Vill ju inte förgifta henne…

Tarkie
0

#2 Precis den. Nej jag vet inte. Alltid undrat. För hästar och kaniner har ju liknade tarmsystem.

Vet inte riktigt.

HoppeTeqla
0

Ja det var det jag tänkte på också så det borde väl funka men jag vill inte chansa.

HoppeTeqla
0

ingen som har fler förslag ?

[Bolten]
0

Jag ger mina den rosa gegen XD haha har en dunk där ute men kommer inte ihåg vad det heter… Men en brunflaska och så tar jag ca en halv tsk varannan dag till de som fäller :D

HoppeTeqla
0

ok, så om dina har överlevt så borde ju mina också göra det ;-)

[Bolten]
0

#7 jupp men tänk bara på att inte ge för mycket :)

jossan84
0

Varken kaniner eller hästar behöver b-vitamin då de själva syntetiserar det. Finns många företag som tjänar pengar på att sälja b-vitamin till häst, men det är en bluff. Det följer med urinen ut. Fick vi lära oss när vi läste djurfysiologi :)

Katti
0

Det gäller många saker tyvärr… De krigar om våra pengar! B-vitamin får vi i oss framför allt från sädesprodukter, d v s det som är huvudingrediensen i kaninernas kraftfoder. Så jag håller helt med föregående skribent här; skippa tillskott av B-vitamin!

fällning är ju för övrigt något naturligt. Vissa individer fäller mycket under kort tid och andra lite över längre tid. Jag förstår inte varför vi inte ska låta dem göra det.

Mår kaninen dåligt är det så klart en annan sak, men då tycker jag att man ska ta hjälp av en expert (veterinär med intresse för kaniner) för att försöka ta redan på orsaken och inte själv experimentera med olika fodertillskott.

PrinzeZz
0

#9 jovisst producerar dom det själva, MEN vid fällning tar det mycket på krafterna och då kan lite B-vitamin tillskott vara bra.

Nu har jag inte provat på kaninerna, men hästen får vid fällningsperiod

jag använde Shy-feeder, en röd trögflytande väldigt söt vätska

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Bolten]
0

#11 den funkar super till kaniner, annvänder den själv:D