Hösilage?
Hösilage är väl inte bra för kaniner?
Men jag undrar varför? Det är ju jätte bra för hästar…?
undrar jag med :)
Hösilage har precis samma innehåll som vanligt hö förutom att det innehåller mer vatten. Funkar utmärkt till kaniner!
Nackdelen med hösilage är att när man öppnar en inplastad bal så är hållbarheten bara 4-5 dagar, så det blir sällan lönsamt att använda om man inte har många kaniner eller även har t.ex hästar att dela med.
#2 ahha okej, för alla ja känner har sagt att det är farligt för dem…
Men då ska jag kolla om det kanske finns något stall i närheten som säljer bara lite så kan man ju blanda det me det vanliga höet, det räcker ändå bara 3-4 dagar xD
Tack så mkt för svar :D
Ska du använda dig av hösilage så bör någon kunnig lära dig att känna rätt lukt.
Hösilage blir lätt mögligt.
Samt så har hösilage en väldig stark lukt.
Inget jag skulle rekomendera till kaniner.
#3 jupp ja vet, har haft häst och hållt med hästar sedan jag var 5 år, så jag vet hur det ska lukta :)
#4: Kan tala om att kaninerna gillar silaget bättre än torrt hö, liksom de gillar grönt bättre. Har själv använt hösilage ett bra tag nu och är supernöjd. Känner även till många framstående uppfödare som använder hösilage till sina kaniner utan problem.
Jag håller dock med om att det luktar mer och annorlunda än vanligt hö, men kaninerna verkar gilla lukten…
#6 Jag tycker själv att det luktar gott :P
Hur länge håller ditt hösilage?
#7: Personligen tycker jag också om lukten, men andra i min familj hatar den och tycker det luktar "piss"…
Det hösilage jag använder förbrukas alltid på en eller två dagar eftersom jag tar det från min granne som har hästar och förbrukar flera balar om dagen. Jag gör av med alldeles för lite till kaninerna för att det skulle fungera att köpa in egna balar.
#8 haha det som luktar så gott!:)
hur många kaniner har du?
#9: Jag har 18 fack. Gör av med 3-4 kg hösilage per dag som max…
#10 jahha okej… då ska jag nog kolla med mina kompiar som har eget stall om vi kan få/köpa lite i omgångar :)
#11: Ja det är enda sättet om man inte har väldigt många kaniner eller är väldigt rik och kan öppna slänga bort nya balar hela tiden. ;)
Det är troligen också därför hösilage fått oförtjänt rykte om sig att inte fungera till kaniner… att folk köpt in balar på 50 kilo och öppnat och försökt mata med i flera veckor.
Enligt min bonde så är hösilaget fint i 2-4 dagar som mest om det är varmt ute. Vintertid kan det hålla sig längre, men annars börjar nedbrytningen direkt när man öppnar balen och det kommer kontakt med luften.
Jag har hört några som säger att det funkar med att ta ut och bre ut hösilaget på torkning och då "omvandlar" hösilaget till "vanligt" hö. Men det verkar vara en mycket jobbig metod och risken finns väl att det inte torkar ordentligt och börjar mögla istället.
Sen en sak till som är bra att veta är att hösilaget innehåller mycket mer vatten än vanligt hö och att det är nästan lika som vanligt färskt gröngräs. Därför bör man såklart försiktigt vänja sina kaniner med hösilaget under en tid så att de inte blir lösa i magen osv (precis som man gör när man går över till grönbete på sommaren).
För om man bara vips byter ut och ger dem hösilage istället för vanligt torrt hö så är risken stor att kaninerna blir dåliga i magen och jag tror att det är många som "testat" hösilage som tyvärr gjort så och sen anser att det "inte är bra" för kaniner…
#12 ahha okej :)tack
#6 smaken är ju som baken så :)
Själv vägarar jag ha det till både hästarna och kaninerna.

Silage innehåller även mjölksyra men det är ofarligt. Kan innehålla andra syror som inte är lika bra, men då är det felfermenterat.
Vi har ett otroligt fint hösilage till våra hästar. Det är väldigt grönt och nästan lika torrt som hö, för att inte tala om hur gott det luktar. Mina kaniner har alltid ätit både hö och hösilgae, beroende på vad vi har haft hemma, och det har fungerat jättebra. Både dem och hästarna älskar hösilaget.
/Matilda