Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 864 ggr
[Alexandrae]
0

Russel Rabbit Original

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill tipsa om ett foder, Russel Rabbit. Det är ingen gnagarblandning - tillverkarna kallar det müsli. Mina kaniner tkr det är supersmarrigt. Jag köper det av min ridlärare som är jätteduktig på foder :) Hon sa nånting om att tillverkarna inte hittade nåt bra foder på marknaden, så de gjorde sitt eget.

Text från www.lupus.se : Russel Rabbit Original har samma höga kvalitet som den alltid har haft - noggrant sammansatt för att ge din kanin en näringsmässigt komplett måltid. Varje ingrediens har valts ut för sina näringsmässiga egenskaper och sin höga smaklighet. Russel Rabbit Original
både ser gott ut och smakar gott med sin blandning av varierande former, storlekar och textur. Det stimulerar aptiten och ger kaninen ett naturligt födosöksbeteende. Då håller du din kanin nöjd och frisk.
Det unika receptet innehåller en blandning av naturliga ingredienser som tillgodoser 100 % av kaninens näringsmässiga behov.
Russel Rabbit Original innehåller 14 % fibrer, vilket gynnar matsmältningen och en sund nötning av tänderna för bästa munhälsa. Den noggranna sammansättningen av Russel Rabbit Original innehåller alla vitaminer och mineraler, du behöver därför inte tillsätta någonting för att ge ditt djur optimal hälsa.

INGREDIENSER
Alfalfa, flingade ärtor, ängshö, flingad majs, havre, vete och flingat vete, johannesbrödfrö, anis och bockhornsklöverextrakt, sojaolja, vitaminer och mineraler, Eu-godkända färgämnen.

ANALYS
Protein 14.0 %
Fett 2.5 %
Fibrer 14 %
Aska 5 %
Koppar 10 mg/kg
Vitamin A 10000 IU/kg
Vitamin D3 1000 IU/kg
Vitamin E (alpha tocopherol acetate) 50 mg/kg

Alltså; Det är INTE gnagarblandning!

Ett alternativ till pellets? :)

[Alexandrae]
0

Ingen som har nåt att säga? :O Ingen som ger det här fodret?

KexChoklad
0

köpte en sån igår på  bromma för 19 kr

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Emma-lundqv
0

Tycker att det ser rätt okej ut (: Men det skulle kunna vara mer fibrer.

[Alexandrae]
0

Tkr det är rätt bra med fibrer i, i kombination med ett bra hö så :)

KexChoklad
0

ska det inte vra minst 18% fibrer för att det ska vara bra ? det säger min kompis veterinär iaf

// Elin

Emma-lundqv
0

Som #5 säger rekommenderar de flesta minst 18% fibrer, tyvärr är det inte många kaninfoder som håller den standarden dock..

Kristall
0

#5: Bara kaninen får en begränsad mängd så att den äter mycket hö också är det inte någon större fara med lite mindre fibrer i fodret.

Jag ger också Russel Rabbit till mina för tillfället, ska byta foder men har detta tills jag hittar något bättre. Kaninerna gillar det och innehållet är helt OK, tycker jag.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Alexandrae]
0

Det handlar om 4% inte 20%… Russel Rabbit är ett bra kvalitetsfoder.

KexChoklad
0

njaa.. jag håller mig nog till mitt rena pellets

// Elin

Sisss
0

Hur mycket kostar det ? :)

KexChoklad
0

#10 på bromma kostade den 19 kr för 850 gram ,

// Elin

[Alexandrae]
0

#10 på stället där jag köper det kostar det ca 120 kr för den största säcken, men det kmr att dras ner lite.

[Bolten]
0

#12 hur stor är den säcken?

[Alexandrae]
0

2,5 kg troor jag..

[BonnieL]
0

#14 Oj, det var dyrt! Jag köper en 18 kg säck pellets för 160 kr.

[Alexandrae]
0

#15 jomen nu äre müsli och inte pellets.. Kan tänka mig att det skiljer lite då, dyrare att producera och så. Men som sagt, det kmr att bli billigare, eftersom affären är nystartad.

Ladymon
0

Såg någon som sa att det ska vara minst 18 % fibrer…

Hur mycket fibrer är det i ren pellets ? Vi har ett märke som heter "Stampe" och ska nog börja köpa ett som heter "Carrier" just för att det är hemkörning, Men är det okey ?

Tycker kanske inte att blandfoder behövs om man ger frukt grönskaker och hö själv .. elr ?

[Bolten]
0

#17 det finns en artikel om näringsvärdet i bla. stampe :)

KexChoklad
0

musli är ju inte ens bra att ge till kaniner

// Elin

[BonnieL]
0

#17 Både stampe och carrier är jättebra foder.

[Alexandrae]
0

#19 min ridlärare, som jag köper det av, är jätteduktig på foder och jag följer hennes rekommendationer… Är ju jättemånga som ger hästmüsli till sina kaniner så.

[BonnieL]
0

#21 Det är inte jättebra att ge bara müsli, men det går jättebra att blanda med pellets.

[Alexandrae]
0

#22 det är pellets i den här müslin :)

[BonnieL]
0

#23 Så bra! =)

[Alexandrae]
0

#24 hehe ja det tkr jag med :D Glad att ha hittat ett bra foder nu till mina kräsna filurer :P