Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1595 ggr
KajsaM
0

Kaniner på blocket.

Lägger ut några kaniner från blocket ifall någon är intreserad :D

http://www.blocket.se/vi/10381070.htm?ca=1_6_s Kaniner i stockholm

http://www.blocket.se/li?q=&ca=1_6_s&c=31&w=3 Belgisk hare i uppsala

http://www.blocket.se/vi/10379580.htm?ca=1_6_s Kaninunge i västergötland

Viran90
0

jag ska lägga ut anonser för mian kaniner(ungarna) snart =)

KajsaM
0

Jasså :P Hoppas att du hittar bra hem till dom =)

Lotta_A
0

Det finns ruskigt många kaniner på blocket :S läskigt…

http://www.blocket.se/vi/10370074.htm?ca=1_6_s 
Dessa var ju bara fööör söta!

KajsaM
0

Jaa riktigt många faktist :(

KajsaM
0
Hopi
0

Det finns så många kaniner på blocket så det är rent tragiskt.. Man skulle ju vilja starta nåt kaninhem och försöka ta hand om ALLA! Men det går ju inte… tyvärr.. Undrar HUR MÅNGA kaniner som avlivas per år, bara för att folk har tröttnat på dom…..???? Gråter

KajsaM
0

Ja jag skulle okå vilja ha ettt kaninhem.. Ja undra hur många som avlivas pga att någon har tröttnat på dom?

Hopi
0

Det är nog bra många.. sen alla dom som bara får sitta utan att nån kramar o pussar på dom.. Kanske bara får lite mat o vatten ibland.. nej urs jag blir så grinfärdig.. Gråter

KajsaM
0

Jaa dom aldrig får buren städad,aldrig mat eller vatten eller inte äns hö.. Usch det är hemskt!

Hopi
0

Det är så hemskt! Tänk kaniner som är sååå himla goa och kräver ju inte mycket heller.. Det är sååå sorgligt… snyft-snyft..

Frida-L
0

Sommaren 2008 ska jag inte åka bort någonstans, mina förädrar sa att jag kanske kunde få ta hand om några kaniner som ingen vill ha längre och försöka hitta nya, bra, hem åt dem… Det har jag velat göra hur länge som helst. Jag tycker så synd om alla kaniner som flyttas runt till olika hem hela tiden. Sen blir jag så irriterad när det stor i annonserna på blocket: Jag säljer kaninen för att barnen har tröttnat på den. Hur kan man tröttna på en levande varelse???

KajsaM
0

#10 Ne precis!

#11 Vad duktig du är =)

Frida-L
0

#12 Tack! Men jag tycker det är roligt också!

Hopi
0

#11; Nog är det konstigt! Det är som djur vore typ några slit&släng-leksaker… Grrrr! Man blir sååå arg! OCH väldigt ledsen…

KajsaM
0

Jaa skulle vilja prata med en sån människa..och höra hur dom tänker….

Frida-L
0

precis…

__iE
0

ngr till, i blekinge ^^

http://www.blocket.se/vi/10318748.htm?ca=22_s

http://www.blocket.se/vi/10306007.htm?ca=22_s

http://www.blocket.se/vi/10278466.htm?ca=22_s

http://www.blocket.se/vi/9839360.htm?ca=22_s

och detta är bara ngr :/ inte kollat en hel blocket sida ens.. måånga kaniner som säljs :/

KajsaM
0
Hopi
0

Nog är det för tråkigt när man läser såna annonser.. Barnen har tröttnat o ditten o datten…. =(

KajsaM
0

Ja t.ex "Dottern hat tröttnat" jag tycker att som förälderer så måste man se till att barnen fattar att dom måste ha hand om det, visst kan man tröttna och att inte kanin var just deras djur men ändå!

Lotta_A
0

#20: Ja. Det är ens ansvar att ta hand om sin kanin.
Det är ju lixom inte kaninen som valt dig, utan du som valt kaninen. Och då tycker inte jag att man kan välja bort den sen… :S Jobbigt

KajsaM
0

#21 Nej precis, har man valt en nin så har man. Och innan man skaffar ett nytt djur som man inte har nån erfarenhet av så ska man läsa på mycke innan man skaffar med tycker jag.

Lotta_A
0

#22: Verkligen. så att man vet redan innan om det är ågot för en själv eller inte… Så man slipper sånt här.

KajsaM
0

#23 Exakt! ;D

Zvintos
0

Jag är av den uppfattningen att om föräldern inte är villig att ta hand om djuret ifall barnet tröttnar, då ska inte barnet få skaffa djur.
För djuret är förälderns ansvar om och det är dem som ska se till att det sköts som det ska.
Men sen är ju detta inte direkt svart på vitt, utan det finns ju undantag. Beror ju på barnets mognad och ålder också, och lite andra saker.
Men jag tycker iaf att föräldern ska vara villiga att ta ansvar för djuret om inte barnet gör det.

Matilda_91
0

Ja precis, om föräldrarna köper ett djur till sitt barn måste dom ju fatta att det ändå är dom som får det största ansvaret. Jag tycker det är helt fel att skaffa en kanin till sitt barn och låta det vara helt upp till ungen om kaninen har det bra. Man kan låta barnet ha djuret som "sitt eget" och låta barnet sköta kaninen tills han eller hon tröttnar och sen ta över ansvaret. Det kanske är fel sätt att lära barnet ansvar men kaninen är en levande varelse och ska ju behandlas med respekt även om barnen tröttnar!

KajsaM
0

Ja håller med matilda, en kanin är en levande varelse den måste behanlad med respekt. Därför tycker jag att t.ex fiskar eller typ en hamster som barn kan få skaffa.

Matilda_91
0

Fast både hamstrar och fiskar är ju levande varelser, men otroligt mycket lättare att sköta om. Det är kanske det du menar ;)

Som en kanin, den måste ju ha aktivering och få röra på sig massor för att trivas. Och få kärlek förståss :) Men ett akvarium behöver bara rengöras och fyllas på med mat, men det är ändå alltid den vuxne som har det största ansvaret.

KajsaM
0

Ja det är så jag menar, Fiskar är lite lätter att ta hand om, även fast dom vuxna har ansvaret. kaniner måste ha så mycke Motion ovs. :)

Matilda_91
0

Ja egentligen fattar jag inte varför inte dom skaffar katt istället. Det är nog det mest lättskötta djuret jag nånsin haft! Lättare än både guldfiskar, kaniner, möss, höns ja allt. Våra katter springer ut och in när dom vill, gosar när dom vill och äter när dom vill. Albin kräver mycket mer av mig än katterna.

KajsaM
0

#30 Har aldrig haft katter men dom värkar lätt skötta :) Går dom genom kattlucka?

Matilda_91
0

Japp. Det beror ju iof på vad man gör det till ;) Om man har en innekatt eller en långhårig katt blir det ju mycket mer jobb. Men våra bondkatter gör vad dom vill ;P Katter är ju väldigt självständiga djur och när dom vill ha närhet är det lätt att bara krypa upp bredvid en i soffan och gosa.. Man behöver inte ha dåligt samvete för att man inte har tid att aktivera dom eller så :P

KajsaM
0

#32 Jasså, bra att dom är lite självständiga så att man inte måste aktivera dom hela tiden :P

Lotta_A
0

Du har rätt matilda. Katt är nog det lättaste djuret!

Vi hade katt när jag var yngre. Jättelätt att hand om.
Katter sköter sig själva i princip. Man måste bara fylla på mat och vatten och byta lite på kattlådan. Superenkelt!!

Rana-E
0

jag har själv anonserat i blocket och det är faktiskt inte "bara" oseriösa människor som har tröttnat på sin kanin som säljer där. jag hade anonserat i typ4 mån i andra kanin relaterade sidor men där är mest uppfödare som redan har flera kaniner och kullar så fick inget svar.

som sista utväg anonserade jag på blocket och fick minst 15 svar! men måste tillägga att jag fick rensa bland intresserade ordentligt. det var tex en kvinna som ville köpa min kanin som julklapp till sin lilla dotter, eller en som inte visste något alls om kaniner men ville köpa för att min kanin "var så sööt"

nä jag hade krav på köparna tex att dem ska ha  haft/har kanin/kaniner  och att dem kan ge henne tillräckligt med fri yta helst att dem hadde henne utomhus (i trädgåden) osv och så var det bara 2 kvar som hade kaniner och passade in i mina krav.man måste först prata mycket med köparen om hur dem bor hur dem andra kaninerna är till sättet osv och så får man då lita på sitt omdömme

så att man anonserar på blocket betyder inte att man vill bli av med sin nin så fort så möjligt (även om jag hadde brottom vid de laget) och vill sälja till första bästa. blocket är bra om man vill ha snabba och många svar men man får räkna med att rensa bland dem intresserade och fråga ut dem om kanin hållning osv innan man säljer

Rana-E
0

ska tillägga att jag var helt enkelt tvungen att sälja min kanin på grund av att jag var tvungen att åka till tyskland.detta var ju inte planerat 1 år i förväg och jag valde att hitta ett nytt hem till henne eftersom jag ska vara borta länge (är nu i tyskland) den andra kaninen alex sköter min kusin om. och jag hoppas att jag inte blir tvungen att sälja honom Ledsen

Sofizz
0

Var på blocket idag och blev chokad vem skulle sätta sina djur i såna burar!Plus att dom skrev att för smådjur katt kanin coh gangare,katter i burar=djurplågeri så här ljöd annonsen:

Nio stycken proffsburar för smådjur som katt, kanin, iller m.m. Tillverkade av aluminium och rostfritt stål. Låg vikt. Utdragbar sandlåda undertill. Uppgivet pris avser hela "paketet" men burarna kan även säljas styckevis.

Kolla upp annonsen ni med då får ni se bildenGråter

Tror adressen var det här:http://www.blocket.se/vi/10385356.htm?ca=1_6_s

KajsaM
0

#37 Nej vi säger inte att det bara  är oseriösa om man kan kalla det så.

Hopi
0

#37; Kunde inte få fram den länken.. Men var det inte transportburar då? Eller var det såna att bo i?…

#35; Det är mkt bra annonser på blocket oxå! Seriösa säljare! Jag har själv köpt min ena hund där! =) Det som är tragiskt är när det står att folk tröttnat… osv.. det är så hemskt tråkigt.. Det är så många hundar som säljs på det viset oxå.. Tex en jag såg; "Nu måste jag sälja min hund för jag har fått jobb!" Ja men vaddå, om man är arbetslös, då VET man ju att man KAN få jobb, då ska man ju INTE skaffa en hund!! Man vet ju inte alls VAR eller HUR man ska jobba, om det alls passar att ha hund då.. Ska man skaffa djur måste man tänka några (många) år frammåt! Det är inte bara "idag" som gäller… Men tyvärr är det många som lever för mkt i nuet tyvärr… (sen kan det ju hända saker, som man inte kan förutspå naturligtvis!)

Lotta_A
0

http://www.blocket.se/vi/10385356.htm?ca=1_6_s
Här är länken till burarna. Läskigt att dom vill att man ska trycka in sin katt eller iller där.
Är det ens lagligt att ha katt i bur? Jag vet att om man ska ha iller i bur måste den vara mins 5m2 enligt lagen.

Mymlan
0

Man får räkna med att barn tröttnar men den vuxna har ju huvudansvaret. Kanske det är bättre att hyra en kanin för se om barnen orkar med det som ska göras, att det inte bara är att gulla med dem utan det även finns det som inte är så kul att göra, städa.

#40 Katt i bur tror JBV har en regel på mått, där kan pensionat för katter hur mkt måttet ska vara. Annars vet jag att man får ha katt/djur max 6 timmar i en bur. Hur nu den regeln ska kunna följas och man åker tåg t ex från sthlm - västerbotten/norrbotten alt Norge där resan tar mer än 6 timmar.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

KajsaM
0
KajsaM
0
Frida-L
0

Man borde göra statestik (heter det göra statestik?) på hur många kaniner som säljs i sverige på blocket under en månad, jag slår vad om att det är flera hundra.

Denna kommentar har tagits bort.
Lotta_A
0

#44: Ja det heter göra statestik. :) Eller kanske föra statestik på? hmmmm

I hela sverige lär det väl vara flera tusen :O

KajsaM
0

Ja flera tusen :O Usch så hemskt!!

Frida-L
0

Min kompis sålde alla sina 8 blandras kaninungar på blocket för 500 kr/st. Alla kaninungarna var sålda på en vecka. Hon tjänade 4000 kr.

KajsaM
0

#48 Jasså :)

Lotta_A
0

#48: Coolt. Låter lite konstigt dock. Dom kanske var renrasiga och ovanliga?

Frida-L
0

Nej, tde var blandraser. Det var småbarnsfamiljer som köpte dem

KajsaM
0

För 500kr? Lät ganska mycke. Men då tog kanske familjerna bra hand om ninerna :)

Frida-L
0

Mmmm.. men det är sant, hon sålde 8 kaninungar som inte var renrasiga för 500 kr st. Men då lät hon familjerna komma och titta på hur ungarna utvecklades så ofta de ville.

KajsaM
0

Jasså, då hade hon tur :D

Sofizz
0

53 Wow,500kr st!!!Skrev hon en bra annons eller så?

Aourora
0

:)

Matilda_91
0

Ja det är ju väldigt viktigt att annonsen är bra. Det är det man tittar mest på. En felstavad annons med ingen bild eller dåliga bilder där kaninerna ser skrämda ut ser jag som väldigt oseriös. Om det inte står ras, kön eller ålder. Men om det är en bra annnos där man beskriver kaninerna lite mer och har fina bilder och så kollar jag jättelänge på. Så annonsen är superviktig.

Nån som blir supersugen på att köpa en av dom här kaninerna? Tycker annonsen var dålig.

http://www.blocket.se/vi/10378923.htm?ca=6_s

Matilda_91
0

Den här annonsen tycker jag däremot var bra. På nått sätt tänker man att djuren haft det mycket bättre när man läser en välskriven fin annons, även fast det inte behöver vara så.

http://www.blocket.se/vi/10427172.htm?ca=6_s

Lotta_A
0

Man vill ju helst att det ska finnas med en bild! Det är viktigt. och att personen verkar seriös.

Frida-L
0

En gång la en tjej i min klass ut en annons på blocket på en gul volvo med hennes kompis namn och mobilnummer (de hade bråkat). Gissa hur många gånger kompisen fick svara i mobilen: "JAG SÄLJER INGEN GUL VOLVO!" Haha, det tyckte jag var rätt kul!

Lotta_A
0

#60: Den var ju asbra :D haha

KajsaM
0

#60 Hahaa, den var bra :D