Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 632 ggr
JossanH
0

kaninaveln

Vad anser ni är god anledning till Att ta en kull på sin kanin? Många människor verkar tycka att det är helt okej Att ta en kull kaninungar för att dom är så söta, att barnen vill ha ungar eller för att det är en kul grej. Tycker ni här inne att detta är godtagbara anledningar till att sätta små liv till värden? inom andra djurarter vet jag att många skulle satt sig emot en sådan anledning.. Är bara nyfiken på vad ni här inne tycker, det kanske är skillnad på kaninaveln, jag är väldigt dåligt insatt i det… =)

varför avlar ni som har uppfödning? Gör ni det pga ni tycker det är spännande och sedan säljer kaninungarna, för att ni vill få fram utställningsdugliga djur, eller kaniner som passar för sällskap?

Hur får ni sålt på era ungar? Säljer ni dom genom annonser eller genom någon affär? Säljs dom till vänner och bekanta eller behåller ni ungarna?

hur går ni tillväga om ni får en eller flera kaninungar som inte motsvarar era "förväntningar"? tex om ni får en mycket feltecknad unge eller en kanin som inte har rastypiskt utseende, avlivas kaninen eller säljs den precis som dom andra

Jag är bara lite nyfiken då jag inte kan alls mycket inom kaninavel! jag vill bara veta hur ni här inne brukar göra i dessa situationer!

tacksam om någon vill svara!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Elina.
0

Jag tycker att man inte ska ta ungar efter sin kanin bara för att man vill ha en avkomma efter den, för att ungar är så söta eller liknande. Tycker inte heller att man ska ta en kull efter en kanin endast pga att den har ett bra temperamente. Om man ska ta ungar efter sin kanin så tycker jag att föräldradjuren ska ha bra egenskaper som man vill föra vidare till ungarna. Enligt mig så är det en "bra" anledning att ta kullar av utställningsdjur i syfte för att förbättra rasen, att försöka få fram kaniner med bra förutsättningar för hoppning, att ta fram nya raser & färger osv.

"varför avlar ni som har uppfödning? Gör ni det pga ni tycker det är spännande och sedan säljer kaninungarna, för att ni vill få fram utställningsdugliga djur, eller kaniner som passar för sällskap?" Jag avlar för att få fram duktiga hoppkaniner. 

Hur får ni sålt på era ungar? Säljer ni dom genom annonser eller genom någon affär? Säljs dom till vänner och bekanta eller behåller ni ungarna? En del brukar/kan vara tingade före kullen föds. Säljer ungar till lämpliga köpare. Sparar själv åtminstone en unge ur kullen jag tar.

hur går ni tillväga om ni får en eller flera kaninungar som inte motsvarar era "förväntningar"? tex om ni får en mycket feltecknad unge eller en kanin som inte har rastypiskt utseende, avlivas kaninen eller säljs den precis som dom andra? Den säljs.

JossanH
0

Tack för att du tog dig tid!! Jag väntar med nyfikenhet på svar från fler personer!

Sajtvärd på Iller.ifokus

KajsaM
0

Man ska inte ta en kull bara för Att ta en kull. Typ för att barnen vill ha en kull. Då man planerar en kull så ska man tänka vars kaninungarna ska bo sen om man ska sälja dom. Om man ska sälja dom och inte för sålt alla så ska man ha plats för dom små. Det var min åsikt.

Tina-A
0

Jag tycker lite som Elina, att man inte bara ska ta en kull - till vilket syfte man nu har - bara för att den har bra temprament. Jag tycker att man borde avla på raser och färger lite mer, om man nu avlar. Självklart ska man inte avla sjuka kaniner eller de som mycket aggresiva, men de flesta kaniner har en bra temprament. Det är bara så.

En kull för att det är spännande tycker jag kan vara okej, om man gör en seriös grej av det. Det som är väldigt viktigt tycker jag är att man har plats för alla ungar och man har tid att ge sina ungar ett nytt bra hem. Nya hem bör man planera innan kullen är född för att försäkra sig på att man inte slutar med för många kaniner än vad man har tid och plats med.

De ungar vi fick sålde 3 av 5 till vänner, och 2 av 5 via en annons på blocket. Det var många som hörde av sig, vilket var skönt då man slapp ta första bäst som ringde.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Solan
0

Jag avlar för att få fram renrasiga utställningsbara djur. Något som jag dessutom lägger stor vikt vid är att de är sunda och friska djur som skall ha goda temperament och passa för kel.De hanteras dagligen och får mkt uppmärksamhet och Motion..

Säljer gör jag via speciella sidor för just renrasigt men även via blocket eller liknande vid behov..

JossanH
0

hur är det med kaninungar som inte faller in i ramen för rasspecifik då? säljs dom som sällskapskaniner eller hur gör ni?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Solan
0

Ja de ungar som är friska och visar gott temperament säljs till Avel eller ibland även hopp..

Det är ju oftast endast de som avlar svårtecknade raser som får ungar som inte är vidare rastypiska. Sen att vissa ungar får högre poäng osv är ju en annan femma.. de kan man ha användning för ändå i sin Avel.. de kan ju bära på spännande anlag som man försöker jobba fram eller som man vill ta till vara på..

Lotta_A
0

Jag tycker att sånt där är jättesvårt. Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig.
Men egentligen tycker jag att varje kaninhona någon gång under sitt liv har rätt att bli mamma!
Jag tror att meningen med livet mer eller mindre är att fortplanta sig. Detta gäller både människor och djur.
Så att inte låta kaninen få en kull med ungar kan vara lika fel som Att ta en kull som man sedan inte kan göra sig av med eller har tid/ plats att behålla.

Det beror på vem man vill ska ha det bra. Vem ska man tänka på? Vems behov är det vi ska tillgodose? Vilket liv är viktigast? Kaninhonans, kaninungarnas eller människans?

Jag vet inte om någon fattade något av det där? Eller om någon håller med? Eller om någon tycker det är jättedumt bara..
Jaja. Men det är sådär jag tycker i alla fall

Hopi
0

Lotta_A; Problemet är väl att skulle alla kaninhonor få en kull ungar var.. då skulle det bli ganska måååånga kaniner! =) hehe. Jag tycker inte att meningen med livet är att fortplanta sig! Neej! Själv vill jag INTE ha barn, utan jag älskar djur och det är där jag vill lägga min energi och kärlek! OCH jag har en mening med livet ändå tycker jag iaf! Att ta hand om djur är en STOR mening! =)

Pinscher2
0

MYCKET bra skrivet Hopi!! Skrattande

Hopi
0

Tack, Pinscher2! Flört

Lotta_A
0

#9: Jo. Kaninerna skulle bli många. Det har du rätt i. Och det skulle ju bli ett stort problem!
Men jag tycker ändå att kaninerna borde få välja typ. Om dom hade levt i naturen är jag säker på att alla kaninhonor skull få massa fina kaninkullar per år. Men det tar vi ju ifrån dom när vi har dom som sällskapsdjur.
Vi äger dom och bestämer vad dom får och inte får göra även om det är emot deras natur.

susanne-s
0

Ett litet inlägg bara, på hund så får ju många tikar som INTE får valpar tumörer i juvret. kanske säger en del om hur djuren fungerar, jag tror också att det optimala för djuren är att fortplanta sig, det gör alla vilda djur - det betyder inte att det skulle fungera i praktiken med alla tama djur. = )

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Zvintos
0

Och vad gäller kaninhonor och livmodercancer…
Jag har läst på flera ställen att avelshonor inte har något skydd mot livmodercancer, även om de får ungar. De är lika benägna att få livmodercancer som de andra kaninhonorna som inte får ungar.

Och sen vad gäller människor.
De som får många barn har inget skydd mot ex livmodercancer och livmoderhalscancer, utan i vissa fall är de mer benägna att få det än de som får få barn/inga barn alls.

Så att djuren skulle slippa cancer eller andra sjukdomar för att de får ungar, det tror jag inte riktigt helt på. Visst att det kan gälla vissa djurslag, men definitivt inte alla.

Ville bara påpeka lite. Glad 

Sen lite det här med att alla kaninhonor skulle ha rätt att få ungar. Visst är det väl bra att man försöker efterlikna deras naturliga liv, men det är fler saker i det än så.
Har man plats för kaninungar?
Vad händer med ungarna om de inte blir sålda?

Och hur gör man om honan är lite aggressiv eller har dåliga gener och temperament, ska hon också få ungar som med stor risk ärver hennes dåliga gener och klena temperament? Vilket liv är det att födas och leva ett liv där man hela tiden är arg och ex rädd.

Även om jag också tycker att det är bra att vissa honor får ungar, så skulle jag tex inte ta en kull efter min hona som är väldigt rädd och har lite halvtaskigt psyke.

Hopi
0

Håller med NinniH; Alla kaniner passar inte att avla på..

Angående tumörer osv hos tikar, hundar, som inte fått valpar.. Det där stämmer inte! Det sägs precis så om livmoderinflammation oxå, att "ta en kull valpar så klarar dom sig", men det är faktiskt inte sant! Det är en myt helt enkelt! Men fortfarande tror många att det är så.. Men sorry, det hjälper inte..

susanne-s
0

Jag skrev inte att alla våra sällskaps/tama kaniner skulle få ungar, men tror ff att det optimala är att alla djur får fortplanta sig, driften finns hos alla individer.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Noa-Nisse
0

NEJ jag tror inte att det skulle bli fler kaniner om varje hona skulle få en kull.. jag menar vissa kaniner råavlar man ju på.. och om den kaninen bara skulle få en kull så skulle det liksom gämna ut sig!

Och jag tycker att vem som helst ska kunna få sin kanin parad för att man tycker det är roligt att se de små liven växa och allt annat som det innebär. det är kanske något som är intressant och en trvlig sak! så jag tycker det är fel att man tycker att bara vissa ska få bli parade. förutom om man vet om att föräldrarna är olämpliga tex en sjukdom som man vet är genstisk, eller om tempramentet är olämpligt!.. så tycker jag iaf.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Matilda_91
0

Men det känns ju ändå ganska viktigt att alva på temperament eller på hoppkaniner och inte hur som helst! Plus att jag tycker att människor redan skaffar kaninungar hela tiden utan att förstå vad det innebär.

Varför ska just kaninen få minst en kull? Om man pratar om att det är så i naturen så ska ju alla tamdjur få ungar! Då skulle alltså mina tre katter få minst en kull var, Min hund minst en kull valpar och kaninhonan jag snart ska skaffa få mimst en kull ungar. Tror ni jag skulle klara av det? Att se till att alla kattungar, valpar, kaninungar får bra hem där dom får bo hela livet? Svar: Helt klart nej.

Jag tycker inte man ska låta sitt djur skaffa ungar för att det är så i naturen. Isåfall ser jag hellre att man bara föder upp kaniner som uppfödare, och om bara uppfödare skulle få ha kaniner, vad är det då för mening? Uppfödarna föder ju upp kaniner för att sälja vidare.

Nej, man kan inte ta ungar på alla sina honor. Varken kaniner, hundar, katter, hästar, kossor, möss, marsvin m.m m.m.. För ungarnas skull.

Jag tycker att det redan finns aldeles för många kaniner som inte mår bra av att man skaffat djuret som en leksak till sitt barn eller som en kul grej. Kaniner är ju aldeles för underskattade när man tänker efter! Dom är ju djur för sjutton! Bara för att det är mindre jobb med en liten kanin än en häst betyder inte det att man kan behandla djuret hur som helst. För om man födde upp kaninungar på var och varannan gård skulle ju det sitta miljontals små kaniner i burar överallt. Nej, jag tycker snarare att vi ska satsa på att uppskatta kaninen lite mer. Att göra Kaninen till ett djur och inte en leksak. Ett djur som behöver skutta och leka och stimuleras och få kärlek för att må bra. För hellre en kanin som får ett tryggt hem i en stor bur, kärlek av en person som vet vad kaninen behöver än en kaninmamma med ungar som sitter i sin bur, dag efter dag efter dag. Men det är vad jag tycker :)

SJÄLVKLART menar jag inte någon av alle er trevliga människor jag träffat här på iFokus när jag skriver om hur folk föder upp ungar hur som helst! Med hur som helst menar jag folk som tar en kull för barnens skull utan att varken veta något om kaniner eller var ungarna tar vägen. Det hoppas jag alla förstår :)

Lotta_A
0

Alla honor i naturen föder ungar. Om det är något alla raser har gemensamt så är det att dom kan fortplanta sig. Allt liv kan föröka sig. Den sexuella driften hos djur tror jag är oerhört stor.
Därför tycker jag att varje hane borde få para sig med en hona och varje hona borde få uppleva hur det är att vara mamma.

Men. Jag förstår ju inte att detta skulle fungera i praktiken. Kaninerna skulle bli allt för många.
Men om kaninerna fått välja själva skulle dom valt att skaffa kaninungar för det ligger i deras natur.
Och när man har sällkapsdjur så tar man ifrån djuren en massa naturliga beteenden som dom inte kan utöva på grund av att det inte passar oss människor.. Vi äger djuren och lär dom vad dom får och inte får göra.
Jag vet inte om jag tycker att vi människor kanske gått lite långt. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om att ha sällskapsdjur.
Vi människor lägger oss i och förstör naturen istället för att vara en del av den…

Hopi
0

Man får inte tänka FÖR mycket Lotta_A! hehehehe!

JossanH
0

oj, kul med engagemang och diskussion! kul att höra era åsikter.. nu kan ju inte jag starta en tråd utan att själv ha åsiikter så här kommer min syn på hela karusellen!

jag personligen håller med Matilda_91 här! Jag kan inte förstå varför man skulle at en kull kaninungar bara för att tillfredställa nåt behov om att bli mor hos kaninhonan. Om man tänker på hur det redan är bland tex bond/ladukatter som får en kull kattungar per år och hur extremt många det redan är som skaffar sig djurungar utan att tänkt igenom det innan så blir antalet djurbebisar extremt många fler än det finns bra hem åt dom… jag tycker att man ska tänka på att det är levande varelser man föder fram och inte bara en "slaggprodukt" som blir när honan och hanen fått genomföra det "dom är skapta för"= para sig. att kastrera sitt sällskapsdjur är så underskattat! jag kan jämföra med bond/ladukatterna igen.. Många tycker att det är grymt att kastrera sin älskling, jag personligen tycker att det är grymt när ungarna har blivit så pass många att dom får avlivas.. jag tycker det är grymt när kattungarna inte får uppleva sin 1års dag pga hård konkurens om föda och revir. En okastrerad katthona får i genomsnitt 120 ungar i sin livstid. om vi säger att 50 av dessa kommer till nytt hem. 10 av dom flyttar och blir nya ladukatter som får gå okastrerade och resten dör innan dom blivit 5 år. dessa 10 ladukatter får föda ungar precis som dom vill.. 120 ungar/katt blir 1200 kattungar. Pga att EN person inte kastrerade sin älskling så har det bidragit till 1320 kattungar under en period av ca 20-30 år, och dom flesta av dessa katter kommer dö. det är sånt man ska tänka på INNAN man avstår från kastrering eller parar sitt djur. Det kan sluta med MÅNGA olyckliga ungar pga att du gjort ditt val!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zvintos
0

Hehe, ALLA kaninhonor i naturen får faktiskt inte ungar.
Tex många honor i flockar får inte ungar. Där är det nästan alltid alfahonan och alfahanen som får ungar, de andra honorna är deras ungar. De får inga ungar själva, utan hjälper till att uppfostra sina småsyskon. I vissa fall om en annan hona än alfahonan får ungar, kan hon stötas ut ur flocken (ex surikater).

Hopi
0

#22; Exakt! Så är det ju med vargar oxå!!!

JossanH
0

kan tänka mig att det måste vara så för annars så blir det nog väldigt lätt inavel! Visst går deras liv ut på att föröka sig, men även att förbättra sin egen stam för att säkerställa stammens överlevnad och om det innebär att bara de starkaste individerna får avkommor så är det så. Visste inte att det gällde kaniner, men det låter väldigt vettigt! Eftersom naturen inte kan "sålla" bort alla svagare individer utav våra tamdjur så måste vi ta vårt funuft till fånga och endast avla på de mest lämliga djuren.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Hopi
0

Håller helt med JossanH!!!! Det är ju ett stort ansvar med Avel!!

Lotta_A
0

Om man nu ska syssla med Avel håller jag med Hopi. Det är ett jättestort ansvar! Det finns ju bra och dålig Avel.
Vissa hundar som avlas som utställningshundar avlivas ju vid födseln bara för att dom inte har "rätt" utseende. Sånt är ju bara för hemskt!

myriis
0

Jag har inte börjar avla ännu, men är 2007 kommer då "aveln" sätta igång. Jag har tänkt ut det mesta och har planerat min första kull, men här är lite svar då xD:

Varför avlar ni som har uppfödning?
Jag avlar främst för att jag tycker det är kul och för få fram bra "avkommor". Jag vill att mina ungar ska ha bra temprament och vara en "förbättring" åt kaninvärlden.

Hur får ni sålt på era ungar?
Om jag får några bra ungar behåller jag gärna en för fortsatt Avel. Annars annonserar jag ut om ungar redan innan dem föds för att hitta köpare. När jag hittat ca 1-2 köpare känner jag mig ganska säker och då blir kullen av. Eller om jag vet hur jag ska kunna ta hand om ungarna om jag inte får sålt på dem.

hur går ni tillväga om ni får en eller flera kaninungar som inte motsvarar era "förväntningar"?
Jag kommer främst avla på hoppkaniner och kelkaniner. Så teckningar eller att dem inte ser rastypiska ut bryr jag mig inte speciellt mycket om.

Lite övrigt:
Om jag omöjligen skulle få sålt på kaninerna ser jag hellre att dem stannar hos mig tills jag får sålt på dem än att jag säljer dem till djuraffärer, då jag är strängt imot dessa!

Viran90
0

MAn ska inte låta sina kaniner få ungar om dom inte lämnar något bra eftr sig! alla ska va friska och ha ett riktigt bra temprament, och gärna passa till många olika saker, annars ka det bli svårt att hitta lika bra hem åt ungarna!

Jag låter mina kaniner få ungar för att dom har en  OTROLIGT (mkt bra) personlighet båda två. Och Jag själv tror att dessa kaniner blandat blir helt underbara..(vet jag att dom är , nu!)

Man vill ju föra vidare kaniner som dessa på olika områden pga många olika saker! Men att enbart skaffa ungar för att det är kul och inte tänka på alla faktorer är FEL enligt mig.

Om det skulle funnit något som var mindre bra med ena eller båda kaninerna skulle jag inte äns tänka på att låta dom bilda familj.

Våran hane är mkt speciell, jag har inte kännt eller äns hört något liknande !

Därför får han vara med och uppfosta ungarna lika med ninni.

(inte så vanligt att hanen sitter tillsammans med ungarna)men eftersom att han visar mkt bra pappakännslor provar vi!, han har tagit hand om ninni under dräktigheten, och vid födseln så ryckte han även sitt hår från SIN mage ohc la till ninni att lägga i boet. Nu tvättar han dom varsamt och tar hand om dom på allra bästa sätt, och detta är inte bara när man tittar på när man är ute hos dom, vi har satt upp övervakningskameror i hela deras bur så vi kan se vad dom gör, och han beter sig likadant hela tiden. Ninni tycker att det är skönt!(att han hjälper till) och så pussar han uppmuntrande på ninni då och då för att" peppa" henne helt enastående!

Våran lilla Buppe!som vi kallar han <3

man försöker sälja till bra och medvetna människor, alltså inte till djur affärer där dom kan hmna vart som helst!

man tar även reda på att dom fattar vad en kanin innebär.

Det är mkt ansvar, men det är oxå väldigt roligt på, vägen, men jag skulle som sagt aldrig skaffa ungar omdet brast i någon faktor. trost allt, det är liv vi talar om

god jul

våra ungar är jätte gosiga redan 4 veckor i går!och mkt mkt tama och kelna, som ninni och valentino.hoppas att jag hitatr ansvarsfulla hem åt dom alla.

Elina.
0

Viran90: Om hanen inte är kastrerad så är det ju mycket oansvarsamt att ha hanen tillsammans med honan + ungarna!!!

Vad annat än temperamente tycker du är viktigt då? du förklarade ju bara om bra temperamente osv. (Menar absolut INGET illa, är bara nyfiken :)

Kan tillägga att jag själv tycker att man ska plats för de ungar man inte får sålt, samt att kunna neka till att sälja ungarna till dåliga köpare/djuraffärer. Innan man tar en kull, spec om ungarna bara är till kel, så borde man ha flera köpare innan kullen tas. Detta för att det allra oftast är lättare att sälja kaniner med tex stamtavla (=går att ställas ut) eller om de tex har kända hoppföräldrar. (detta är inte riktat mot någon, säger bara min syn på saken)

myriis
0

Jag tycker som Elina. Ungar är oftast mycket lättare att sälja om dem har en "bra" hoppningsframtid eller har t.ex. stamtavla, det beror helt vilken "kanin umgänges krets" man är i. Själv sysslar jag med hoppning och jag annonserar ut om mina ungar på hoppningssidor eftersom jag vet att dem troligare är intresserad av hoppungar än t.ex. kanin.ifokus (inget illa om kanin.ifokus! Men jag annonserar ju främst om hoppkaniner på hoppsidor då jag tror att dem kommer till mer "nytta" där)

Och så tror jag inte att jag ens skulle ha någon chans om jag annonserade om mina dvärgharekorsningar på en sida om utställning :P

Viran90
0

mm jag håller med men om ni skulle känna buppen så skulle ni inte tycka att det va oansvarigt.Läs mitt nya inlägg..här tänkt över massor..

myriis
0

#31: Bara så du vet var inte mitt inlägg riktat till dig :) Jag menade bara att jag tyckte att Elina framförde en "bra åsikt"

Elina.
0

#31: Hanen kan göra honan dräktig igen även när du inte ser det. Han behöver ju inte para henne hela tiden för att hon skall bli dräktig, han kan göra det en gång och vips så får du en kull ungar till.

Det handlar ju inte om hur din kaninhane är till temperamentet. Fastän han skulle "ta hand om ungarna" så är det otroligt oansvarigt att ha honom tillsammans honan, då det är en väldigt stor risk att hon blir dräktig igen. Är hanen kastrerad så är det ju en helt annan sak.. Innan man tar en kull, så är det viktigt att läsa på ordentligt. Ex så kunde honan fått en dubbelkull om man haft den tillsammans under hela dräktigheten. Nu löper det ju risk att honan får en kull igen, om hanen fortfarande är tilsammans med honan!!

Du gör dock precis som du vill, det har jag inget att göra med, men det låter verkligen väldigt oseriöst och oansvarigt.

Myriis: Jag uppfattade det iaf så att du höll med om det nedersta jag skrev, alltså det som inte hade med virans inlägg att göra ;)

myriis
0

Elina: Ja, precis så var det ^^ Men jag tycker också det är dumt att ha en hane och en hona tillsammans. För viran, du vet att din hona isåfall kan få en kull när ungarna kanske är 6 veckor? Det blir stora problem, för jag tror inte hanen väntar i två månader efter att ungarna flyttat innan han gör honan dräktig igen. Och en PARNING kan gå på ca 30 sekunder, så när han börjar hinner du nog inte ta honom därifrån.

Men som Elina sa gör du precis som du vill, och om du hittar hem åt alla ungar och lyckas se till att honom inte blir helt slutkörd så.

Viran90
0

vi har bestämt att dom inte ska sitta ihop längre.

antingen blir det kastrering eller särbo.

men fördet kan dom ju träffas och gosa när vi är med.

Jo jag vet att det går fort ;)

det blir nog bäst så..

myriis
0

Jo, det blir bäst så :) Jag vet att det är ett svårt beslut, men det är för kaninernas bästa.

KajsaM
0

Tycker att 1 kull är ok :)