Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 2153 ggr
LinaW-
0

uppfödarnummer?

Hej!

Jag har lite frågor om hur man får uppfödar nr.

Måste man vänta 3 år innan man får uppfödar nr? eller är det bara för att registrera sin kaningård man måste vänta 3 år? Är det nån som kan förklara det här med kaninuppfödning lite mer? Jag fattar inte riktigt…

Zvintos
0

Det är enbart för att registrera sin kaningård som man måste ha fött upp och ställt ut i 3 år.
Alltså kan man inte regga sin kaningård utan att ha ett uppfödarnummer, då detta krävs för att få skriva stamtavla och ställa ut egna uppfödningar.

Det enda som krävs för att föda upp renrasigt och ställa ut är egentligen medlemsskap i KAF, samt ett uppfödarnummer.
Sen ska ju avelsdjuren vara utställda och stambokförda, för att man ska kunna skriva stamtavla på ungarna.
Det får dock vara två luckor i stamtavlan.
En lucka innebär att kaninen inte blivit stambokförd.
Luckan får inte vara både mamma och pappa, eller på samma sida av stamtavlan.
Tex så är det OK att ha en lucka på mamman och farfar tex.
Dock är det att föredra om samtliga i stamtavlan är stambokförda.

Hoppas det klarnade lite iaf.

Sweetienin
0

Hehe, hoppas det inte gör nått att jag länar tråden lite, för jag vill ställa några frågor: Hur gör man när man ska skaffa uppfödarnummer då? Man måste vara 18 år om man ska få det va? Är det när man har uppfödarnummer som man får skriva stamtavla, eller måste man ha registrerad kaningård då?
Måste man gå den där "kursen" som är godkänd av jordbruksverket eller vad det är, du vet som typ alla uppfödare har gjort?
Hoppas någon förstår mina frågor! :)

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Zvintos
0

#2: Uppfödarnummer har ingenting med registrering av kaningård, till att börja med. =)

För att få uppfödarnummer krävs ett medlemsskap i KAF.
Någon minimiålder har jag inte sett.
För att få skriva stamtavla krävs enbart medlemsskap och uppfödarnummer, ingen registrerad kaningård. =)

Kursen måste man enbart ha gått för att få ansöka om registrering av kaningården.
Inte för att skaffa uppfödarnummer.
För att få registrera måste man ha uppfödarnummer redan, då det som sagt krävs minst 3 års vitsordad uppfödning och utställningsverksamhet.

LinaW-
0

Var skaffar man uppfödarnummer? och hur mycket kostar det?

Zvintos
0

#4: Det ansöker man på KAFs sida efter att man blivit medlem; http://www.skaf.info/index.php?option=com_content&view=article&id=152&Itemid=168

Det kostar 100kr.

LinaW-
0

Om man har uppfödarnummer och skriver stamtavla, kan man ställa ut ungarna då?, eller måste man ha registrerad kaningård också ?

LinaW-
0

På det du länkade till står det "märke på tatueringsstång" vad menas med det?

niklin
0

#6: För att få ställa ut en kanin måste du bara vara medlem i SKAF. Kaninen du ställer ut måste vara märkt enligt SKAFS regler (öronmärkning eller ringmärkning).

För att få märka kaniner måste du vara medlem i SKAF och ha ett uppfödarnummer.

monica551
0

Du behöver inte ha en registrerad kaningård för att ställa ut ungarna.

Det räcker med att du är medlem i en av SKAF länsföreningar, har ett uppfödarnummer, kaninerna du ställer ut är korrekt märkta (benring eller öronmärkta med individnummer i vänsteröra och ditt uppfödarnummer i höger öra). Då kan du ställa ut dem.

För att dom sedan skall kunna bli stamboksförda så krävs det dess utom att dom har en korrekt stamtavla för stambokföring. (Alltså en stamtavla med max en "lucka" på far och mor sida där luckan inte får vara både far & mor, men kan vara typ far och mormor etc).

Med "lucka" i stamtavlan menas att en kanin i stamtavlan INTE är stamboksförd.

Lycka till!

LinaW-
0

Är det nån som har ngt svar på frågan jag ställde i #7 ?

Zvintos
0

#10: Märke på tatueringstång behöver du inte bry dig om.
Det var från när uppfödarna fortfarande fick öronmärka själva.
Så lämna den blank.

LinaW-
0

#11 okej. tack! :D