Stor varböld på ryggen.
Jag lämnade in min dvärgvädur hos veterinären idag pga att hon hade en enormt stor varböld på ryggen. Veterinären sade att det var den storsta hon någonsin sett. Bölden var stor men tydligen fanns ännu mer inuti själva bölden. Min fråga är om någon varit med om något liknande? Jag hade för flera år sedan en kanin som fick en böld vid kinden som fick tömmas och dräneras. Detta kostade då ca 800kr. Idag för denna kanin skulle detta kosta ca 3.000kr. Hon behövde stanna över natten samt ev yttligare en natt. Självklart ska hon få vård och självklart betalar jag vad som behövs för att hon ska bli bra, men jag tycker detta var superdyrt! Någon med erfarenhet av detta?
En av mina kaniner fick nyligen en väldigt stor varböld som gick över kinden, hakan, ena läppen samt halsen. Jag blev rådd att avliva kaninen då bölden satt på ett besvärligt ställe samt pga böldens storlek.
Hoppas din kanin blir bra. Risken med bölderna är ju att de kan komma tillbaka.

Det lät väldigt dyrt.

#1 Oj! Jag beklagar! Vet du varför dom får bölder, kan man göra något för att minska risken…? Är det svårare att bli av med en stor böld än en liten, tänkte att du blev rådd till att avliva pga storleken b.la.?
#2 Jo, hon är nog den dyraste kanin jag någonsin haft. Det dumma är att jag innan frågade vet vad det skulle kosta på ett ungefär. Jag fick då till svar att om det var en stor böld som jag beskrev så skulle det gå på 1500kr. När jag sedan ringer för att höra hur det har gått får jag veta i efterhand att detta var ett mycket större ingrepp än vad hon trodde från början och att det skulle gå på ca 3000kr istället. Jag vet inte men jag tycker det var lite fult gjort. Att man inte rådfrågar mig innan…