Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1251 ggr
Haztparken
0

Uppfödarnamn

Hej,

om jag inte har ett uppfödarman som jag har betalat för så är det ju inte "mitt". Men om man har en uppfödning och så och inte har blivit medlem så man har ett eget uppfödarnamn, kan man ändå döpa ens kaninungar med ett namn framför det "riktiga" namnet som man kommit på men inte blivit medlem med?

Får/kan man göra det?

Zvintos
0

Klart du kan gör det.
KAF har inte ensamrätt på uppfödarnamn.

Även om man är medlem så "äger" man ju inte uppfödarnamnet ändå.
Inte förrän man uppfyller samtliga krav (står på KAFs sida) och har fått ansökan om registrering godkänd.

Är det oregistrerat får man använda det ändå, vare sig man är medlem i KAF eller ej.
Skillnaden är, jämfört emot reggat, är (om man är medlem) att man inte får skriva dit uppfödarnamnet på en speciell rad, utan bara får skriva den på raden för kaninens namn på stamtavlan.

citronsaft
0

för inte så länge sen så frågade jag det här :) där finns det också svar^^

Haztparken
0

#1 Tack NinniH :) Aha skriver en till fråga här men ska kolla där #2 skriver om svaret finns där :)

#1 Du skrev att på stamtavlan får man inte skriva det på en speciell rad. Men hur får man tag på stamtavlor då? Behöver man vara reggad för det eller?

MajaL
0

#3 Ska du skriva stamtavlor måste du vara medlem i SKAF och ha uppfödarnummer. Utan att vara det och ha det så får du inte utfärda stamtavlor på dina kaniners avkommor.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Haztparken
0

#4 Okej, hur blir man medlem i SKAF? blir man medlem där automatiskt om man är medlem i Skånes kaninhoppare?

Kostar det ngt? för jag betalar för hoppningen

MajaL
0

#5 Skånes kaninhoppare har inget med SKAF att göra. Det kostar att gå med i SKAF också. Du kan läsa mera på deras hemsida.

Ta en titt på deras hemsida, så får du säkert svar på alla dina frågor. :)

Vill understryka, Skåneskaninhoppare, och övriga kaninhopp-klubbar i Sverige, har inget att göra med SKAF och deras anslutna uppfödar-föreningar. SKAF har en egen, lite mindre hoppförening. De har till och med andra regler.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Haztparken
0

#6 Okej tack! Ska gå in och kolla då :)

Haztparken
0

#6 Om man blir medlem där, blir man reggad då också?

MajaL
0

#8 Nej, det kostar 100kr att köpa ett uppfödarnummer. Det kan du också läsa om på deras hemsida.

Det är även skillnad på att ha uppfödarnummer och att vara registrerad uppfödare, vilket du också kan läsa om där. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Zvintos
0

#8: För att regga namnet krävs flera olika saker.
Gå in på KAFs sida och kolla under "kaningårdar" -> "regler för registrering av kaningård".
En av reglerna är tex att man måste vara över 18 år.
En annan att man ställt ut och fött upp i minst 3 år.

Precis som #9 säger är det skillnad på att ha uppfödarnummer och regga kaningården.