Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 620 ggr
[Eichan]
0

Hona eller hane?

Hur ser man om kaninen är en Hona eller hane??

myriis
0

Man ser det vid kaninens kön. Har för mig att honan har ett rakt sträck och hanen två prickarsa (?) Tror jag alltså :P

Noa-Nisse
0

jag kan se min kanins pungkulor,, dom är jättesynliga faktiskt..! :S

Medarbetare på Hundar.ifokus

KajsaM
0

#3 Då är den könsmogen ;D

Lotta_A
0

Man kan känna på könet också. Om man inte ser ordentligt. Är det något som står ut är det en kille, men känner man inget är det en hona. Iband kan det vara svårt att avgöra dock.

Ta kaninen till en veterinär eller en djuraffär. Där kan dom hjälpa dig

Matilda_91
0

Haha, jag litar då inte på djuraffären när man vill veta om sin kanin är en pojke eller flicka :P

KajsaM
0

Precis, och det är inte heller alla uppfödare som inte heller kan :)

Muumintrollan
0

Sen är det väl så att om man köper en kaninunge väldigt tidigt så kanske inte könet är färdigutvecklat…..jag har hört lite olika om det där. En del säger att man kan könsbestämma dem vid 6 veckor andra vid 8 osv….Nån som vet det där mer exakt?

KajsaM
0

nja jag vet inte exakt men kanske krig 8 vecker.. Nån som vet?

Tina-A
0

Vi avgjorde könen på våra ungar vid… Ja, var det 4 veckor??

Vid 8 veckor känner man pungen tydligt på hanarna. Man lägger kaninen på rygg, mer eller mindre, i knät och sen kör man ner handen i skrevet…. Jösses :p Men så gör man i alla fall. Om man inte ser pungen!

Så känner man efter försiktigt. Då försöker man hitta pungen. Hittar man en pung så vet man att det är en hane :P

När vi (jag) avgjorde könen på våra 4 veckor ungar så var det lite osäkert, eftersom de var så pass unga, men jag tror att alla stämde. Då tog jag fingret ovanför "hålet" där snoppen borde sitta, och så drog jag huden försiktigt tillbaka. Om det pluppade ut en liten snopp så var den en kille! Det pluppar ut lite på honorna också, men då är det mer som om huden delar sig, blir ganska likt ett människokön (för den med öppet sinne, hehe), om det är en hona alltså.

Hoppas det inte blev för rörigt nu!

Är kaninen "stor" så borde man alltså kunna känna pungen om man inte ser den. Annars är det en tjej. Annars får man försöka klämma ut den eventuella snoppen (försiktigt)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
0

Kan ju säga att våra "misstankar" vid 4 veckor visade sig klart och tydligt vid 8 veckor. Så vid ca 8 veckor borde man veta säkert, men det går alltså att veta innan. Ju vanare man är, ju lättare är det ju

susanne-s
0

På honorna ser du en liten springa och hanarna har ett litet hål, går att se väldigt tidigt speciellt om du har en av varje att jämföra med. Dra svansen lite tillbaka och tryck, försiktigt, "magen" eller huden ovanför könet mot frambenen när kaninen ligger på rygg så ser du könet.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Muumintrollan
0

Nu när Punzie äntligen gillar att ligga på rygg en liten stund o gosa….har övat lite med henne för att lättare kunna klippa klorna….ja allafall…nu när hon gör det ….så kom vi ju på att man kan "granska henne lite mer"…kolla att allt är bra o så….

Men alltså….jag tror mig VETA att hon är en hon….det har ju redan bedömts när hon var liten….men grejen är att det ser inte ut som på vår förra hon…hm…..Punzie är liksom inte likadan…är hon en han?????…..kan ju inte säga att jag hittat nån pung precis….har inte "vågat" undersöka henne så noga ännu….(en sak i taget så hon inte vägrar ligga på rygg…) Men alltså "springan" går lite mer från "ben till ben"….inte rakt ner….och det ser ut att "ploppa" fram "Nåt" när man trycker lite lätt….kan tjejer bli svullna kanske när de blir könsmogna?…..eller har vi en Han plötsligt?…..

Eller är det bara så att jag inte fått "titta i lugn o ro" ordentligt o då inte hunnit uppfatta allt rätt….hm hm.

Lika glada är väl vi om hon är en han….det är ju VÅR PUNZIE ändå!!!

Tina-A
0

Det pluppar upp lite på honor också, men jag tycker att det är lixom 2 saker som pluppar upp då, som blygdläppar nästan? Och på hanarna pluppar det upp 1 sak.. :P

Är det en han så har han en pung! Ta dig en ordentlig titt ;) Hon/han? bryr sig nog inte så mycket :)

Noa-Nisse
0

#3.. hahah ja det hoppas jag att han är! hihhi han är typ ett halft år gammal! :P

Medarbetare på Hundar.ifokus