Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 668 ggr
[miiickkiis]
0

Rönnbär frågor ^^

Lite frågor om Rönnbär.

1. Är dom mogna nu i början av september?
Så, det är bara att gå ut och plocka? :)

2. Hur länge ska man torka dom, eller kan man ge dom utan att torka?

kram / Mikaela & Charlie

Sashhi
0

Jag tänkte faktiskt också precis fråga om de är mogna än.

Utan att torka kan du inte ge iallafall.

Not your mom, not your milk.

kaningodis
0

Är det inte lite sent? Här hemma har alla rönnbär ramlat ner, dvs deras tid för i år är slut ;)

Förra året så plockade jag och trokade jag rönnbär och det gjorde jag i juli och då var de mogna.

Kastanjegårdens Kaniner

Sashhi
0

#2 - Våra har nyligen blivit röda? :P

Not your mom, not your milk.

[miiickkiis]
0

#3 våra oxå ;o

kaningodis
0

#3 Ojdå, det är kanske något fel på mitt träd :P

När du säger det så såg jag andra träd där det fanns mängder av rönnbär (ej hos mig)…

Kastanjegårdens Kaniner

Salish
0

Beror väl lite på var man bor också. Tror att man måste lufttorka dem. Har lite andra frågor om saker man kan torka och lägga i en godisblandning. Vilka fruker/bär är lämpligast att torka och ge till sin kanin?

Agda
0

Jag gav mina kaniner färska rönnbär för ett par dagar sedan, och dom åt glatt av bärenGlad

Siggen
0

Jag har plockade en hel kasse igår och hängde upp i mitt rum för torkning :)
Jag satte upp ett sysnöre på väggen och sen hängde jag hela klasar på snöret. Jag hängde också upp några i taket, låter lite skumt men det blev rätt fint! Sen hängde jag upp ett snöre i en krok, knöt fast en klase med rönnbär och sen hängde jag upp resten av klasarna på den, längs snöret, ser lite ut som en vindruvsklase! Jag får hoppas att dom torkar ordentligt och inte börjar mögla eller så, men det tror jag inte. Förra året tog jag ett bär i taget och trädde på dom på en sytråd, det tog över dubbelt så lång tid och blev ju inte lika många, men det kanske är bättre, jag får se detta år :)

Vi har också 5 st äppelträd som jag tog äpplen från och skalade och sen hyvlade med en osthyvel, så de blev tunna skivor. Dom lade jag på ett tidningspapper och ska låta dom torka. Gjorde likadant förra året, blev jättegott både för mig och kaninerna! Tror att det är det enda sättet att torka äpplena på, om man hänger upp skivorna bredvid varandra så blir det nog inte så torrt och då torkar dom nog inte så bra.. Jag ska försöka fota så får ni se hur det ser ut!

Man kan nog även torka andra frukter/grönsaker. morot och banan har jag sett djuraffärer som säljer speciellt till gnagare/kaniner, men jag tror att det behövs ugnstorkning då.. Men jag tänkte testa att torka dom på samma sätt som med äpplena, får se om det funkar.

Mvh Sigrid