Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 609 ggr
GabbiS87
0

Kraffsar och gräver

Kanske är dumma frågor, men jag är nybörjare och behöver svar!!

Min dvärgvädurshona har börjat gnaga,kraffsa och gräva i buren som en tokig! Kan det betyda att hon är dräktigt? Eller kan det vara att hon börjar bli könsmogen? Hon är nu 3,5 månader.

Hur gamla är dom när dom är könsmogna? och hur tidigt kan dom bli dräktiga?

Tacksam för svar :-)

TereseE
0

Tycker det låter som att hon har tråkigt… Får hon komma ut ur buren och skutta fritt mycket?

niklin
0

Dräktig kan hon ju bara bli om hon blivit parad och då måste hon ju ha blivit könsmogen innan dess.

Kaniner är grävande djur.Det står till och med i djurskyddslagen (L80) att;

Inredning 11 § Kaniner och gnagare ska hållas i en för sysselsättning berikad miljö. Allmänna råd till 8 kap. 11 § En för sysselsättning berikad miljö bör innehålla material och anordningar att klättra på, hoppa upp på eller krypa under eller foderanordningar som stimulerar födosöksbeteende. Grävande djur bör ha grävmöjligheter och hamstrande djur möjligheter att samla foderförråd.

Kaniner man släpper ut på marken gräver ganska snart hålor ner under jorden, så det ligger i deras natur att gräva.

poesi
0

Jag tycker också att det låter som att hon har tråkigt.
Har du grenar och sånt som hon kan tugga på i buren? Får hon komma ut och skutta en stund varje dag? :)

GabbiS87
0

#1 & 3

Hon har grenar och saker att gnaga på, hon får komma ut varje dag i minst en timme oftast mer.

# 2

"Dräktig kan hon ju bara bli om hon blivit parad och då måste hon ju ha blivit könsmogen innan dess." 

Ja frågan var ju just, hur gamla dom är när dom blir könsmogna och hur tidigt dom kan bli dräktiga. Kaninhanar som är 11 v ska ju flyttas från mamman så därför undrar jag just hur tidigt det är för honor. Hon kan ha blivit tjuvparad nämligen.