Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2373 ggr
alicesprallis
0

Nagelack?

Jag har fått en kull dvärgvädurar där 2st är helt svarta. Jag frågade en uppfödare i närheten hur jag skulle "märka" dom för att kunna se skillnad på dom.

Hon rekomenderade att man la en liten prick nagelack på baksidan av örat så det gjorde jag med den ena ungen (den var då ca 3veckor).

Efter ett par dagar tyckte jag hon skakade på huvudet väldigt mycket och dessutom kliade hon sig på örat med  nagelacket hela tiden. Jag tog en ordentlig titt och området runt nagelacket var lite sårigt så jag skrapade försiktigt bort nagelacket igen och tvättade med vatten.

Nu 2 veckor senare är området där nagelacket satt helt pälslöst och torrt.

Någon som hört talas om detta innan eller är min bebis överkänslig?

Hur gör ni när ni "märker" likafärgade ungar?

tantnett
0

Nej vad hemskt.

Vet hunduppfödare som märkt nyfödda valpar med nagellack. Men dom satte nagellacket på svanstipparna.

Det finns ju grismärkningsfärg på spreyburkar som lantmännen säljer. Kanske det är ett alternativ?

Färgerna finns i blå, rosa samt grön.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Rafflan
0

#1 haha ska du använda den färg kolla så du bara sprejar kaninen, får du det på huden sitter det som bergen, få man gå med blå hand några dagar XD

Men som #1 sa, den färgen är bra, dock sitter den i ordentligt så vet ej hur lång tid det tar innan det går bort på en kanin :P

minkaninester
0

#2 Hihi vad gulligt om kaninen får ha en fin liten rosa prick på ryggen tills den blir ett Oskyldig

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

[Wera]
0

Jag har märkt en av mina ungar med nagellack och han är 3 månader nu, sitter fortfarande kvar (fast det inte behövs) :P Och han har inte märkt av nagellacket.

Din kanin kanske är extra känslig.

tantnett
0

#2 Eller blå/röda skinkor! Skäms Jag har ju en gång i tiden jobbat som grisskötare. 

En dag då jag skulle märka grisarna hade jag ju som vanligt färgburken i bakfickan på overallen. Och en jättesugga råkade slå ikull mig så jag landade på ändan.

Ont som tusan gjorde det ju, och jag hör under tiden som jag sitter där och tycker oerhört synd om mig själv hur det pyser från sprayburken.

Länge länge fick jag gå med blå/röda skinkor. Blåa av rejäla blåmärken och röda av grisfärgen! Förvånad

Skrev fel gällande rosa färgen, den är röd!

Marsvin 4-ever Tungan ute.

minkaninester
0

#5 hahaha xD Vad roligt x'D Oskyldig

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

[vretenskaniner]
0

man kan märka på klon :)

TereseE
0

Tror bara det var dumt att sätta nagellack just på öronen som är så känsliga, bättre att dutta lite i pälsen då så det inte kommer i kontakt med kaninens hud.

[BonnieL]
0

#6 Hahaha, stackare ;D

Tycker #7s förslag var jättebra :)

[vretenskaniner]
0

#9 vi har en kull med 3  viltgrå och två svarta, och en annan kull med 5 viltgrå o 1 svart ^^ så det kommer bli vääldigt svårt att se skillnad (a), så nagellack är ett måste :)

[BonnieL]
0

#10 Det förstår jag ;D

alicesprallis
0

#7 Ja klon är nog bättre att märka.

Pratade med en hunduppfödare och hon använder olikfärgade halsband i mjukt tyg för att se skillnad på valparna men det kan man ju inte gärna ha på kaninungar.

[Wera]
0

#12 Halsband på kanin? De kanske fastnar och stryps eller något.. Det kan vara obehagligt för dom..

Tarja
0

#13 Pratade med en hunduppfödare och hon använder olikfärgade halsband i mjukt tyg för att se skillnad på valparna men det kan man ju inte gärna ha på kaninungar.

Hon sa att hon pratade med en hunduppfödare som hade halsband på hundvalparna, men att man inte gärna kan ha det på kaninungar :)

jossan84
0

Det är vanligt att man använder nagellack, men själv körde jag med märkpennor i öronen.

[Wera]
0

#14 Missade "inte" ;)

Clariiz
0

Jag sätter lite på pälsen utanpå örat, har inte haft något problem med det alls faktiskt :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Sashhi
0

Märkpennor känns nästan lättare tycker jag.

Not your mom, not your milk.

Zvintos
0

Använder nagellack och har inte stött på någon reaktion eller liknande ännu.
Men sen duttar jag på en väldigt minimal fläck.

monica551
0

Om man märker med nagellack så måste man se till att man inte målar så det kommer i kontakt med huden utan endast i pälsen. Annars kan dom få allergiska utslag om dom är lite känsliga. Allternativt så kan det "dra" i huden när kaninen växer om man målat för stor yta. Då kan sår uppstå. Kaniner växer ju väldigt fort och har en helt annan pälsstruktur än vad hundar har. Så mitt råd är att du nästa gång kanske målar några klor på kaninungen istället. Men det förutsätter att den är några veckor gammal när du gör det för annars blir det väldigt svårt då klorna är så små.

Men om du inte vill sätta prepparat på kaninen så rekommenderar jag dig att du klipper bort pälsen på ett speciellt ställe på den kanin du vill "märka". Då dom har "bebispäls" så kommer den vanliga pälsen sedan att växa ut som den ska på det "klippta" stället. Då kan du sedan annsa där du klippt medd ett par dagars mellanrum så att du ser "märkningen" trotts att pälsen växer på ungen. Det är nog det skonsammaste sättet och du slipper oro för allergiska reaktioner.

Lycka till!