festing vid ögat :/
Min ena kanin har en festing precis vid ögat ,och den är så liten så den är så svår att få bort ,vad ska jag göra jag vill inte peta med pinsett om jag skulle råka peta i ögat , ska jag låta den bli lite större så jag får bort den eller hur ska jag göra ?
Det finns jättebra fästingplockare att köpa på apoteket. Den jag använder ser ut som en penna med snara på som man snurrar.

jag tror att vi har en sån någon stans jag ska leta på den ,men är det farligt? för en kanin att ha festingar ?har läst att dom kan få kaninpest eller något av blodsugande insekter
Festingarna brukar försvinna efter en dag, om den inte gjort det kan du försöka lite försiktigt.
Det stämmer att fästingar sprider sjukdommar, bl a borelia så det är bäst att ta bort den så fort som möjligt. Men var nogrann med att få med hela fästingen, brukar följa med om man snurrar försiktigt istället för att dra rakt uppåt.
#4 Jag har hört precis tvärtom, att man aldrig ska snurra fästingen, utan dra rakt upp. Snurrar man den finns risken att man snurrar av huvudet på den.

Hej!
Brittni Puma har fått jättemånga fästingar precis vid ögonlockskanten. Vi är två som brukar hjälpas åt för att ta bort dem. En håller kaninen och en håller pincetten, då går det bra. När jag varit ensam har jag tagit bort den med fingertopparna. Har man korta, men någorlunda hela naglar, kan man få till ett okej pincettgrepp med dem. Hur som helst ska fästingen bort snabbt!
#5 Nej det tror jag inte, alla fästingplockare jag sett går ut på att man tar fast hela fästingen och snurrar bort den försiktigt för att få med hela och inte bara huvudet.
Ta bort den så fort du ser en fästing, med naglarna funkar oxå. Blir huvudet kvar ramlar det bort av sej självt efter ett tag..
De fästingplockare jag har ser ut som en kofot, den drar av fästingen. Superbra.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

#9 Använder också dem. De är riktigt bra!
Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu

festingen hade losnat nästa dag :D !känner mig lättad