Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1445 ggr
tantnett
0

Hur sammanföra bäst?

Vill ju absolut inte klanta mig när den dagen kommer då Flippen och Blåeld skall sammanföras.

Har fått tips? av TheresE att sammanföra dom på en neutral plats.

Nu bor jag ju i en enrumslya och Flippen ser ju allt som sitt. Till och med badrummet, hon blir skitsur om jag skulle råka stänga dörren.

Förvisso anser jag att Flippen är en mentalt oerhört sund kanin, så jag vill tro att hon kommer att bete sig vettigt mot honom.

Min tanke är att dessa veckor fram till att Blåeld ej längre är produktiv, kunde man kanske dela bostaden med ett galler?

Flippen har köket och Blåeld hallen och badrummet och så har dom chans att bekanta sig med varandra genom gallret.

Då borde det ju förhoppningsvis vara lugnt sen att ta bort gallret?

Förvisso har jag ju även vardagsrummet, men då där är dörrlöst och enbart stängt med en grind så är ju inte där heller så neutralt? Samt att jag där har en rasthage för marsvinen som ju även Blåeld numera vistas i några stunder per dag.

Hur har eller hade ni gjort?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Jonaflax
0

Du får väl storstäda med Ajax (så revirlukten försvinner) och möblera om.Skrattande

Skämt åsido - kanska kan tas till om det inte går bra.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

TereseE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du inte har neutral mark hemma så kanske du kan be en granne eller vän att få låna lite utrymme där? Det kan räcka med en kompostgallerbur med fyra kompostgaller.

När jag bondade Diezel (kastrerad) och Daisy så hade jag dem som sagt i badrummet de första dagarna. Diezel har varit därinne en del också, men inte lika mycket som i resten av lägenheten.

Testade att flytta dem till köket (Diezels revir) men då blev han lite sur på lillan. Då hade jag ändå skurat med Ajax och möblerat om, men tror inte att revirlukten försvinner för det.

Utvidgade till hallen, vardagsrummet och sist köket (där Diezel har sin bas) och efter tre dagar gick det hur bra som helst.

Jag tror att det är extra viktigt att du sammanför dem på neutral mark och låter dem vara där några dagar eftersom Flippen verkar vara en ganska dominant hona som du beskriver henne och dessutom vuxen.

Om du väljer att dela av bostaden så kan du göra så att du flyttar kaninerna mellan deras olika revir så de luktar likadant, tror att det kan var ett bra sätt. Vissa kaniner blir surare av att ha ett stängsel emellan där de kan se och röra varandra, men det lär du ju märka.

Lite pyssligt i början, men väl värt det för mig i alla fall när jag nu har två frassar som älskar varandra och trivs jättebra ihop. Glad

Nickel
0

#2 Hur gammal är den lilla? Ska också försöka sätta ihop min med en unge som jag har köpt. :)

TereseE
0

#3 Lilla Daisy är snart 10 veckor gammal.