Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 499 ggr
PaaatyPalm
0

Saltsten för och imot

Jag kom på att jag inte visste varför man inte skulle ha saltsten 24/7, vet att det kan hända något med njurarna, men jag vet inte vad. Skriv gärna era för och imot angående användning av saltsten t.ex en historia som ni varit med om när ni använt eller känner någon som använt saltsten.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

PaaatyPalm
0

skulle vara bra om jag fick något svar (A). Diskuterade saltsten med läraren idag :P

20 årig djurgalen moder* 

kaninjosse
0

Det är ju inte bra med för mycket salt, precis som vi människor inte ska äta för mycket salt. Ev. så kan man ge dräktiga honor saltsten men annars inte ge dom alls för de får i sig tillräckligt med salt i annat de äter.

Zvintos
0

Saxat från Roslagstulls sida:

"Salt eller mineralsten

Är inte heller nödvändigt för en sällskapskanin på lämplig kost. Saltstenar missbrukas ofta av kaniner eftersom de slickar på den för att de tycker det är gott. Överdosering av salter kan bl. a. leda till njursakdor . Mineralstenar kan också vara helt olämpliga, eftersom vissa kaniner bildar stenar i urinblåsan om de har tillgång till extra kalk."

Sashhi
0

Varför ha det om det är onödigt och kan orsaka njurskador, när de ändå inte behöver det? Ologiskt.

Not your mom, not your milk.

PaaatyPalm
0

Tack (Y). orsaken till "faktan" var för att jag nämnde för min lärare att de inte skulle andvända det. Men kom inte riktigt på varför exakt. (A)

20 årig djurgalen moder* 

chade
0

Men, en fråga bara. Slickar dom inte på saltstenen när dom känner att dom behöver salt. Annars struntar dom väl i det?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Zvintos
0

#6: Vissa gör det.
Men tyvärr finns det även många kaniner som slickar trots att de egentligen inte behöver.
Det är just därför en saltsten kan vara skadligt.

chade
0

Aah! Tack, då vet jag det : )

Små stjärnor lyser också i mörkret.