Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 860 ggr
Stammpe
0

Hur vet man?!...

Ja det är så att jag har en fullvuxen (iväxten) kanin som är 1 år…  Dom som vi köpte honom av var kaninuppfödare. Men dom sa att han skulle väga ca 1,8 kg… Men det är knappast så jag tror att han kommer göra det om nåra år…. Så frågan är… när blir dom över viktiga???? Hoppas ni kan hjälpa mig…

Men jag tror han är ganska vanlig i växten men ändå.

P.S. det är en dvärgvädur, //Stammpe

Tisdus
0

Såg att det stod :P Dvärgvädurar ska väga runt 1,7-2,0 kg som fullvuxna. Sen om de har mycket muskler kan de väga mer men då är de inte överviktiga.

Veero
0

#1 det står att det är en dvärgvädur i #0

Stammpe
0

Jag undrar bara!… fast jag tror han är ganska vanlig till vikten!Glad

Zvintos
0

När du skriver överviktig, menar du då överviktig som i tjock, eller överviktig som i för stor för sin ras/standarden?

ch2o
0

Min väns förra kanin vägde 3,5-4 kg, kommer inte ihåg exakt, var alltid fet men inte så att han led av det. Han var som en katt i kroppen som bara flöt med. De fick åtta fina år tillsammans innan cancern tog honom.

Frida & Paulsson

Linnet
0

Men vad väger han nu då, för är han 1 år så är han ju fullvuxen och borde fortsätta ha den vikt som han har nu.

Em--ma
0

Ehm, hoppas det inte gör något om jag ''lånar'' tråden lite ><
men min Dvv hane väger 2.9- 3.0 kg är han överviktig då :O Knappast han är det jag tycker själv att han är i lagom hull ;D

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Linnet
0

#7 Skulle nog säga att din dvärgvädurshane är överviktig eller också är det inte en renrasig dvärgvädur.

Salish
0

8# Eller så har han mycket muskler, muskler väger mer än fett.

[Wera]
0

#5 Låter mkt för att vara dvv?

[BonnieL]
0

Min kompis dvärgvädur väger fem kg :o Inte så konstigt då han får 1 dl pellets och en 1 dl fröblandning. Jag har sagt till henne att det inte är bra och att hon borde sluta med fröblandningen, men hon sa att hon ger så mycket till alla sina kaniner. :/

Linnet
0

#11 Kan knappast vara en dvärgvädur då.

Salish
0

Nej, kan knappast vara en dvärgvädur. Men även om det är en större ras låter det som väldigt mycket mat.

tantnett
0

Flippen är också köpt som dvv men hon väger 3.2 kg.

Hon är inte fet eller tjock. Däremot så tror jag att ofta är dessa dvv korsade men säljs hos mindre seriösa uppfödare som renrasiga.

Flippen köpte jag i en zoo-affär så jag har inte en susning vad som ligger bakom henne. Men jag är fullt övertygad att renrasig är hon inte.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

malin--a
0

Vilma väger 2.5 kg :p hon är en väääldigt stor 'muff' och är lite för tjock.

Linnet
0

Djuraffärskaniner är oftast inte helt renrasiga, dom ser inte heller ut som renrasiga pga kropps och huvudform, dvärgvädurar och hermeliner som har alldeles för små, smala huvuden och spetsiga nosar osv.

Jag har tagit hand om några djuraffärskaniner, som ändå varit ganska bra i både storlek och utseende, så det är ju naturligtvis olika.

Visst kan det förekomma även bland renrasiga dvärgvädurar, att vikten drar iväg, särskilt för honor som haft ett par kullar, men då handlar det väl om vikt kanske uppåt 2,5 kg, mer än så kan nog inte betraktas som renrasig, om inte kaninen är jättefet förstås.