Få bort aggresivitet
Hej!
Jag har en hona som har blivit väldigt aggressiv. Nu är hon ett år. Hon har vatt väldigt sur nästan hela sitt liv, bitits och så vidare. Men nu är hon extremt aggressiv. :o
Hon springer fram och anfaller mig i hagen när ja kommer in för att ta in henne. Biter mig i benen.. Hon går tillsammans med en kastrerad hane, som är gudomligt snäll och tillgiven. Jag sköter dom på exakt samma sätt, kelar lika mycket med osv.. Jag är rädd för henne, och blir så lessen varje gång hon gör så. Känner mig så fruktansvärt misslyckad.
Men jag vill jobba med henne. Jag vill att hon ska bli bra, så har ni några tips?? :-)
Putt
Svårt att ge direkta råd egentligen.
Enda kaninerna jag haft här på gården som varit aggressiva, har varit 2st.
Den ena gick det aldrig att få bukt med, men lyckades hitta någon som ville ta sig an henne.
Den andra var snäll innan hon blev ca 5-6 månader.
Då började helvetet med morrningar, utfall och försök till att bitas om ingen utväg fanns.
Jag fortsatte att hantera henne som vanligt, men ännu mer bestämt.
När hon blev runt 1½ år vände det och blev hur trevlig som helst.
Det hela slutade med att hon flyttade hem till en barnfamilj som bor gatan bakom oss.
Mamman har lovat att höra av sig vid problem, men har inte hört någonting alls faktiskt. =)
Så det enda jag gjorde var i princip att hantera henne som vanligt men mer bestämt, och vänta ut hennes långa tonårsperiod.
Hade det inte gått såhär, utan hon fortfarande varit aggressiv, vet jag faktiskt inte om jag fortsatt.

Eftersom att hon är ung så är det antaglien därför hon gör som hon gör. Tånårspersioden kan i bland bryta ut lite senare på vissa kaniner.
Att hon anfaller dig i hagen måste bero på att du inkräktar på hennes revir. Det är den mest naturliga förklaringen. Jag antar också av din beskrivning att hon är dominant, av de två kanier du har. Hon försvarar antagligen både honom och sitt revir.
Om hagen är liten så är det större riskt att hon upplever sig trängd när du går in i den. Finns det någon möjlighet att öppna en sidodörr i inhägnaden? Så att du kan sätta dig och vänta på att honan ska komma till dig, gärna upp i knäet (och utan att du då håller fast henne, utan låter henne skutta upp på dig, tillbaka in i buren mm.) Ha tålamod och kryp lite innåt i buren i taget. Upprepa övningen i en vecka. Detta gör att kaninen inte anfaller, utan vänjer sig vid att du tar plats.
Biter hon ändå dig eller gör antydan till, så bör du gör a ett skarpt men snabbt "Psch!l-jud" det fungerar som en avbrytare till beteendet. Ljudet ska göras direkt när djuret angriper, inte i efterhand.
Annars förhåller du dig bara lugn och med lugna rörelser. Undvik att glo på henne när hon är i närheten. Det eftersom de skulle ev. kunna få henne att känna sig pressad.
Successivt bör du vänja henne på detta sätt, och gärna låta henne komma ut i din famn utan att du tar i henne med händerna innan hon sitter i ditt knä. Det gör att hon blir mindre agressiv mot dig.
En annan metod som kan fungera är gummistövlar och blomspruta. Låter brutalt men kan vara effektivt. När kaninen anfaller dig(dina ben) så sprayar du en välriktad vattenstråle på ryggen(sikta ej på ansiktet) Gummistövlarna gör att det inte gör ont när hon bits vilket gör att du inte flttar på dig, vilket då ger kaninen uppfattningen om att det inte hjälper att bitas/attakera dig och dessutom är det obehagligt(vattenstråle). Beteeendet bör då minska.
Upprepa tills du ser att beteendet upphör, kela sedan med henne som vanligt, men när du ska få ut henne ur boburen: gör som ovan: låt henne komma ut självmant. Förr eller senare tar kaninens nyfikenhet övertaget.
Snart känner sig kaninen sig väl till mods med att sitta i knät, så länge man inte greppar tag i den. Man bör låta kaninen hoppa ut och in i buren mot dina ben, så att man inte tar tag i kaninen varje gång den kommer ut i knäet. För gör man det så kommer kaninen att unvika det när den inte är på humör.
Lycka till !
Hagen är cirka 6 kvadratmeter stor, så jag tror inte det är att hon känner sig trängd. Sen är hon inte alls dominant faktiskt. ^^^ Utan det är den kastrearde hanen..
Men sätter jag mig så långt ifrån henne som jag kan i hagen så kommer hon snabbt fram till mig och nosar, hoppar ipp på mig osv.. Så hon är ju inte rädd förmig, det är bara när jag kommer för nära henne, som hon attakerar.
Tack så mycket för era tips?, ska testa dom och så får jag hoppas att det ändå är tonåren, så det kan gå över snart! =)
bra skrivet..
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen