Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 454 ggr
Cherry
0

Hjälp !

Min kanin gnager på gallret på buren, det är irreterande och jag tror inte att det är så hälsosamt. Någon som vet vad man kan göra jag har försökt med allt!

myriis
0

Jag har hört att kaninen kan vara uttråkad. I såfall kan du sysselsätta den mer eller ge den mer hö.

KajsaM
0

Kanske det som myriis säger, att det vill kanske komma ut och skutta.. Kolla på: www.agria.se klickar du dej vidare..

Tina-A
0

Låt kaninen komma ut och skutta mer eller lägg in någon rolig leksak som den kan hålla på med istället för att gnaga på gallret! Lite pinnar eller nånting

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lotta_A
0

Molle gjorde alltid så när jag stoppade in honom i buren trots att han hade varit ute och skuttat hela dagen i mitt rum. riktigt störande.
Tillslut fick jag ge upp och så fick han vara lös i mitt rum även på nätterna :)

Muumintrollan
0

Haha vad lustigt att det står om just detta ikväll….det var nämligen så att efter Punzies rundtur ikväll utanför buren så blev hon heltokig. Snacka om att inte bara gnaga galler….även skaka….Fotbollan och jag blev riktigt störda på hennes enmans-orkester….men när man försvinner utom synhåll så fattar hon att det är kört för denna gång.

Antagligen har hon kommit på att om hon gör så ett tag så kommer hon ut igen…..jag har nämligen inte hjärta att låta henne sitta kvar där instängd när hon gör så…..nja inte varje gång allafall. Men så hade hon ju superkul ikväll….jag rensade nämligen några skrivbordslådor för Fotbollan ska byta lite möbler snart…och jiiiiha…..då kan man hoppa i o ur lådor som ligger på golvet….och upp o ner….och krafsa o bitmärka allt!!!!….lite i varje hörn…skratt….inte så att hon "äter o gnager sönder" utan bara "märker upp prylarna"….hehe.

Så vem sjutton vill in i buren när det är slut…….det kan ju finnas fler ställen att rensa på…..hihi.

Lotta_A
0

#5: Hehe :) Vad söt punzie verkar vara :) Och riktigt skojj hade hon nog.

Och jag håller med dej. Jag tror det hjälper att ignorera sin nin, men det är ruggigt svårt ! :P

Cherry
0

Jag la in en tom toa rulle i buren som hon kan gnaga på, Och än så länge så har hon inte bitit på gallret,

KajsaM
0

#7 Ta okå pinnar..

Viran90
0

pinnar och knäckebröd ?

och Motion och annan aktivering borde hjälpa, det är ett tekcken på utråkad kanin..

Matilda_91
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det första Albin gjorde när jag byggde hans utebur vara att börja "skaka galler" och gnaga på kompostgallrerna. Han sysselsatte sig med det under det första dygnet sen slutade han. Och när jag senare byggde ut buren så det blev ca 3 ggr så stor höll han på så igen. Jag tror han lixom testade grejorna för att se om han kanske kunde ta sig ut :P

På bilden skakar Albin galler :)

KajsaM
0

Ja kanske det, dom kanske prövar att komma ut, dom kanske inte vill vara i buren :D

Cherry
0

mm min kanin river på buren också ^^,

KajsaM
0

river? hur då river?

Matilda_91
0

Om den kraffsar med framtassarna bygger den bo. Albin brukar göra det när man tar in honom och han sitter på en handduk och när han var mindre gjorde han så när han satt i knäet..

Cherry
0

Nja den står på bakbenen och river/kraffsar mot kallret :P

Yuriko
0

Om inget annat hjälper mot gnagandet påstås tandkräm funka. Man ska smörja det på gallret, och sen vill inte kaninen bita i det mer. Vet inte hur bra det är egentligen, och har inte provat själv, men min kompis gjorde det och hennes kanin slutade bita, han verkade inte ta någon skada av det.