Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 805 ggr
kaninjosse
0

Storbråk!

Min kompis har ett par kaniner, 2st bor i samma bur, och så bor 1 ensam. De 3 rastas tillsammans varje dag och är lite över ett år nu. De är alla okastrerade honor.

Men så helt plötsligt började den ena av de som bodde tillsammans bråka med den ensamme kaninen. Det han inte hända så mycket, men efter ett par dagar testade de igen och då bet hon den andra kaninen så den fick ett sår!

Varför har de helt plötsligt börjat bråka? De har ju rastats tillsammans ofta, och de brukar kunan bli tjuriga när de är brunstiga, men ine såhär arga.

Vad ska man göra? Kommer det gå över? Varför gjorde de såhär?

Nalles
0

Alltså, alla kaniner kan bara inte gå ihop , så jag tycker att din kompis inte ska sätta ihop dom dära kaninerna igen, det är bättre om den ensamma får vara ensam, för hon klarar sej :),  vissa kaniner mår bättre att va ensam,

och om dom nu e brunstiga, så är det inte bra att ha någon av dom ihop, bättre om hon särar på dom medans dom e brunstiga,

finns det någon hane i närheten?

det kan vara en sak dom bråkar över då,

MarHai
0

Varför släpper hon ihop dem tillsammans? Jag tycker det är självklart att dom börjar bråka om dom inte bor tillsammans.
Rasta de två honorna och den andra i olika hagar eller varannan gång istället.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

kaninjosse
0

De har alltid rastats tillsammans och fungerat bra. Nej det finns ingen hane i närheten. Det är ju konstigt att de helt plötsligt fick nog av varandra för de har ju vistats med varandra så länge.

Nalles
0

okej, men då är det nog brunstigheten ;P

TereseE
0

Även honor som gått ihop länge kan börja bråka, ibland när de blir könsmogna och ibland senare. De trivs ju helt klart inte tillsammans längre eftersom de bråkar och bör få vara för sig själva.