Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1899 ggr
Dressan
0

Hermelin unge

Hej!

Igår fick jag hem en liten hermelin unge..

tänkte fråga lite om hur man tar hand om en kanin..

Vad äter en kanin?

Vad ska han ha i sin bur?

Hur ofta ska man ta ut honom ifrån buren?

Hur får man dem att inte vara så rädda?

Kan man ge dem grönsaker? (har hört att det inte alltid är så bra för deras mage)

Ska man ha spå eller pellets i buren?

Är jätte tacksam för svar :)

Mvh Caroline

Medarbetare på Svåra Tider

[Wera]
0

Vad äter en kanin?
- Pellets, t.ex. Carrier, Lottie, Rabbfor, Stampe elr Krafft groov, finns på Granngården. Hö ska de alltid ha fri tillgång till.

**Vad ska han ha i sin bur?
**- Det är lag på sitthylla eller ett hus där den kan sitta på en bit ovanför marken. Sen är det ju lite kul att ha tunnlar/rör, grenar och stockar.

- Så ofta som möjligt, minst en gångom dgen någon timma tycker jag. Antingen på golvet inmhus elr i en "hage"/gård. Alt. i sele.

- Tålamod, tålamod, träning och träning, mkt kel och så ska man vara lugn.

Kan man ge dem grönsaker? (har hört att det inte alltid är så bra för deras mage)
- Ja dock ska man börja mkt långsamt så dom vänjer sig, sallad, gurka och kål ska man vara försiktig med / det som innehåller mkt vatten ska man ge i mkt små mängder. Morötter, broccoli etc är bra att ge :) frukt kan man ge en gång i veckan då det är så sött.

Ska man ha spån eller pellets i buren?
- Det är en smaksak, "pellets" (Remiss, Toa-lätt) minskar lukten, spån sprätts omkring och "spånar ner" huset om kaninen bor inomhus.

Dressan
0

Tack så jätte mycket för hjälpen :)

just nu så har han bara hö och någon gnaga-blandning som vi har till våra andra gnagare..

ska iväg imorrn och köpa pellets te honom :)

Mvh Caroline

Dressan
0

Glömde också fråga hur stor buren ska vara?

Pojkvänen köpte en gång en stor kanin/marsvins bur till sina ökenråttor som vi har han i just nu :)

Mvh Caroline

[Wera]
0

#3 Minsta tillåtna yta är 0.5kvm har jag för mig, vanligaste är 100x50x50cm. Men kan också vara 90x60x50cm (kortaste sidan får som minst vara 50cm)

Dressan
0

Ah! ok.. men då är min lagom för den lille.. och han är nästan ute mer än inne i sin bur :P

tack för hjälpen igen :)

Mvh Caroline

[josefinjeanette]
0

Lyack till :D

Dressan
0

tack :)

Mvh Caroline

[josefinjeanette]
0

kanske intresserad av en till?

Dressan
0

Aa.. jätte! men har inte pengar eller en någon bur till det =/

Mvh Caroline

[josefinjeanette]
0

Synd :/  själva kaninen vill jag inte ha ngt för! men buren går inte att för flytta :/

Lisa82
0

håller med #1

tips? på spån: pet pine = tar nästan bort all kisslukt

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

Dressan
0

Jag bryr mig inte så mycket om lukten.. eftersom han luktar typ inget..

har 12 möss och 4 råttor som luktar ist^^

tack för tipset

Mvh Caroline

Nalles
0

Vad äter en kanin?
- pellets. :P Carrier, kanin och marsvin , Rabbfor, forfor, det du vänjer kaninen med (fodret)

**Vad ska han ha i sin bur?
**- hus, Mat skål, vatten behållare, kanske någon leksak :) ( om buren e lite större )

- när man vill, alltså ganska ofta :), fasst man måste låta den vila och så :), du kan ju skaffa sele om du inte har det och gå ut med han :)

- Vara mycket mer dom, och ha riktigt bra tålamod :)

- du får vänja kaninen försiktigt :),  med broccoli, Morötter, osv, men ge den inte sallad, hört att det inte är bra för den! ,

Ska man ha spån eller pellets i buren?
- du kan ta pellets längst ner i buren ett litet lager, sen här du över Halm, eller Spån, jag tycker att halm och pellets är bäst :) eftersom jag har 3 kaniner ( angoror ) och då kan man inte ha spån eftersom dom e riktigt långhåriga och det fasstnar i pälsen :), men eftersom du har en korthårig kan du ta Spån i ett litet lager längst ner sen Halm eller spån över :)

Lycka till med din kanin :)!