Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1394 ggr
[josefinjeanette]
0

Klippa tänderna!

Innan har jag använt en avbitar tång till att klippa min kanin Vildes tänder! Det har funkat jätte bra! men nu funderar ajg på att fila dom vad ska jag fila med?!

Zvintos
0

Ring till veterinären och fråga.
Ingen idé att börja experimentera själv.
Då finns risken att man förvärrar det istället.

[josefinjeanette]
0

Jo det ska jag göra!! han har ju ett fel s att dom växer fortare!

minkaninester
0

Säger som Ninni, veterinären är bäst att fråga, de bästa är ju om de visar dig också så du vet hur man gör sen, för hos vetrinären söver de ju kaninerna :)

Lycka till!

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Rero
0

vad sa vett ?

Papaya
0

Nu vill jag inte vara pessimistisk, men min personliga åsikt är att låta kaniner med snabbt växande tänder (tänder som man får klippa ofta alltså) få somna in istället. :| Det är ju inte precis behagligt att få kapat tänderna.

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

thexclub
0

#5: fast det är ju inte säkert att tänderna växer jättesnabbt. Har en vän som har en kanin med bettfel, hon klipper de varannan månad och de tar inte alls lång tid. Kaninen verkar inte fara illa av det på något sätt =)

Ts: jag vet inte vad du ska fila med, säger som de innan, bäst är det om du ringer veterinären och frågar. Lycka till!

the vanity, it becomes insanity

[josefinjeanette]
0

Veteriären sa att jag kunde klippa dom själv var 4de vecka…och att han borde ha avlivats som liten för det gör kaniner med detta tand fel:(

Men han såg ingen andledning till att låta han somna in nu, han tyckte att kaninen var i gott skick ochtänderna har inte någon chans att växa fast i ngn av käkarna! :D

Lisa82
0

ja, kan kaninen äta normalt eller inte mår dåligt på annat sätt så ser jag ingen anledning att avliva kaninen pga bettfel. Bara man sköter det ordentligt med klippning av tänderna regelbundet så far inte kaninen illa. det kan vara bra att fråga veterinären ang filning av tänderna.

kan tänka mig att endel kaniner inte alls gillar att man klipper dess tänder. då är det bra att gå till veterinär så att man inte råkar klippa snett eller liknande så att det blir vassa kanter på tänderna..kanske därför veterinären söver dem ;)

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

Linnet
0

Tänderna växer ju inte snabbare det är bara det att bettfelet gör att inte tänderna nöts som dom ska.